17-jarig transgendermeisje laat pakkende afscheidsbrief achter na zelfmoord
28 december pleegde de 17-jarige Amerikaanse Leelah Alcorn zelfmoord. Een paar uur later verscheen er op microblogwebsite Tumblr een emotionele afscheidsbrief van Leelah. Het meisje was transgender, maar haar ouders wezen haar daarom af.‘Als je dit leest, betekent het dat ik zelfmoord heb gepleegd. Ik ben een meisje gevangen in het lichaam van een jongen’, zegt Leelah zelf in haar afscheidsbrief die op Tumblr verscheen. Leelah had het bericht zo ingesteld dat het op een bepaald tijdstip online zou komen.‘Toen ik 14 was en besefte wat ‘transgender’ was, kon mijn geluk niet op. Na jaren van verwarring, wist ik eindelijk wie ik was. Toen Leelah, die geboren werd als Joshua, het eindelijk vertelde aan haar moeder, reageerde die daar heel negatief op. ‘Ze zei me dat het maar een fase was, dat ik nooit écht een meisje zou zijn, dat ik me vergis, en dat God nooit fouten maakt.’Die reactie heeft ervoor gezorgd dat Leelah zichzelf begon te haten en depressief werd. Intussen schaamden de ouders van Leelah zich ook voor hun kind, wat het voor Leelah nog moeilijker maakte. Ze namen haar smartphone en laptop af, en lieten haar niet meer naar school gaan, waardoor Leelah geïsoleerd raakte.Leelah raakte helemaal in de put toen ze op haar zestiende haar ouders toestemming vroeg om een geslachtsoperatie te mogen ondergaan, maar ze die toestemming niet kreeg.
Uiteindelijk zat Leelah zo diep dat ze zelfmoord pleegde.
‘Niet zomaar een fase’
In haar brief roept Leelah alle ouders van transgenders op om hun kinderen nooit te zeggen ‘dat het maar een fase is’. ‘Hierdoor gaan ze zichzelf alleen maar haten. Dat is wat het met mij gedaan heeft.’
De 17-jarige Leelah vraagt mensen ook om te kijken naar het aantal zelfmoorden bij transgenders het voorbije jaar. ‘Ik wil dat iemand daar naar kijkt en dat het dan ook wordt opgelost. Maak de maatschappij beter alsjeblieft.’
De laatste wil van Leelah is dan ook dat al haar bezittingen worden verkocht en dat de opbrengst gaat naar organisaties die zich inzetten voor de mensenrechten van transgenders.’
uit het laatste nieuws van vandaag
Charlotte
17-jarig transgendermeisje laat pakkende afscheidsbrief acht
-
Charlotte VD
-
Raisa
-
willah
Re: 17-jarig transgendermeisje laat pakkende afscheidsbrief
verschrikkelijk gewoon,ben er helemaal van ontdaan.
-
Raisa
Aan de ene kant vind ik het prachtig dat dit nieuws nu zo is opgeblazen dat er eindelijk veel aandacht voor deze problematiek is. Tevens is het verfrissend om te zien dat zelfs het AD en de Daily Mail voor de verandering eens de juiste naam en aanspreeksvorm gebruiken. Aan de andere kant vrees ik voor kopieergedrag van andere transgenders die suicidaal zijn en in hun depressie menen met hun dood ook de noodklok te kunnen luiden. laten we hopen dat het niet zover komt.
Een reactie van de buurman van Leelah:

Haar ouders daarentegen zijn in complete ontkenning over zowel de zelfmoord als de genderidentiteit. Bovendien: hoe slecht ben je als moeder als je zelfs de leeftijd van je eigen kind verkeerd hebt?

Een reactie van de buurman van Leelah:

Haar ouders daarentegen zijn in complete ontkenning over zowel de zelfmoord als de genderidentiteit. Bovendien: hoe slecht ben je als moeder als je zelfs de leeftijd van je eigen kind verkeerd hebt?

