Hij is een Zij

Nieuwsberichten
Fay

Re: Hij is een Zij

Bericht door Fay »

Nu vond ik haar , bo, erg kwetsbaar overkomen, en kreeg ik het gevoel, die coming out was denk ik te vroeg, en of het verstandig is je hele verhaal van pesten etc uit te leggen in je coming out?

Zou het zelf zo niet gedaan hebben , dapper, zeker!

Fay
Anna01

Bericht door Anna01 »

Ik vond dat stuk van Bo voor de klas zo heftig dat ik het doorgespoeld heb... Ze is nog vrij jong. Als ze wat ouder is dan zou ze denk ik ook niet meer het hele verhaal doen van pesten en alles erbij, maar gewoon uitleg geven over haarzelf en evt de dialoog aangaan.

Wel weer heerlijk om naar te kijken verder. En fijn dat er nu een mtf bij zit die helemaal klaar is. Hoe zit dat eigenlijk met de stem? Kun je nooit je stem zo getraind krijgen dat je hele gesprekken kunt voeren met een vrouwelijke stem?
Janneke

Bericht door Janneke »

Anna, de één wel en de ander niet. Naar mate je ouder bent wordt het lastiger, zo niet onmogelijk als je 40+ bent door het stugger worden van je strottehoofd. Logopedie is de truuk, heel veel oefenen...totdat je denkt er gebeurt niets meer, het verandert niet meer en dan heb je je eindstation bereikt. Voor de één acceptable, voor de ander niet. Maar doe je mond open en praat tegen mensen. Ben niet bang want dat maakt het alleen maar erger, als je bang bent iets te zeggen gaat het zeker niet goed. Ontspanning is erg belangrijk. Bo haar stem zat 'op slot' door angst...ze moet nog veel leren.
diederique

Bericht door diederique »

Mijn ervaring (60-) met de stem, is dat je met voldoende oefening (6 mnd zelf training/Youtube en 3 mnd logopedie) al snel in staat bent om zonder inspanning een uur achter elkaar op die toonhoogte/toonrange met voldoende volume en variatie te kunnen praten. Daarna is een pauze handig om even te ontspannen en op te laden voor weer een uurtje of zo.
Laatst gewijzigd door diederique op 15 jan 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Venka

Bericht door Venka »

Anna01 schreef: Hoe zit dat eigenlijk met de stem? Kun je nooit je stem zo getraind krijgen dat je hele gesprekken kunt voeren met een vrouwelijke stem?
Mijn stem is geen dag hetzelfde,ik heb 3/4 jaar logopedie gehad en mijn logopediste - die met veel T,s werkt - vond dat mijn stem genoeg was vervrouwelijkt en ik ook.De fine tuning moest ik zelf doen en als ik wilde kon ik 6 maand later of zo wel terug komen maar dat wilde ik niet.Als ik uit bed kom klink ik vaak als een rokende vrouw maar na wat meer gebruik op de dag krijg ik mijn hoogte wel weer goed en kan ik gewoon gesprekken aan gaan als vrouw maar ook dat wisselt weer per dag.Ik zelf vind mijn stem beoordelen moeilijk en vraag ik vaak aan anderen hoe het klinkt.Afgelopen maandag had ik meerdere afspraken en heb mij stem veel gebruikt maar daarna word die wat rauwer en heb ik moeite mijn stem onder controle te houden omdat ik dan te moe ben maar ook in mij keel en vergeet je snel de juiste ademhaling en bepaalde oefeningen en de juiste manier van zitten.Die avond had ik ook een afspraak en mijn stem moest goed zijn en dus heb ik rust genomen en neurie ik wat in hoogtes en drink voldoende water en zorg voor een kauwgom in de mond door kauwen krijg je extra speeksel.Na afloop heb ik gevraagd aan iemand die mee was hoe mijn stem was en zij zei goed hoor en vrouwelijk genoeg.Van de gehele transitie vind ik de stem het allermoeilijkst om dat je daar steeds bewust van bent maar ook als je plotseling wat moet zeggen en dan zeg ik euh euh en dan geef ik antwoord wat die euh heb ik mijzelf aangeleerd als ik plots ergens op moet reageren en niet weet hoe mijn stem klinkt hoor ik het wel met die euh.Daarom heb ik ook een hekel aan om te spreken in een omgeving waar ik mij stem niet kan horen door te veel omgeving lawaai.Zelf pronken/oordelen met mijn stem doe ik niet,er zijn mensen van dit forum die mijn stem hebben gehoord omdat we RL hebben gesproken.
Engel

Bericht door Engel »

[quote="Anna01"]Ik vond dat stuk van Bo voor de klas zo heftig dat ik het doorgespoeld heb... Ze is nog vrij jong. Als ze wat ouder is dan zou ze denk ik ook niet meer het hele verhaal doen van pesten en alles erbij, maar gewoon uitleg geven over haarzelf en evt de dialoog aangaan.
Ik had tranen in mijn ogen bij dat gedeelte

/quote]
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Maaike92

Bericht door Maaike92 »

tijgertjetzum schreef:Top om jullie reacties te lezen! Ik ben een van de deelnemers aan het programma, te zien vanaf 21 januari..
Veel interviews gedaan afgelopen tijd, misschien leuk om terug te zien / luisteren...

Dinsdag; radio 1 de nieuws bv (13-14u), funx radio (8.15u) omrop fryslan tv (bynt 18.30)
Donderdag; zapplive 17.20
Gaaf om de eerste aflevering met jou te zien ;) Ik vind het erg knap dat je juist in deze tijd bent begonnen aan een nieuwe plek helemaal voor jezelf (ookal is het op 200 meter afstand van je ouderlijk huis :P) Ben benieuwd naar de volgende afleveringen (A)

Liefs, Maaike :hbeat:
tijgertjetzum

Bericht door tijgertjetzum »

Thnxx Maaike,
Dank voor je lieve berichtje!!
Inderdaad een compleet nieuw leven niet ver van de plaats waar ik ooit ter wereld kwam. Wel een paar jaartjes al ergens anders gewoond hoor ;)
Saskia

Bericht door Saskia »

Vind het een integer gedane serie. Vind het alleen jammer dat er geen oudere persoon in zit. Heb tot nog toe de serie gevolgd samen met mijn vrouw en jongste dochter. Mijn kinderen weten nog van niets en zij gaf geen gekke opmerkingen. Wil nu proberen om aan de hand van een aflevering mijn kinderen het te vertellen. Heb ze jammer genoeg niet opgenomen zodat ik de hele serie met ze kan kijken.
Saskia
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Misschien heb je hier iets aan Saskia..

Hij is een Zij

Veel succes...

x Daniéla