Zoals ik heb begrepen gaat je nieuwe naam gewoon mee in de deskundige verklaring en zal een ambtenaar van de burgerlijke stand je nieuwe jongens/meisjes naam aanpassen net als je nieuwe geslacht.Holden schreef:Ben blij dat het iig een beetje op gang komt. Hopelijk duurt het nu niet al te lang meer.
Ik weet niet of dit al eerder in dit topic was besproken, maar heeft deze wijziging ook effect op naamswijziging? Kan dat dan ook makkelijk(er) geregeld worden of gaat dat nog steeds via een rechter met hoge kosten erbij?
geslachtswijziging GBA
-
Venka
Re: geslachtswijziging GBA
-
diederique
Voor zover mij bij staat uit de stukken van de Staatsecretaris is het wijzigen van de voornaam een deel van de activiteit -net als V of M- die straks rechtstreeks met GBA kan worden afgehandeld, de achternaam blijft via de rechter lopen.Holden schreef:... heeft deze wijziging ook effect op naamswijziging? Kan dat dan ook makkelijk(er) geregeld worden of gaat dat nog steeds via een rechter met hoge kosten erbij?
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Miazara
Ik hoop dat bij de voornaam ook de middel namen zitten.. want die van mij wil ik echt niet houden..
Code Sorceress
-
Sabrina40
Ik heb mijn drie voornamen al in 1998 via de rechter ingewisseld voor mijn huidige enkelvoudige naam. Behalve dat nu voornamen niet meer door een rechter maar door een ambtenaar van de het gemeentehuis kan worden gewijzigd, heb ik nergens gelezen dat er aan de verdeere voorwaarden iets verandert. Wel is al duidelijk opgemerkt, dat er elders nu toch echt ook een aanpassing van de wet noodzakelijk is, want als iemand zonder geslachtswijziging de voornaam of voornamen wil veranderen, dan moet die straks nog wel gewoon naar die dure rechtsprocedure. En dat is natuurlijk meten met twee maten.Miazara schreef:Ik hoop dat bij de voornaam ook de middel namen zitten.. want die van mij wil ik echt niet houden..
-
Sabrina40
En dat laatste is eigenlijk ook meten met twee maten, want elke dag veranderen talloze vrouwen heel simpel voor de ambtenaar van de burgelijke stand bij hun huwelijk van achternaam en daar komt dan geen rechter en zelfs geen deskundige aan te pas. In de tijden van Napoléon was naamgeving essentieel voor een zo eenduidig mogelijke identificatie. Maar tegenwoordig gaat dat aspect toch, of wij dat nou leuk vinden of niet, helemaal worden overgenomen door ons Burger Service Nummer.diederique schreef:Voor zover mij bij staat uit de stukken van de Staatsecretaris is het wijzigen van de voornaam een deel van de activiteit -net als V of M- die straks rechtstreeks met GBA kan worden afgehandeld, de achternaam blijft via de rechter lopen.Holden schreef:... heeft deze wijziging ook effect op naamswijziging? Kan dat dan ook makkelijk(er) geregeld worden of gaat dat nog steeds via een rechter met hoge kosten erbij?
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Hangt ervan af wat je met middennaam bedoelt, Miazara. Als je Jan Piet Klaas heette kun je dat laten veranderen in bijvoorbeeld Sara Maria. Als je een tussenvoegsel hebt zoals 'van' of 'van de' maakt dat deel uit van je achternaam.Miazara schreef:Ik hoop dat bij de voornaam ook de middel namen zitten.. want die van mij wil ik echt niet houden..
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Miazara
Ik bedoelde het eerste. Tussenvoegsels is geen probleem wat die heb ik niet. Maar ik wil inderdaad geen 'XXXX XXXXXX <achternaam>' heten maar 'Sarah Mia <achternaam>'.EvaVanA schreef:Hangt ervan af wat je met middennaam bedoelt, Miazara. Als je Jan Piet Klaas heette kun je dat laten veranderen in bijvoorbeeld Sara Maria. Als je een tussenvoegsel hebt zoals 'van' of 'van de' maakt dat deel uit van je achternaam.Miazara schreef:Ik hoop dat bij de voornaam ook de middel namen zitten.. want die van mij wil ik echt niet houden..