-
Ilse
Heel triest dat het voor haar zo is gelopen en die posts van haarzelf, jeetje best heftig
Groetjes,
Ilse
Ilse
-
Charlotte VD
Was de zelfdoding van dit meisje voor niets?
Vorige week maakte Leelah Alcorn een einde aan haar leven. Het meisje, dat geboren werd als John Alcorn, zag dat als de enige uitweg om een einde te maken aan haar transgenderproblematiek, waardoor ze niet aanvaard werd door haar ouders. Hoewel Leelah duizenden harten beroerd heeft met haar daad, lijkt het dichter bij huis weinig uitgehaald te hebben. Haar moeder zegt nog steeds geen begrip te hebben voor transgenders.
Toen Leelah geen andere uitweg zag dan de dood, liet ze een afscheidsbriefje achter op haar Tumblr-pagina. Daarin legde ze uit dat ze een meisje was in een jongenslichaam, en zich niet begrepen voelde door haar eigen ouders. De diepgelovige mensen weigerden haar een geslachtsverandering, waarna naar eigen zeggen haar hart brak. In het bericht vraagt ze om transgenders als gewone mensen te behandelen, met echte waardevolle emoties en respect.
Hoewel haast niemand de zelfdoding van het meisje goedkeurde, kon het verhaal wereldwijd op veel begrip rekenen. Haar daad kon echter haar eigen ouders niet overtuigen: moeder Carla vertelde aan CNN dat noch zij noch haar man Doug de transgenderproblematiek erkennen. "Wij steunen dat niet wegens religieuze redenen. Maar we hebben hem wel verteld dat we hem graag zagen. Onze zoon was een goede jongen", klonk het onbewogen.
Op internationaal vlak is er sinds de dood van Leelah wel veel gebeurd. Zo startte The Transgender Human Rights Institute een petitie om de situatie van transgenders te verbeteren. Intussen werden al meer dan 200.000 handtekeningen verzameld.
in de krant van vandaag
Charlotte
Vorige week maakte Leelah Alcorn een einde aan haar leven. Het meisje, dat geboren werd als John Alcorn, zag dat als de enige uitweg om een einde te maken aan haar transgenderproblematiek, waardoor ze niet aanvaard werd door haar ouders. Hoewel Leelah duizenden harten beroerd heeft met haar daad, lijkt het dichter bij huis weinig uitgehaald te hebben. Haar moeder zegt nog steeds geen begrip te hebben voor transgenders.
Toen Leelah geen andere uitweg zag dan de dood, liet ze een afscheidsbriefje achter op haar Tumblr-pagina. Daarin legde ze uit dat ze een meisje was in een jongenslichaam, en zich niet begrepen voelde door haar eigen ouders. De diepgelovige mensen weigerden haar een geslachtsverandering, waarna naar eigen zeggen haar hart brak. In het bericht vraagt ze om transgenders als gewone mensen te behandelen, met echte waardevolle emoties en respect.
Hoewel haast niemand de zelfdoding van het meisje goedkeurde, kon het verhaal wereldwijd op veel begrip rekenen. Haar daad kon echter haar eigen ouders niet overtuigen: moeder Carla vertelde aan CNN dat noch zij noch haar man Doug de transgenderproblematiek erkennen. "Wij steunen dat niet wegens religieuze redenen. Maar we hebben hem wel verteld dat we hem graag zagen. Onze zoon was een goede jongen", klonk het onbewogen.
Op internationaal vlak is er sinds de dood van Leelah wel veel gebeurd. Zo startte The Transgender Human Rights Institute een petitie om de situatie van transgenders te verbeteren. Intussen werden al meer dan 200.000 handtekeningen verzameld.
in de krant van vandaag
Charlotte
-
Veronica
The Transgender Human Rights Institute... weer zo'n organisatie net als TNN die veel praat maar niks doet.
Wel vreselijk van de dood, en nog erger dat zelfs na de dood van hun kind de ouders schijt aan de reden hebben.
Wel vreselijk van de dood, en nog erger dat zelfs na de dood van hun kind de ouders schijt aan de reden hebben.
-
Anon20190516
Vreselijk dat dit gebeurd is.wat een waardeloze ouders,gaat er toch om dat je kind gelukkig is?mijn eigen vader ,88 jaar veel meegemaakt in het leven,gelovig,reageerde heel nuchter toen ik met het nieuws kwam en zei:o,dus ik heb er nu een dochter bij?
Zo kan het dus ook!!!!
Zo kan het dus ook!!!!
-
Raisa
Overigens heeft de transgender gemeenschap ook een vinger in de pap van Leelah's depressie en paniek. Wanneer je haar posts doorleest zie je herhaaldelijk de gedachte dat als je als mtf pas na je puberteit met hormonen begint, je nooit echt passabel kunt worden. Een visie die ook in Nederland door auteurs van transgender boeken en door transvisie wordt gedeeld.
-
Barbarella
Uh Raisa, je hebt dit punt nu zo vaak herhaald dat het zowat een een polka dot print is geworden.Raisa schreef:Overigens heeft de transgender gemeenschap ook een vinger in de pap van Leelah's depressie en paniek. Wanneer je haar posts doorleest zie je herhaaldelijk de gedachte dat als je als mtf pas na je puberteit met hormonen begint, je nooit echt passabel kunt worden. Een visie die ook in Nederland door auteurs van transgender boeken en door transvisie wordt gedeeld.
Je hebt alleeen wel gelijk , dus ik herhaal het nog eens
Raisa schreef:Overigens heeft de transgender gemeenschap ook een vinger in de pap van Leelah's depressie en paniek. Wanneer je haar posts doorleest zie je herhaaldelijk de gedachte dat als je als mtf pas na je puberteit met hormonen begint, je nooit echt passabel kunt worden. Een visie die ook in Nederland door auteurs van transgender boeken en door transvisie wordt gedeeld.
Barbarella
Na mij de zondvloed!