Man en begonnen met Microgynon 30 te nemen

Saartje

Man en begonnen met Microgynon 30 te nemen

Bericht door Saartje »

Hoi,

Ik ben een 52-jarige man en ben op regelmatige basis begonnen met het nemen van de anticonceptiepil Microgynon 30. Ik volg de cyclus van 21 / maand en dan 7 dagen niet. Voorlopig zonder bijwerkingen.

Ik neem deze zonder hulp van de huisarts, niemand is hiervan op de hoogte maar ik heb dit psychologisch echt nodig voor mezelf. Ik koop ze wel bij de apotheek (heb geen voorschrift nodig)

Graag hoor ik hoe ik zelf een beetje kan opvolgen dat ik geen problemen heb / krijg hierdoor. Er gaan wel wat negatieve reacties komen maar ik hoor ook graag de positieve.

Zijn er nog onder jullie die dit doen / hebben geprobeerd en wat zij jullie ervaringen. Andere tips zijn ook welkom, het liefste zou ik wat meer vrouwelijker willen worden en ik voel me psychologisch meer verbonden met het vrouwelijke als ik de pil neem.

Graag serieuze reacties.

Bedankt
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Man en begonnen met Microgynon 30 te nemen

Bericht door Emma »

Ik zou uitkijken met de Microgynon. Daar zit ethinylestradiol in, verantwoordelijk voor trombose, hartproblemen, en nog een paar. Het VUmc is expliciet overgestapt jaren geleden van ethinylestradiol op bio-identieke estradiol die veel minder problemen geeft en terug te vinden is in bijvoorbeeld Progynova en Systen.

Zie http://www.vumc.nl/verwijzers/nieuwsberichten/4749975/" target="_blank.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Maria_G

Bericht door Maria_G »

Each pack of Microgynon 30 contains 21 beige sugar-coated tablets containing 150 micrograms of the progestogen levonorgestrel and 30 micrograms of the oestrogen ethinyloestradiol.

http://mcs.open.ac.uk/nlg/old_projects/ ... on_30.html" target="_blank

So those pills are useless for achieving any results.

I think that it is necessary to understand the risks involved before taking more effective medicine, Most of people in Netherlands and countries around visit doctors for advices and avoid using medicine on their own.
In UK, part of TS patients takes medicine on their own for some time. In Eastern Europe it is common to make decisions without doctors and doctors help is not available sometimes.

I am writing the reply because I felt similar way as you in 2000 when I started taking hormones. It is a good idea to start from small doses like 1mg estradiol per day. ( a half o pill 2mg). I know a TS girl (now happy post op). She was using 1mg for two years at the beginning in order to understand herself better. Doctors are not good helping in that respect.
Again - this is an area where any person should consider risks involved and take own responsibility.

Please continue to use Dutch, because it is NL forum. I can read it too just having problems writing.
Saartje

Bericht door Saartje »

Bedankt, dus ik zou beter stoppen met Micrognon 30. Dit is makkelijk verkrijgbaar bij ons zonder voorschrift. Daarom neem ik ze, is ook een beetje psychologisch. ('de pil' weet je) Is er dan een anticonceptiepil wat beter (veiliger) zou zijn?

Als ik al zelf aan hormonen wil dan zie ik door het bos de bomen niet meer. Kan nu onmogelijk mijn huisarts raadplegen hierover en zonder voorschrift .... Er zijn wereldwijd heel veel T's die zelf hormonen nemen. Hoe doen zij dit dan met de gezondheid? Lichte borstgroei, meer vrouwelijk figuur zou ik wel willen. Nog niet de volledige weg ...

Moeilijk voor mij.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hi Saartje...

In zeldzame gevallen is het zo dat de eigen huisarts bereid is te begeleiden bij zelfmedicatie, was in mijn geval ook zo en bovendien had hij me verwezen naar een endocrinoloog. Vooral het VUmc kijkt dit met lede ogen aan want uit hun eigen mond valt te horen dat hun lange wachtlijsten daar logischerwijs toe leiden.
Echter is het niet toegestaan transgenders tot zelfmedicatie aan te zetten en dat gaat vooral op voor het plaatsen van linkjes naar bepaalde leveranciers. Maar je hoeft maar 1 bit meer verstand te hebben van ict ed dan ik om daar zelf achter te komen... :)

grts Daniéla
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Wereldwijd is het 'makkelijker' om aan medicijnen te komen, vandaar.

