ik zat zelf een beetje te fantaseren, want een coming-out wordt vaak als iets heel lastigs en zwaars gezien, maar ik denk dat ik het juist humoristisch zou willen aanpakken, als ik bijvoorbeeld aan mijn vriendengroep denk, die zie ik helaas niet vaak meer, ik heb ze wel ingelicht dat het slecht gaat en moet helaas verjaardagen en uitjes afzeggen, maar ik weet wel dat ze altijd mijn vrienden zullen blijven, en ik onderhoud het contact wel via internet, anyway, mijn punt is, is dat ik met hen gewoon een leuke grap zou uit halen, ik heb gezien dat mensen er echt heel anders uit kunnen komen te zien na de transitie, zo erg dat ik me afvraag: ben je nog wel herkenbaar voor je eigen vrienden als meisje hoewel ze je als jongen kenden? (of andersom, voor de ftm'ers onder ons) als dat bij mij het geval zou zijn, dan zou ik op de verjaardag van een vriendin (die ik al ingelicht heb van mijn problemen) aanwezig zijn als Marieke en de andere vrienden de stuipen op het lijf proberen te jagen door (heel subtiel) ze dingen te vertellen over mijn oude ik, die ik alleen met hen besproken had als mijn oude ik en een buitenstaander (de Marieke-ik dus eigenlijk, die mijn oude ik dus helemaal niet hoort te kennen) nooit zou kunnen weten, dat lijkt me best wel grappig
dus de vraag is: fantaseer je wel eens over hoe je je coming-out zou doen bij bepaalde mensen uit je omgeving, of (in het geval je al helemaal door de transitie heen bent), hoe heb je het aangepakt en hoe beviel dat