Hoe zit het bij jullie met botontkalking?

Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Hoe zit het bij jullie met botontkalking?

Bericht door Jeste »

Uit nieuwsgierigheid heb ik een vraagje voor jullie.
Wie heeft er botontkalking (osteoporose)? Of heeft het gehad? En wat doen jullie er tegen?

Uit het botdichtheidsonderzoek is gebleken dat de situatie bij mij niet helemaal goed was. Nu slik ik daarvoor een kalkaanvulling met vitamine D. Daarnaast kan de estradiol ook een positief effect hebben.
En veel wandelen. Dat deed ik al, maar nu nog meer.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20180730

Re: Hoe zit het bij jullie met botontkalking?

Bericht door Anon20180730 »

bij mij was de diagnose ook osteoporose.. Niemand vanuit het VU reageerde. Toen ik toch maar 'ns vroeg wat dat in mijn geval betekent, haalde de endo de schouders op (och..'t was nog maar net het begin van osteoporose vond ie blijkbaar en was verder okay).. de huisarts keek ook min of meer uit 't raam toen ik osteoporose zei. Volgens hem is niet nodig om vitamine k en d tabletjes te slikken, maar calci chew kon ik wel doen. Ik doe het toch maar die vitamine k en d tabletjes van het kruitvat ..om de 2 dagen. Vraag me wel een beetje af nu waarom die botscan eigenlijk gemaakt wordt.. Osteoporose is toch een beginstadium voor erger en enige preventie had ik wel verwacht. Estradiol wordt bij vrouwen (die een verhoogd risico hebben op botbreuken) ook wel gebruikt ter voorkoming van botontkalking na de menopauze.
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ik heb osteopenie. Beginnend osteoporose.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Veronica

Bericht door Veronica »

Maar waardoor krijg je het dan precies? Voor zo ver ik het weet komt het door de oestrogenen maar of dat waar is???
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Je kan gewoon minder dichte botten hebben. Veroer maakt het veel uit of je actief beweegt en genoeg calcium opneemt uit je voeding. Voor dat laatste heb je vitamine D nodig, wat het lichaam zelf kan aanmaken onder invloed van zonlicht. Veel bewegen zorgt ervoor dat je lichaam wordt getriggerd om je botten en spieren sterk te houden.

Nu is osteoporose en osteopenie een relatief begrip. Je bot dichtheid wordt vergeleken met die van bepaalde ijkgroepen. Bij mijn nulmeting werd er vergeleken met mannen van 25 jaar oud, dat wad de passende groep. Door de manier van meten heb is je botdichtheid altijd relatief aan een gemiddelde van een bepaalde leeftijdsgroep.

De waarde die er bij mij uitkwam was -1,8. Ofwel 1,8 standaarddeviaties onder het gemiddelde. Feitelijk heb ik daarmee osteopenie (osteoporose begint bij -2) en had ik dat al voor ik überhaupt aan medicatie begon. Volgens de arts nog geen reden tot zorgen, en ik heb ook nog nooit iets gebroken in mijn leven. Ik heb toen wel vitamine D voorgeschreven gekregen aangezien die bloedwaarde ook laag was en mijn eetpatroon genoeg calcium zou bevatten. Ben benieuwd naar de uitslag van een nieuwe dexa scan. Zal over een poosje wel weer eens zijn. Ik las al dat vaker dan eens in de 2 of zelfs 3 jaar de botdichtheid meten geen zin heeft omdat de veranderingen daarin zeer langzaam gaan.
Mijn transitieblog: Fading Gender
diederique

Bericht door diederique »

Sasha schreef:Ik heb osteopenie. Beginnend osteoporose.
Ik denk dat het bij de meeste van ons geen Osteoperose is maar zoals Sasha al zegt (lichte) Osteopenie (zeg maar botarmoede en tegenstelling tot botontkalking. Ook ik heb mee gemaakt dat mijn huisarts vreselijk paniekerig was als of ik het eerste stadium van aftakeling had bereikt, terwijl een paar weken later de Vu Endo haar schouders optrok onder de mededeling dat het maar een lichte vorm was en dat het zo'n vaart niet liep.

Toevoeging: ook ik ben aan de slag gegaan met Hema/Kruidvat: Ca+vit D
Laatst gewijzigd door diederique op 16 mar 2014, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

je hebt gelijk, bij mij is ook sprake van osteopenie, heb 't zojuist nog eens nagekeken op de uitslag

gebruikte weinig zuivel, maar drink nu ook elke dag een glas soya light van alpro, lekker fris