De Nederlandse (en voor zover ik weet ook Belgische) aanpak is om een combinatie te geven van estradiol, afhankelijk van leeftijd tabletten of pleisters, en zolang je pre-op bent, cyproteronacetaat of spirolactone om de testosteronproductie stil te leggen.

Het VUmc is tegen het gebruik van progesteron omdat ze vinden dat het niets toevoegt. Daar zijn de meningen nog over verdeeld.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
diederique

Bericht door diederique »

Je moet je realiseren bij de Microgyn dat deze vooral bedoeld is iets te verstoren -nl de vrouwelijke cyclus vol ovulaties, in nesteling en menstruatie- hier is maar reletief weinig voor nodig. Wat transvrouwen willen -post en pre-operatief- is een bepaalde groei opwekken (of zoals bij de testosteron werking blokkeren. Hiervoor is veel meer nodig.

Het nemen van risico's is een persoonlijke voorkeur. Ik zou alleen de hoeveelheden in de Microgynon en de Progynove/Systen eens vergelijken. Wellicht kom je er dan achter dat als je aan een vergelijkbare dosis in Microgynon wil komen je zoveel strips parallel aan elkaar moet nemen dat de risico's ineens meer dan relevant worden.

Mijn ervaring met de progesteron (Provera) is slecht. Kreeg er heel snel "heesheid" van waardoor mijn stem heser/mannelijker waardoor ik wat van de wal in de sloot terecht kwam.

De voordelen van een wissel scenario werd een jaar of 15 geleden nog volop geprezen (vrouwelijk regime) het heeft echter -ook in de VS waar dit idee vandaan kwam- nooit enig resultaat opgeleverd. Het wordt daarom nauwelijks meer toegepast. Overigens kom je vanzelf in de soort cyclus terecht als je je eigen "hormoon' reactie begint af te stemmen op de hrt die je neemt en op de hormoon spiegels van je eventuele partner. Je groeit als het ware wat naar elkaar toe.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Maria_G

Bericht door Maria_G »

Daniéla schreef:Echter is het niet toegestaan transgenders tot zelfmedicatie aan te zetten en dat gaat vooral op voor het plaatsen van linkjes naar bepaalde leveranciers.
Posting links in open forums is not a good idea because all those supply possibilities could be closed or made more difficult to use.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hi Maria...

Er is inderdaad nogal veel veranderd sinds ik mijn hormonen officieel op recept voorgeschreven krijg. Je hebt in een eerder bericht al op een discrete manier gewezen op de mogelijkheden en bijhorende risico's waar men rekening mee dient te houden, en terecht!

grts Daniéla
Susanna

Bericht door Susanna »

Het is altijd het beste om je medicijnen via een dokter of endocrinoloog te betrekken ivm de nodige controles. Ethinylestradiol is onder andere een risicofactor voor trombose. Ik geloof zelf dat diane 35 meer effect heeft dan microgynon omdat daar ook een klein beetje cyproteronacetaat in zit. Echter je hebt wel 2 a 3 pillen per dag nodig om te zorgen voor vrouwelijke groei zonder de maandelijkse stop van 1 week (en zelfs dan krijg je nog te weinig cyproteronacetaat binnen). In diane 35 zit ook ethinylestradiol en er zitten dus risicos aan. Ik heb in een grijs verleden diane 35 voorgeschreven gekregen van mijn huisarts omdat ik erom zeurde en ik het verhaaltje mooi bracht. Om eerlijk te zijn raad ik je aan om naar het genderteam van het VU te gaan en uit te leggen wat er aan de hand is. Het VU zal wel niet blij zijn met je zelfmedicatie.

Oh, ik lees dat je de pil haalt zonder recept dus neem ik aan dat je niet in Nederland woont. Maar ga alsjeblieft hulp zoeken bij een instantie die er is voor transgenders. Zij kunnen vast wel iets voor je doen en er wordt vast niet van je verwacht dat je meteen "all the way" gaat.

Waarvoor zou je zelf wat gaan aanprutsen terwijl er tegenwoordig goede zorg is voor mensen met genderdysforie?