geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20180501

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Anon20180501 »

Jij vliegt ook al de hele wereld over... :)

x
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

De Memorie van Antwoord heeft afgelopen vrijdag de Senaat bereikt:
Met belangstelling heb ik kennis genomen van het voorlopig verslag dat de commissie heeft uitgebracht. Op de gemaakte opmerkingen ga ik graag in, de gestelde vragen beantwoord ik eveneens gaarne.
Lees hier verder...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Daar heb je 'm al:
Bij de op de voet van het nieuwe artikel 1:28a BW tot stand te brengen aanwijzingsbesluit zullen in beginsel alleen artsen en psychologen verbonden aan het VUmc, het UMCG en (voor minderjarigen) het LUMC worden aangewezen
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Arike

Bericht door Arike »

Ja, onderaan pagina 8...
... het was te verwachten; de VU heeft simpelweg een goed lobbytraject uitgevoerd om een extra taak binnen te halen en de stas had al gewoon lak aan wat de Tweede Kamer op dit punt gezegd heeft, dus waarom zou dat nu in de EK anders zijn...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Dan maar wachten tot na mijn SRS... :fpalm:
“good enough”
diederique

Bericht door diederique »

Het is de vraag of de VU het kan maken een lange wachtlijst voor het deskundige oordeel te laten ontstaan; ook zal de VU niet als eis kunnen stellen dat er sprake moet zijn van een voltooide RLE. Er moet een protocol ontwikkeld worden waarin in betrekkelijke overzichtelijke stappen het toetsen van en de vereisten aan het "duurzaam" verlangen wordt vastgelegd.
Het zal er vanaf hangen wanneer de wet de Eerste Kamer, de Koning en de Staatscourant zijn gepasseerd, maar ik verwacht dat er nu al aan het protocol wordt gesleuteld en de eerste "verklaringen" de eerste dag na de publicatie zullen worden aangevraagd. Het is te hopen dat de wachtlijst voor diagnostiek dan voldoende is ingekrompen voor de wachtlijst voor de verklaring gaat ontstaan. Met een echt lange wachtlijst komen ze echt niet weg.

Naast de vraag hoe zij het duurzaam verlangen gaan toetsen ligt de bal denk ik ook bij ons; hoe maak je je duurzaam verlangen aannemelijk?

Overigens, mocht er echt een puinhoop ontstaan, dan is er altijd nog de mogelijkheid de evaluatie van de wet te doen vervroegen ( oa via de politiek, en onze lobby)
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

thegirlinme schreef:Dan maar wachten tot na mijn SRS... :fpalm:
Volgens mij hoeft dat niet. Het VUmc verstrekt ook mensen die niet bij hen het traject volgen de vereiste verklaring. Tegen 'kostenvergoeding', dat wel. Als je het traject wel via hen volgt kost die verklaring aanzienlijk minder. Mogelijk niets, dat is me niet helder.
Een van hun psychologen werd kort geleden op het punt van die verklaring aangesproken in de wachtkamer. Hij uitte als vermoeden dat één gesprek (vergelijkbaar met de intake) voldoende zou kunnen zijn voor het verkrijgen van een dergelijke verklaring.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Arike

Bericht door Arike »

Vorig jaar kostte die verklaring bij het VU voor "mensen-in-het-traject" iets van 50 euro...

... overigens zie je dat zelf meestal niet, want de VU brengt dat bij je advocaat in rekening, maar uiteraard belast die het vervolgens door aan jezelf ;-)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Toen het wijzigingsvoorstel BW 1:28 op 9 april door de Tweede Kamer werd aangenomen, was het al heel duidelijk, dat voor de Randstad het VUmc in Amsterdam de enige aangewezen “deskundige” zou gaan worden, die een verklaring over de duurzaamheid betreffende gevoelens, dat men zich eigenlijk tot het andere dan het geboortegeslacht voelt behoren, zou mogen gaan afgeven.

Zo’n “deskundige verklaring” heeft als enig gevolg, dat er puur administratief een toevoeging komt in de geschiedschrijving van het geboorte register in je geboorteplaats, dat je vanaf een bepaalde datum in het andere geslacht en onder een andere voornaam verder bent gaan leven en dat, in de meer algemeen toegankelijke GBA database van je woongemeente, met uitsluitend actueel geldige gegevens, je voornaam en het lettertje “M” in een “V” of omgekeerd wordt veranderd. Zo’n administratieve verandering is natuurlijk van een volstrekt ander kaliber, dan ingrijpende medische operaties en levenslange hormoon therapieën, met mogelijk ook nog ernstige complicaties. M.i. terecht is daarom door het VUmc ook met het Ministerie van Justitie en Veiligheid afgesproken, dat hier een sterk verkorte diagnose procedure, met een duidelijke voorrangsregeling voor zal gaan gelden . Hoe dat in zo’n monopoliepositie als die van het VUmc in alle werkelijkheid en ook financieel in de praktijk zal gaan uitpakken, dat moeten wij nu natuurlijk nog maar hoopvol gaan afwachten.

Degenen op dit forum, die mij al wat langer kennen, zal het niet verbazen, dat kort na 9 april er door mij al een aangetekende brief richting de genderafdeling van het VUmc is verzonden met het verzoek, om mij nu reeds op de lijst met gegadigden voor zo’n deskundige verklaring te plaatsen. Daarop reageerde Jos Megens dus met een telefoongesprek, waarin hij mij verzocht om na aanname van deze wet in de Eerste Kamer weer contact met hem op te nemen.
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Ook een mooie, pagina 11 onder punt Monopoliepositie VUmc afgeven deskundigenverklaring:

"Zorgvuldigheid staat voorop en de deskundigheid inzake genderdysforie is hier te lande nu eenmaal slechts beperkt aanwezig."

Nogal wiedes als je decennia lang een monopoliepositie gecreëerd en met hand en tand verdedigd hebt en van overheidswege gedoogd word.

"Van ongeoorloofde mededinging is geen sprake al was het maar omdat ook andere deskundigen kunnen worden aangewezen"

Dat biedt dan in ieder geval nog de hoop dat de deur niet bij voorbaat dicht zit.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF