Ik zit net 5 maanden aan de testo en aankomende week heb ik weer een gesprek op het VU met mijn psycholoog, maar nu was mijn vraag hoelang gaat het duren voordat je een borstoperatie mag, ik weet dat het pas na je 18e mag, maar ik word in augustus 18 en wilde gelijk daarna een operatie.
Is dat haalbaar? En welke is het beste ziekenhuis, qua 'begeleiding' en verzorging en resultaten?
Regel is dat je een jaar aan de hormonen moet zitten (in het volwassenen traject) voordat je aan een operatie mag. Je moet dan eerst nogmaals groen licht krijgen in een vergadering en vanaf dat moment voldoe je aan de eisen en kan je op de wachtlijst voor de operatie (als je het binnen het VU doet). Als je elders een chirurg zoekt (zoals bij Van Loenen) kan je ook pas na dat groene licht geopereerd worden (vanwege de verzekering) maar wordt de wachtlijst anders opgebouwd. Als jij eerder consult hebt gehad dan iemand die op hetzelfde moment groen licht krijgt, dan heb jij voorrang op die wachtlijst. Wanneer de operatie voor jou haalbaar is, is afhankelijk van wanneer je groen licht krijgt en hoe lang de wachtlijsten op dat moment zijn.
Dat gezegd, Van Loenen in het Slotervaart en tegenwoordig onwijs populair vanwege vele goede resultaten. Maar er zijn natuurlijk nog steeds zat mensen die gewoon bij het VU gaan zonder problemen. Resultaten kunnen wisselen, ligt ook aan je eigen heling. Als je de operatie ingaat en er vanuit gaat dat je een correctie nodig zal hebben, zit je het best. Want dan ben je daar op voorbereid.
Nathan90 schreef:Als je de operatie ingaat en er vanuit gaat dat je een correctie nodig zal hebben, zit je het best. Want dan ben je daar op voorbereid.
In het VUmc is bij het genderteam het protocol voor de borstoperatie aangepast:
Als je een rapport van je psycholoog kunt overleggen dat er sprake is van psychisch lijden én je borsten minstens 600 cc per stuk zijn, dan kun je in aanmerking komen voor een vervroegde borstoperatie.
Of dit waar is en wanneer dit in zou gaan weet ik niet (ik loop niet bij het VU), maar het is zeker het onderzoeken waard zou ik zeggen
Als dat zo is dan vind ik dat heel slecht. Dan wordt er zogenaamd bepaald dat die persoon er meer last van heeft dan iemand die kleinere borsten heeft. De wachtlijsten zijn voor iedereen zuur, vind niet dat iemand daar meer recht op moet hebben dan de tig anderen in de rij.. (en passabiliteit, mijn vriend had flink wat volume op de voorgevel en hoewel hij hier zelf onzeker over was heeft dit er nooit voor gezorgd dat hij als vrouw werd gezien)
Maar gelukkig mijn straatje toch niet aangezien ik morgen bij Van Loenen m'n consult heb.
De gedachte erachter is dat mensen met een kleinere voorgevel dat gemakkelijker kunnen verbergen met een binder. Eerlijk vind ik het ook niet nee, psychisch lijden is niet altijd direct gerelateerd aan grootte. Als je minder dan die 600cc hebt kun je toch behoorlijk daaronder lijden. En ik vraag me ook af hoe ze dat zouden gaan meten...
Ja, leek mij ook dat dat die gedachte erachter was ja.. Maar daarom dus ook, dat verbergen hoeft ook met meer volume geen probleem te zijn. (geen probleem als in, niet een groter probleem, blijft vervelend natuurlijk )
En consult was prima (wist praktisch alles natuurlijk al wel haha) en krijg uiteindelijk de grote. Ik vermoedde al dat ik een twijfel zou zijn, dus voor meer zekerheid gaan we voor de grote (en dat vind ik niet erg)