Ik denk niet dat de VU enig financieel belang heeft bij de door hen voorgeschreven combi's. Dat financieel belang ligt alleen bij de verzekeraars die het goedkoops willen in kopen. Het belangrijkst is dat de combi's die zij voorschrijven evidence based bepaald zijn. Waarom niet drie keer zoveel als regelmatig in de VS voorkomt? Omdat de VU de theorie aanhangt (wederom evidence based) dat minder genoeg is en minder gezondheidsrisico's geeft; het suicide percentage schijnt in combinatie met de hogere doseringen in de VS ook belangrijk hoger te liggen. Waarom geen middelen die elders gebruikt worden (implantaat, creme etc) omdat de farmaceuten en/of te weinig afzet in ons land vermoeden; en/of de verzekraars een duurder middel niet wensen te vergoeden.
Overigens, van twee keer zoveel... krijg je niet twee keer zo snel effecten; wederom evidence based.
mtf hormonen
-
diederique
Re: mtf hormonen
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Fay
Geloof ik ook niet, het vu zelf zal er niet direct baat bij hebben maar zijn afhankelijk van idd die zorgverleners
Op basis van de ervaringen die ze nu eenmaal wil ik ze ook best wat credits geven maar er is zeker veel te verbeteren nog
Fay
Op basis van de ervaringen die ze nu eenmaal wil ik ze ook best wat credits geven maar er is zeker veel te verbeteren nog
Fay
-
jacqueline
ik heb even in de bijsluiter van spiro gekeken....en ik vind het een gevaarlijk goedje. Het kaliumgehalte in je bloed moet je verdomd goed in de gaten houden. Word deze te hoog dan kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan. Een te hoog kaliumgehalte kan dodelijk zijn. Ook je nieren houden niet zo van spiro.....
-
diederique
Spiro of Andro? Een bekend vraagstuk. Beide zijn geen prettig goedje, of het nu je nieren zijn of je lever, risico's en bijwerkingen zijn er toch. In alle gevallen krijgt je lijf een klap.
Liefs, Diederique
-
Fay
Elke medicatie heeft risicos en bijwerkingen, in geval van spiro en andro is het raadzaam regelmatig te controleren en zijn de risicos wellicht wat hoger
In mijn geval betekent dat iig, afspraak huisarts, 1 x in de maand minimaal (vu pas in april weer)
Fay
In mijn geval betekent dat iig, afspraak huisarts, 1 x in de maand minimaal (vu pas in april weer)
Fay
-
Jessy
Ik stel me ook al langer vragen bij verschillende medicaties die over de wereld gebruikt worden en hun werking en bijwerkingen.
Zo valt het me bijvoorbeeld op dat veel mtf transgenders in de VS afvallen tijdens hun hormoonkuur, terwijl veel dames hier bijkomen. Toeval? Andere factoren? Wie het weet mag het vertellen, ik ben alleszins wel benieuwd naar wat die mensen gebruiken.
Verder kan ik over de pharmaceutische industrie zeggen dat het zoals de naam al zegt een industrie is. En industrie wil winst maken, hoe je het ook draait of keert, dus er zijn altijd belangen mee gemoeid met wat ze je voorschrijven. De arts in het ziekenhuis zal misschien niet zoveel zien van die winst maar waar het geld zit, vallen de beslissingen over wat "kan" en wat "mag" in ons land, of in Europa. Wat geen geld opbrengt wordt doorgaans niet goedgekeurd voor de markt met smoesjes als "te weinig onderzoek naar gedaan" of "onveilig" (let wel op want "onveilig" is daarom niet altijd een smoes!).
Kun je natuurlijk elders laten doen, maar let wel enorm op want de arts die dit uitvoert moet enorm goed weten waar hij kan snijden zodat je later geen zichtbare littekens op je vagina hebt. En gezien dit afhangt van de gebruikte methode door de chirurg die de geslachtsoperatie zal uitvoeren, is het natuurlijk het beste dat diezelfde arts ook deze castratie zal uitvoeren.
Zo valt het me bijvoorbeeld op dat veel mtf transgenders in de VS afvallen tijdens hun hormoonkuur, terwijl veel dames hier bijkomen. Toeval? Andere factoren? Wie het weet mag het vertellen, ik ben alleszins wel benieuwd naar wat die mensen gebruiken.
Verder kan ik over de pharmaceutische industrie zeggen dat het zoals de naam al zegt een industrie is. En industrie wil winst maken, hoe je het ook draait of keert, dus er zijn altijd belangen mee gemoeid met wat ze je voorschrijven. De arts in het ziekenhuis zal misschien niet zoveel zien van die winst maar waar het geld zit, vallen de beslissingen over wat "kan" en wat "mag" in ons land, of in Europa. Wat geen geld opbrengt wordt doorgaans niet goedgekeurd voor de markt met smoesjes als "te weinig onderzoek naar gedaan" of "onveilig" (let wel op want "onveilig" is daarom niet altijd een smoes!).
Absoluut waar. De beste optie blijft verwijdering van de teelballen (dus fysieke castratie ipv chemische), en dat verdommen ze in Nederland. Ben je in één keer van de testosteronfabriek af zonder chemische rotzooi en de nodige bijwerkingen.diederique schreef:Spiro of Andro? Een bekend vraagstuk. Beide zijn geen prettig goedje, of het nu je nieren zijn of je lever, risico's en bijwerkingen zijn er toch. In alle gevallen krijgt je lijf een klap.
Kun je natuurlijk elders laten doen, maar let wel enorm op want de arts die dit uitvoert moet enorm goed weten waar hij kan snijden zodat je later geen zichtbare littekens op je vagina hebt. En gezien dit afhangt van de gebruikte methode door de chirurg die de geslachtsoperatie zal uitvoeren, is het natuurlijk het beste dat diezelfde arts ook deze castratie zal uitvoeren.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Janice
En hoe zit het met het toevoegen van extra hormoon supplementen voor een extra feminizerend effect ? zoals meer borstgroei. Ik las dat dit vooral in latijns amerika veel wordt gedaan, en ze zweren erbij. Ik wou een aantal voorbeelden geven van die supplementen alleen zie net dat me zoek geschiedenis zich automatisch wist
zal het zo nog proberen op te zoeken. Wat is jullie ervaring hiermee en hoe staat het VU hierin ? zou het mogelijk zijn dit zelf toe te kunnen voegen ?
-
Veronica
Ik denk dat ze daar eerder bij plastische chirurgie zweren dan dit, ik bedoel zelfs bio vrouwen plegen vaak onderhoud "voor" en "achter".Janice schreef:En hoe zit het met het toevoegen van extra hormoon supplementen voor een extra feminizerend effect ? zoals meer borstgroei. Ik las dat dit vooral in latijns amerika veel wordt gedaan, en ze zweren erbij. Ik wou een aantal voorbeelden geven van die supplementen alleen zie net dat me zoek geschiedenis zich automatisch wistzal het zo nog proberen op te zoeken. Wat is jullie ervaring hiermee en hoe staat het VU hierin ? zou het mogelijk zijn dit zelf toe te kunnen voegen ?
Verder merk ik wel dat als je VS MtF filmpjes op YouTube ziet dat de meeste sneller vrouwelijker uitziet dan hier, maar dat ligt aan vele medische factoren MAAR OOK aan hoe een persoon op de hrt reageert, bij de een gebeurt er bar weinig, bij de ander weer heel veel.
-
Ilse
Onder andere door jou, maar ook door anderen weet ik inmiddels, heb ik al dat gezeur niet gehad om er 5 maanden over te doen.Fay schreef: Het vu houdt in principe vast aan die combi die jij noemt, hoge uitzondering op spironolacton, het heeft mij iig 5 maanden gekost dat voor elkaar te krijgen en nog steeds wil men me terug aan de androkur
dus dankjewel
als ze trouwens niet met het alternatief gekomen waren van spiro, dan was ik absoluut eerst een paar maanden door gegaan zonder andro, maar dit was nu niet nodig
gr
karyn
Groetjes,
Ilse
Ilse
-
Janice
Veronica schreef:Ik denk dat ze daar eerder bij plastische chirurgie zweren dan dit, ik bedoel zelfs bio vrouwen plegen vaak onderhoud "voor" en "achter".Janice schreef:En hoe zit het met het toevoegen van extra hormoon supplementen voor een extra feminizerend effect ? zoals meer borstgroei. Ik las dat dit vooral in latijns amerika veel wordt gedaan, en ze zweren erbij. Ik wou een aantal voorbeelden geven van die supplementen alleen zie net dat me zoek geschiedenis zich automatisch wistzal het zo nog proberen op te zoeken. Wat is jullie ervaring hiermee en hoe staat het VU hierin ? zou het mogelijk zijn dit zelf toe te kunnen voegen ?
Verder merk ik wel dat als je VS MtF filmpjes op YouTube ziet dat de meeste sneller vrouwelijker uitziet dan hier, maar dat ligt aan vele medische factoren MAAR OOK aan hoe een persoon op de hrt reageert, bij de een gebeurt er bar weinig, bij de ander weer heel veel.
Ja klopt maar doelde echt op de extra resultaten d.m.v hormoon supplementen. En idd dat viel mij ook al op vandaar mijn vraag wat zijn nou de belangrijkste verschillen tussen de hrt hier en daar, buiten het feit dat je van een soort blocker misschien iets sneller moe raakt... En wat bedoel je met medische factoren ? genetische aanleg ?