Psychische gevolgen HRT NL versus VS

Freetouch

Psychische gevolgen HRT NL versus VS

Bericht door Freetouch »

Beat the beast.... Hoe anders is het om je transitie in Nederland te doen en in bepaalde andere landen... Daar waar ze in Nederland een Psychologisch onderzoek doen van 6 sessies, naar jou in persoon, krijg je na die sessies als je voldoende stabiel bent, een minimale HRT waarbij getracht word om de minimaal waarden te halen. Gisteren was ik zelfs geshockeerd dat iemand naar huis gestuurd werd enkel pleisters Sisten 100 en niet eens Andocur of een gelijksoortig testosteron remmend tablet... Puur uit de overweging om de psychische gevolgen minimaal te houden... of te wel, er word onderzoek gedaan naar de psychische werking van HRT op de psychische mens...
Oh wat ben ik dan blij dat ik mijn HRT via de huisarts doe en onder controle sta van mijn Amerikaanse Endocrinoloog...
Daar kijken ze naar jou psychische gesteldheid, en ook naar het vangnet om je heen. Mijn hele familie heeft formulieren moeten invullen etc. waarna ik een heftig zware dosering prolactine, Progrestoron, HCG, Estradiol en oestoegeen plijsters heb gekregen... Mijn andocur treatment is wat lager want omdat ik geboren ben met XXY (non kinefelter syndroom) was mijn testosteron aanmaak toch al erg laag...
Dat het een enorme psychische impact op je heeft dat kan ik ondertussen wel beamen, toch proberen ze in de USA de maximaal waarden te behalen. en niet zonder succes... Ik voel me meer vrouw als ooit te voren, heb een borst ontwikkeling waar je U tegen zegt, in 3 maanden tijd van niets naar een kleine A cup, en nog voel ik ze continue groeien... (als het maar bij een B-cub stopt!)
Maar vooral de perceptie veranderd...
Ja vrouwen kijken compleet anders dan mannen. Natuurlijk is dat wel eens tijdens mijn opleiding sociologie wel eens behandeld, maar het zelf meemaken is andere koek.
Ik heb zo ook nooit kunnen begrijpen dat een meisje verliefd kon worden op haar idool, een onbereikbare liefde, en zo intens dat je je leven er voor wil geven... Ja liefde, houden van, verliefdheid is zo intens veel mooier geworden, heftiger, maar het is zo gigantisch intens dat je er helemaal van de wal kunt raken en niet meer helder kunt denken... Maar wat is dat leuk... Totaal geen seksistische ideeën meer maar houden van zoals het denk ik ooit bedoeld is... Wat kom je als man da toch enorm te kort... Ik ga proberen dit op een of andere manier vst te leggen en in kaart te brengen, want dan hebben er vel mensen wat aan, en als ik het goed omschrijf... dan blijft er geen man meer over vrees ik.

XXX Melany
“good enough”
Anon20180501

Re: Psychische gevolgen HRT NL versus VS

Bericht door Anon20180501 »

Hai Melany,

Ik werd pas voor het eerst in mijn leven verliefd (op een vrouw) nadat ik zeker een jaar daarvoor met de hrt was begonnen.
Van mijn ex-vrouw heb ik altijd (en nog) veel van gehouden maar ik ben nooit verliefd geweest op haar.

Bij mijn start slikte ik spyronolactone, estradiol en progesteron, een regime dat niet in Nederland voorgeschreven wordt en wat door mijn Nederlandse Endocrinologe na overleg met een collega (die zelfstandig maar toch nauw aan het VUmc verbonden was) gestopt dreigde te worden om over te stappen naar het Nederlandse regime.
Ik voelde me op dat moment heel goed en over de effecten was ik zeer tevreden en na enig aandringen mijnerzijds zou alles bij het oude blijven.
Behalve de progesteron, die kwam te vervallen.

x Daniéla
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

een dosis zegt niet alles en blijft heel persoonlijk..........
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Veronica

Bericht door Veronica »

Renée schreef:een dosis zegt niet alles en blijft heel persoonlijk..........
Het kan de proces versnellen maar in mijn ogen werken de hormonen gewoon verschillend op iedereen, de ene ziet er na 1 jaar er helemaal anders uit terwijl een ander haast niks is veranderd.

Er zijn dus meer dingen dan alleen de hoogte van dosering, ook hoe het op je lichaam werkt speelt een rol.
Afbeelding
Rense

Bericht door Rense »

Veronica schreef:
Renée schreef:een dosis zegt niet alles en blijft heel persoonlijk..........
Het kan de proces versnellen maar in mijn ogen werken de hormonen gewoon verschillend op iedereen, de ene ziet er na 1 jaar er helemaal anders uit terwijl een ander haast niks is veranderd.

Er zijn dus meer dingen dan alleen de hoogte van dosering, ook hoe het op je lichaam werkt speelt een rol.
Helemaal waar. Een te hoge dosis testo bij transmannen werkt bijvoorbeeld vertragend, omdat het lichaam te veel aan testosteron omzet in oestrogeen. Waar die grens ligt verschilt per persoon. Merkt een FtM weinig veranderingen, dan komt het wel eens voor dat het genderteam de testo dosis omlaag gooit en de veranderingen opeens wel snel gaan.
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

Hoi Melany,

ik word in elk geval niet zo vrolijk van alle verhalen. Gisteren tijdens mijn controle met de professor Endocrinoloog van het VU indringend gesproken over mijn estradiol bloedwaarde en over de vraag of ik progesteron kan krijgen. Hij vind mijn estradiol waarde prima. Die was eerder nog 117 pmol/l en waarschijnlijk is deze nu nog wat toegenomen richting 130 pmol/l, mag ook 150 pmol/l zijn. Dat is volgens hem echt een prima waarde mede in acht genomen mijn leeftijd. Verhoging van de Systen 100 pleister is absoluut niet aan de orde. Het VU verstrekt géén progesterone omdat het weinig toevoegt en (erg) risico verhogend is. Boven de 40 jaar is daar bij zo wie zo een factor die extra mee speelt. Dit is volgens deze Endo dus echt het maximale.
Als ik dit nu weer lees, raak ik wederom onrustig vanwege de vraag of alles wel goed gaat en wie ik nu wel of niet kan vertrouwen. Wellicht ga ik nu een tweede Endo inschakelen voor een second opinion, maar het is toch te gek van woorden dat het VU een (te) minimale dosering zou toepassen niet in lijn met wat er elders in de wereld plaatsvindt? Dat kan ik gewoonweg niet goed geloven. En wat heeft jouw "opvangnet" nu te maken met de hoogte van de dosering? Verder kan het zijn dat je borstontwikkeling gewoonweg goed gaat en minder afhankelijk is van de USA endo dan jij wellicht veronderstelt :?: :?
Alice

Bericht door Alice »

@ Irene,
Waardes en dosis estradiol zien er redelijk uit maar de verklaringen die hij (endo) geeft roept toch wat vraagtekens op.
“Dat is volgens hem echt een prima waarde mede in acht genomen mijn leeftijd.” ??? wat heeft leeftijd er mee te maken? :
”Verhoging van de Systen 100 pleister is absoluut niet aan de orde” Protocol.
“Het VU verstrekt géén progesterone omdat het weinig toevoegt en (erg) risico verhogend is.” Welk risico? Verbeterde borstvorming?

Op zich is het een goed plan om een second opinion te doen maar in NL zal je bemerken dat uitspraken/voorschriften gedaan door een endocrinoloog verbonden aan een universiteit en ook nog professor is heilig zijn (mogelijk zijn er uitzonderingen). Misschien via je huisarts een gesprek aanvragen bij een gynaecoloog die kan je, vermoedelijk meer vertellen over hormoon gebruik en een advies geven.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice

Bericht door Alice »

Rense schreef:Helemaal waar. Een te hoge dosis testo bij transmannen werkt bijvoorbeeld vertragend, omdat het lichaam te veel aan testosteron omzet in oestrogeen. Waar die grens ligt verschilt per persoon. Merkt een FtM weinig veranderingen, dan komt het wel eens voor dat het genderteam de testo dosis omlaag gooit en de veranderingen opeens wel snel gaan.
Is ook een van de bijwerkingen waar manlijke ‘sporters’ tegenaan lopen als ze anabolen steroïden gebruiken. Omgekeerd, te veel estrogeen wordt niet omgezet in testosteron.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Venka

Bericht door Venka »

Ik ben van mening dat je niet moet gaan twijfelen als je verhalen leest van anderen.Ik heb zelf PCH-100 pleisters en 2 keer 50 androcur p/d en zit ook op een kleine A-cup en ik denk dat de borst groei heel erg erfelijk is bepaald.Ik ken zat meiden die van nature een kleine cup maat hebben of sterker gewoon geen borsten en ik praat over geboren meiden.Wat ik veel belangrijker vind naast borstgroei is hoe je verder lichamelijk veranderd.Mochten je borsten niet verder komen dan een A-cup je kan ze altijd laten vergroten maar blijft de rest van je lichaam mannelijk wat moet je dan.Veel vrouwen hebben vaak een lekkere volle kont en mooie vlezige benen dan mannen.Het totaal plaatje moet kloppen bij een transitie en je niet blind staren op een specifiek lichaamsdeel.Vergeet niet dat mannen vaak opscheppen over de grootte van hun geslachtsdeel en wie zegt dat (trans)vrouwen dat ook niet doen.

Om weer on-topic te gaan,ik voel mij prima met mij hoe het nu gaat.Geestelijk ben ik lekker in balans en daar voor hoef ik niet naar een Amerikaanse endocrinoloog hoor.Ik heb een fijne psycholoog (Alwin) en wij beiden zijn heel tevreden over mijn transitie maar ook over mijn ontwikkeling als vrouw.Ik doe tot nu toe (maar ga over naar het VUmc per 12 februari) mijn transitie bij het PIG en ik heb daar ondertussen al een gesprek of 30 gehad en mijn psychologische begeleiding is prima.Ik heb heel veel aan Alwin gehad en zonder hem was ik niet geweest wie ik nu ben.Dat het VUmc slechts 6 gesprekken hanteert is standaard en zijn er meer problemen dan ga je naar de regionale GGZ.Het vrouw gevoel of zich vrouwelijk voelen is een ontwikkeling wat gewoon tijd nodig heeft en zelfs na de transitie gaat de geestelijke transitie gewoon door.

Ik wil niet zeggen dat het in NL niet beter of anders kan maar het is ook per definitie ook niet beter in de U.S.A. hoor en wat ik vaak hoor is dat de transitie/operatie van sommige mensen beter is dan die van een ander of dat zij het beter voor elkaar hebben,so what! Opscheppen kan iedereen en helaas zijn veel trans mensen gevoelig hier voor en gaan gauw twijfelen aan hun eigen transitie om dat velen psychische wat instabiele zijn dan mensen zonder GD.Dat iemand naar huis is gestuurd zonder Androcur kan diverse oorzaken hebben.Toen ik voor het eerst bij mijn VU psycholoog kwam en vertelde dat ik Androcur gebruik was de eerste vraag hoe voel jij je er onder,ben je wel eens depressief,neerslachtig.Dus er zal wel een reden zijn want ook VU mensen weten dat Androcur nodig is om de productie van testosteron te remmen.
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

Aafke schreef:Ik ben van mening dat je niet moet gaan twijfelen als je verhalen leest van anderen.
och.. Aafke, ik twijfel gelukkig niet. Daar ben ik te stabiel voor en heb ik vertrouwen in het VU. Feminisatie betreft inderdaad méér dan alleen de borst ontwikkeling en overigens.. ben ik zelf helemaal tevreden met een A cup.
Het zit meer in de hoek van: "als je op een forum slechte referenties en scores leest over een bepaald hotel, dan kies je wellicht toch voor het andere hotel". Mogelijk niet altijd terecht.. Iedereen is ook zo tevreden over het PIG.. (echt wel fijn voor je), daar steken die zes gesprekken bij het VU maar karig tegen af. In Thailand opereren ze ook beter en je wordt opgevangen in een echt hotel.. Jee... wat goed :|