Code Sorceress
-
diederique
Het is juist dat zelfde meten met twee maten wat de Staatssecretaris wil voorkomen. Net als elke Nederlander moet ook een nieuwe ontstane V of M via de burgerlijk rechter de procedure rond de achternaams wijziging starten.Sabrina40 schreef:En dat laatste is eigenlijk ook meten met twee maten, want elke dag veranderen talloze vrouwen heel simpel voor de ambtenaar van de burgelijke stand bij hun huwelijk van achternaam en daar komt dan geen rechter en zelfs geen deskundige aan te pas. In de tijden van Napoléon was naamgeving essentieel voor een zo eenduidig mogelijke identificatie. Maar tegenwoordig gaat dat aspect toch, of wij dat nou leuk vinden of niet, helemaal worden overgenomen door ons Burger Service Nummer.diederique schreef:Voor zover mij bij staat uit de stukken van de Staatsecretaris is het wijzigen van de voornaam een deel van de activiteit -net als V of M- die straks rechtstreeks met GBA kan worden afgehandeld, de achternaam blijft via de rechter lopen.Holden schreef:... heeft deze wijziging ook effect op naamswijziging? Kan dat dan ook makkelijk(er) geregeld worden of gaat dat nog steeds via een rechter met hoge kosten erbij?
Blijft voor een GBA gewijzigde vrouw of man ook niet die mogelijkheid bestaan van trouwen en aannemen van de achternaam van de partner?
Liefs, Diederique
-
NaomiClareNL
Het stuk is nu ook meteen door naar de Plenaire Vergadering van de Eerste Kamer. Behandeling is voorzien op 16 en / of 17 december a.s.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/ ... elding_van" target="_blank
De wet op het lesbische ouderschap is er door (tweede van vijf punten in het roze stembusakkoord van vorig jaar). Ingangsdatum is voorzien op 1 april 2014. Normaal gaat niet-tijdkritische wetgeving in op 1 januari of 1 juli.
Laten we hopen dat onze wet er nu in december door komt en de wijziging ook in kan gaan per 1 april 2014 aangezien in beide gevallen de Burgerlijke Stand dingen moet doen lijkt me dat logisch.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/ ... elding_van" target="_blank
De wet op het lesbische ouderschap is er door (tweede van vijf punten in het roze stembusakkoord van vorig jaar). Ingangsdatum is voorzien op 1 april 2014. Normaal gaat niet-tijdkritische wetgeving in op 1 januari of 1 juli.
Laten we hopen dat onze wet er nu in december door komt en de wijziging ook in kan gaan per 1 april 2014 aangezien in beide gevallen de Burgerlijke Stand dingen moet doen lijkt me dat logisch.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
-
NaomiClareNL
Iets anders en ook wel interessant om te weten als het om wijziging van de voornaam / voornamen gaat.
Weet iemand ook of er nog lijsten met voornamen gehanteerd worden? Volgens mij was het vroeger zo dat bepaalde namen niet mochten, iets met mogelijk onzedelijk, verwarrend of commercieel of zo. Sommige landen in Europa hebben nog steeds zulke voorkeurslijsten, IJsland bijvoorbeeld had een jaar of wat geleden nog een probleem met een meisje dat een naam had gekregen dat meer een jongensnaam leek (buitenlandse oorsprong wellicht?) als ik het me goed herinner.
Is het tegenwoordig in Nederland bijvoorbeeld mogelijk je ene tweelingzoon Rolls te noemen en de andere Royce? Om maar een voorbeeld te noemen?
Weet iemand ook of er nog lijsten met voornamen gehanteerd worden? Volgens mij was het vroeger zo dat bepaalde namen niet mochten, iets met mogelijk onzedelijk, verwarrend of commercieel of zo. Sommige landen in Europa hebben nog steeds zulke voorkeurslijsten, IJsland bijvoorbeeld had een jaar of wat geleden nog een probleem met een meisje dat een naam had gekregen dat meer een jongensnaam leek (buitenlandse oorsprong wellicht?) als ik het me goed herinner.
Is het tegenwoordig in Nederland bijvoorbeeld mogelijk je ene tweelingzoon Rolls te noemen en de andere Royce? Om maar een voorbeeld te noemen?
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
So what's this, a dream?
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF