Hoi,
Laatst had ik al een topic geopend dat ik zo twijfelde, maar nu weet ik het wel zo goed als zeker dat ik een jongen had moeten zijn. Al wat vrienden van mij weten het nu, en ik heb 2x een gesprek gehad bij Transvisie. Waar ik het meest tegenop zat heb ik ook al gedaan; het tegen mijn ouders vertellen. Opzich gaat het allemaal best wel snel, maar dat komt vooral omdat het zo goed voelt, wel rem ik mezelf een beetje af omdat ik anders bang ben dat zo iedereen het al weet.
Nu mijn ouders het weten, kan er eindelijk wat meer gaan gebeuren. Ik zie er nu nog helemaal uit als meisje dus ik moet echt nog alles veranderen. Maar nu is de vraag, waar kan ik heen om met dit hele proces te beginnen? En dan bedoel ik dus niet Transvisie waar ik al bezig ben, maar meer het VU. Die zijn gestopt met mensen aannemen, dus is dat dan geen optie meer, of kom je dan nog gewoon op een wachtlijst ofzo? Want ik snap er niet echt heel veel van. Alleen dat het dan nog een jaar gaat duren.
Het liefste ga ik namelijk in de zomervakantie mijn uiterlijk veranderen, haar kort, kleding, enz. Maar als dat dan gewoon helemaal goed voelt wil ik niet lang zo rondlopen, maar ook gewoon beginnen met hormonen. Alles kost natuurlijk tijd, maar wat kan ik dan voor nu doen?
Alvast bedankt
Wat kan ik nu doen?
-
Holden
Re: Wat kan ik nu doen?
Je zou ook contact op kunnen nemen met PIG (Psycho Informa Groep), zij behandelen ook transgenders. Ik weet niet hoe lang de wachtlijst daar is op dit moment. Bij het VU is een complete patientenstop - nieuwe patienten worden niet op een wachtlijst gezet.
Om je haar te knippen en kledingstijl te veranderen heb je geen toestemming van VU of PIG nodig, in principe zou je dat morgen al kunnen doen als je dat zou willen. Hormonen zal pas later dit jaar gebeuren na meerdere gesprekken met een psycholoog (omdat ik zelf niet bij PIG loop weet ik niet hoelang het daar meestal duurt).
Om je haar te knippen en kledingstijl te veranderen heb je geen toestemming van VU of PIG nodig, in principe zou je dat morgen al kunnen doen als je dat zou willen. Hormonen zal pas later dit jaar gebeuren na meerdere gesprekken met een psycholoog (omdat ik zelf niet bij PIG loop weet ik niet hoelang het daar meestal duurt).
-
Nathan90
Zoals Holden zegt hoef je niet te wachten met je haar en kleding tot de hormonen dichterbij zijn. Als je dan als jongen wordt gezien, dan weet je gelijk of dat goed voelt. Zo niet, ach, zat meiden hebben kort haar en dragen unisex/jongenskleding.
Betreft het traject, ik geloof dat er eind van de maand weer gesprekken zijn betreft de stop. Maar zolang daar meer duidelijkheid over is neemt het VU geen nieuwe aanmeldingen aan, ook geen wachtlijst. Ik heb je intro bericht er even bijgepakt en je bent nog geen 18 jaar, dit betekent dat je in theorie in Leiden in het LUMC terecht kan. Weliswaar dat je waarschijnlijk via je huisarts hier binnen moet komen, ik heb begrepen van iemand anders dat het LUMC namelijk doet alsof ze van niks weten als je contact met ze opneemt. Daarbij kan je inderdaad met een verwijsbrief van de huisarts bij de Psycho Informa Groep aankloppen (Google voor website), maar die wachttijd is zo onderhand ook flink aan het oplopen.
Dan moet ik je nog even zeggen dat je jezelf niet moet gaan aanpraten dat je heel snel aan de hormonen kan. Er bestaat altijd de kans dat je pas mag starten als je 18 jaar bent, dan zou je voor die tijd waarschijnlijk wel met hormoonblokkers mogen starten.
Betreft het traject, ik geloof dat er eind van de maand weer gesprekken zijn betreft de stop. Maar zolang daar meer duidelijkheid over is neemt het VU geen nieuwe aanmeldingen aan, ook geen wachtlijst. Ik heb je intro bericht er even bijgepakt en je bent nog geen 18 jaar, dit betekent dat je in theorie in Leiden in het LUMC terecht kan. Weliswaar dat je waarschijnlijk via je huisarts hier binnen moet komen, ik heb begrepen van iemand anders dat het LUMC namelijk doet alsof ze van niks weten als je contact met ze opneemt. Daarbij kan je inderdaad met een verwijsbrief van de huisarts bij de Psycho Informa Groep aankloppen (Google voor website), maar die wachttijd is zo onderhand ook flink aan het oplopen.
Dan moet ik je nog even zeggen dat je jezelf niet moet gaan aanpraten dat je heel snel aan de hormonen kan. Er bestaat altijd de kans dat je pas mag starten als je 18 jaar bent, dan zou je voor die tijd waarschijnlijk wel met hormoonblokkers mogen starten.
-
Holden
voor de hormonen moet je minstens 16 jaar zijn, voor de operaties 18, dus denk dat als je groen licht krijgt voor hormonen dat je niet hoeft te wachten voordat je 18 bent. Hormoonblokkers zou ook idd interesant kunnen zijn, ik heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet hoe snel ze die geven. Met het LUMC heb ik trouwens ook geen ervaring (op gender gebeuren iig) dus weet niet hoe het daar loopt..
-
Nathan90
Ik had het idee dat Kilian (die ooit op het forum kwam ook) eerst een aantal maanden remmers kreeg voordat hij met testo mocht starten. Maar hij was wel al 17/bijna 18 toen geloof ik. Maar dat ging via het VU. Ik ken niemand bij het LUMC.
-
Misha
Buiten de VU heb je toch ook genderteams in Gent en Groningen? Afhankelijk van waar je woont zou je misschien daarheen kunnen. Hoewel ik niet weet of je als Nederlander zomaar in Gent kan aankloppen.
-
Nathan90
Wat ik hoor is dat de wachtlijst van Groningen ook extreem is opgelopen, daarbij dacht ik eigenlijk dat Groningen geen jongeren doet? En Gent schijnt ook lastiger te zijn om binnen te komen nu er meer mensen daarheen willen uitwijken.
-
Misha
Ja, dat is wel logisch, maar een lange wachtlijst lijkt me altijd nog beter dan helemaal nergens terecht kunnen.
-
Ronny
Ik heb zelf vanmorgen bevestiging gekregen van het PIG dat hun wachtlijst ongeveer een jaar is. Toch zou ik contact met hun opnemen want elders is het nog slechter gesteld. Je kan je via de website van PIG via een online formulier aanmelden.
Verder kan je je zorgverzekeraar aanschrijven en een verzoek indienen voor zorgbemiddeling. Cover all your bases so to speak. Succes.
Verder kan je je zorgverzekeraar aanschrijven en een verzoek indienen voor zorgbemiddeling. Cover all your bases so to speak. Succes.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Informatie daarover kan je hier vindenRonny schreef:Verder kan je je zorgverzekeraar aanschrijven en een verzoek indienen voor zorgbemiddeling. Cover all your bases so to speak.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.