Hersenen jongeren met genderdysforie hebben kenmerken van a

Janneke

Hersenen jongeren met genderdysforie hebben kenmerken van a

Bericht door Janneke »

Yarrmor

Re: Hersenen jongeren met genderdysforie hebben kenmerken va

Bericht door Yarrmor »

Heel leuk en aardig, maar ik twijfel of het in zo'n fysieke vorm aantoonbaar is. Krijg nu een beetje het gevoel dat men straks niet meer ts zijn als ze niet reageren op het zweet van iemand anders, oid.
alida

Bericht door alida »

Yarrmor schreef:Heel leuk en aardig, maar ik twijfel of het in zo'n fysieke vorm aantoonbaar is. Krijg nu een beetje het gevoel dat men straks niet meer ts zijn als ze niet reageren op het zweet van iemand anders, oid.
Zo'n vaart zal het vast niet lopen. Dit soort fMRI-studies meet correlaties tussen bepaalde patronen in die scans en andere variabelen (in dit geval het al of niet genderdysfoor zijn). Het zijn statistische uitspraken die niet zomaar tot een diagnostisch criterium leiden (en dat is nog een understatement). Jammer dat de persberichten dan altijd weer zo stellig zijn, maar dat is PR hè.

Het hele proefschrift (dat ze morgen verdedigt) is trouwens hier te lezen: http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/51287.
Yarrmor

Bericht door Yarrmor »

Nee ik snap best dat het nog in begin fase is. Maar ik ben toch van mening, dat gevoel toch meer speelt dat iets fysieks aantoonbaar.
alida

Bericht door alida »

Yarrmor schreef:Nee ik snap best dat het nog in begin fase is. Maar ik ben toch van mening, dat gevoel toch meer speelt dat iets fysieks aantoonbaar.
Dat is wel wat er in de media van overblijft, ja. En er zijn ongetwijfeld ook veel onderzoekers die hele simpele ideeën over "mannenhersenen" en "vrouwenhersenen" hebben en dromen van een simpele test die onomstotelijk laat zien wat je "echte gender" is. Maar genderidentiteit is een ingewikkelde optelsom die uiteindelijk alleen vastgesteld kan worden door jezelf.

Ik begrijp je ongerustheid ook wel, maar ik denk dat er in de kringen van WPATH en de redacties van de DSM en de ICD ook andere boeken gelezen worden dan die van Dick Swaab. Hopelijk. ;)
Veronica

Bericht door Veronica »

Het zou ook onzin zijn om op basis daarvan je GD te bepalen, misschien heb ik geen echte vrouwen hersenen ik voel mij wel zo, het is gewoon een erg ingewikkeld iets.
Afbeelding
Erik_Ezrin

Bericht door Erik_Ezrin »

Er zijn vast ook vrouwen/mannen met 'hersenen' van het andere geslacht, maar zich toch niet zo voelen. Het belangrijkste lijkt me is dat het deel van je hersenen waarmee je met jezelf identificeert ed. mannelijk/vrouwelijk is. Anders zou een groot aantal homosexuelen eigenlijk trans zijn, wat dus niet zo is, en dan zouden trans homosexuelen dus ook niet bestaan, wat wel zo is.
Janneke

Bericht door Janneke »

Ik ben er een groot voorstander van dat er een lakmoesproef komt die gedurende de zwangerschap al kan worden uitgevoerd. Voorkomt een hoop ellende.
Erik_Ezrin

Bericht door Erik_Ezrin »

Ja, als zoiets zou kunnen... zeker. Maar dan moet er wel met grote zekerheid een punt in de ontwikkeling aangewezen kunnen worden waar 'bepaald' wordt of iemand trans wordt. Stel dat het door hormoonschommelingen komt (wat mij wel vrij plausibel lijkt), op welk punt in de ontwikkeling zorgen deze er dan voor dat iemand trans wordt, en niet homosexueel (aangezien dat ook (deels) aan hormoonschommelingen geweten wordt). En hoe zit het met bigender/genderfluide/genderqueer mensen ed.
Wat het nog complexer maakt is dat deze 'lakmoesproef' tijdens de ontwikkeling van de foetus moet gebeuren, waar ook nogal wat risico's aan kleven (een vruchtwaterpunctie is ook niet geheel zonder risico). Weegt dat risico op tegen het kleine aantal transgender kinderen dat geboren wordt? Is het misschien niet mogelijk om NA de zwangerschap een dergelijke test te doen, etc.
Ik ben geen medicus/wetenschapper, maar ik denk dat het allemaal wat complexer ligt dan wij zo even denken... (helaas, helaas ;))
Janneke

Bericht door Janneke »

Tja, over het hoe en wat weet ik het ook niet maar voor sommige afwijkingen of ziekten zou het heel erg wenselijk zijn om dan tot een abortus te besluiten.