Androgyne/androgeen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Eveliene

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Eveliene »

De twee herma's die ik ken willen toch het liefst vrouw zijn. Een daarvan loopt bij het genderteam in het umcG en krijgt net zo weinig medewerking als de rest.
Venus

Bericht door Venus »

Stephannie schreef:Ik vraag mij wel af hoe het ziet met een 'hermafrodiet' dat zijn mensen die met twee geslachten worden geboren, het komt nauwelijks voor maar toch... Wat zullen zij dan voelen?? Net als wij (ik waarschijnlijk ook), de Androgyne mensen??
Goede vraag, Stephannie. Dat zul je ze zelf moeten vragen, denk ik. Syndroom van Kallmann wordt ook wel eens vergeleken met inter-seksueel. En door wat Angel1987 zegt, kan ik mijn gedicht niet vaak genoeg herhalen:

POEM OF IN-BETWEEN

There's more between Heaven and Earth, and that's no dirt
There's more than Adam and Eve, no need for a leaf
There's more than just black and white, that you wouldn't hide
There's more between straight and gay, each their own way
There's more between Heaven and Earth, please... let's not hurt
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

angel1987 schreef:Dat heb ik weer haha Kan er wel om lachen haha Vertelde net een goede vriend over dat ik androgynie heb ... kwam die met een vraag hahaha
stel je voor ... als man zijnde zou je seks met jou (vrouw dus) hebben ... en je bent dan 100% zeker dat je androgynie bent ... ben je dan eigenlijk als man zijnde homo?
Ik vond het wel grappig :lol:
Grappig? Misschien.
Anderzijds moeten we misschien wat minder krampachtig omgaan met het begrip homo-, bi-, of heteroseksualiteit. De grenzen zijn uiteindelijk vaag hoor...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Venus

Bericht door Venus »

Inderdaad wat Eva zegt. En we zijn maar mensen, hoor. Om eens met Morticia Addams' woorden te spreken: what is chaos for the fly, is normal for the spider.

Ikzelf zeg altijd als het ter sprake komt over het woord 'normaal', "wat is normaal?".
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Jessy schreef:Het grootste struikelblok dat ik ervaar is nog wel dat de taal alleen de 2 eerdergenoemde standaardhokjes in een verwijzingsvorm heeft ('hem' en 'haar'). Soms wordt dat in geschreven taal opgelost door 'hij' en 'zij' samen te voegen tot 'zhij', maar in gesproken taal werkt dat dan weer niet.
Voor mij is het zo dat ik erg realistisch ben, waardoor ik weet dat een soort van derde geslacht niet werkt in onze maatschappij. Ik ga dan ook gewoon als een "zij" door het leven en dat gaat prima.
angel1987 schreef:
stel je voor ... als man zijnde zou je seks met jou (vrouw dus) hebben ... en je bent dan 100% zeker dat je androgynie bent ... ben je dan eigenlijk als man zijnde homo?
Niet alleen grappig vind ik, maar eigenlijk ook ingewikkeld. Het is stof die tot nadenken aanzet.
En zoals Eva al schreef; Wat minder krampachtig omgaan met het begrip homo-, bi-, of heteroseksualiteit.
Eveliene schreef:Een daarvan loopt bij het genderteam in het umcG en krijgt net zo weinig medewerking als de rest.
Het valt me op dat er met mijn tegenstrijdigheden met betrekking tot vrouwelijkheid heel erg begripvol wordt omgegaan door de psycholoog bij het VU.
Laatst gingen we de vragenlijst t.b.v. het wetenschappelijk onderzoek invullen. Op de vraag "heb je het gevoel in het verkeerde lichaam geboren te zijn?" was mijn antwoord "nee". Nou heeft dat wel wat toelichting nodig, want het is echt wel zo dat er aan mijn lichaam wat dingen teveel zitten of juist ontbreken, maar in het verkeerde lichaam geboren zijn is daar wel een erg groot woord voor.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Stephannie

Bericht door Stephannie »

Jeste schreef:
Jessy schreef:Het grootste struikelblok dat ik ervaar is nog wel dat de taal alleen de 2 eerdergenoemde standaardhokjes in een verwijzingsvorm heeft ('hem' en 'haar'). Soms wordt dat in geschreven taal opgelost door 'hij' en 'zij' samen te voegen tot 'zhij', maar in gesproken taal werkt dat dan weer niet.
Voor mij is het zo dat ik erg realistisch ben, waardoor ik weet dat een soort van derde geslacht niet werkt in onze maatschappij. Ik ga dan ook gewoon als een "zij" door het leven en dat gaat prima.
angel1987 schreef:
Niet alleen grappig vind ik, maar eigenlijk ook ingewikkeld. Het is stof die tot nadenken aanzet.
En zoals Eva al schreef; Wat minder krampachtig omgaan met het begrip homo-, bi-, of heteroseksualiteit.
Eveliene schreef:Een daarvan loopt bij het genderteam in het umcG en krijgt net zo weinig medewerking als de rest.
Het valt me op dat er met mijn tegenstrijdigheden met betrekking tot vrouwelijkheid heel erg begripvol wordt omgegaan door de psycholoog bij het VU.
Laatst gingen we de vragenlijst t.b.v. het wetenschappelijk onderzoek invullen. Op de vraag "heb je het gevoel in het verkeerde lichaam geboren te zijn?" was mijn antwoord "nee". Nou heeft dat wel wat toelichting nodig, want het is echt wel zo dat er aan mijn lichaam wat dingen teveel zitten of juist ontbreken, maar in het verkeerde lichaam geboren zijn is daar wel een erg groot woord voor.
Over vrouwelijk zijn, de mannen die androgyn zijn, voelt zich eerder een vrouw dan een man? Ik vraag me af of het wel zou kloppen? (persoonlijk denk ik dat er nooit hiervan een onderzoek is geweest...)

Verder, ik vind het fijn om hier zo met iedereen ervaringen te kunnen uitwisselen, ja, we kunnen nu makkelijk effies de 'etiket' Androgyn gebruiken, maar ja, we zijn gewoon onszelf, ieder is uniek, dus eigeniljk niet zo belangrijk of we androgyn zijn of homo-, bi-, en of heterosexueel.
Jacky

Bericht door Jacky »

Het LHBT verhaal blijf ik ook wonderlijk vinden, 3 x (LHB) sexuele orientatie 'koppelen' aan genderidenteit/parapluterm 'transgender'. Ik vraag me af wat er bij schoolkinderen blijft hangen na een 'cursusdagje uitleg-LHBT' :)
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ach, we zaten heel lang in hetzelfde verdomhoekje... maar daar is dan ook alles mee gezegd inderdaad.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jacky

Bericht door Jacky »

Door het LHBT op 1 hoop vegen, blijft het stigma 'een vent in een jurk is een homo' maar rondzoemen, ook bij de huidige (geïnformeerde) jongeren.
Dat het gaywereldje allesbehalve dol is op 'kerels in een jurk' is de andere kant van het verhaal, maar goed....
Laatst gewijzigd door Jacky op 04 dec 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
Jacky

Bericht door Jacky »

Is niet te meten Stephannie, lichamelijke zaken zijn uiteraard op te sporen en te 'corrigeren',
maar onderzoek naar gevoel heeft te veel losse eindjes.
Two Spirit