HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Veronica

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Veronica »

Voor de mensen die beginnen over doseringen, onthoud dit iedere lichaam is anders en reageert anders op hrt, of je nou 4mg per dag slikt of een hele pak, als de boel niet aanslaat maakt dat weinig uit hoeveel je inneemt.

Wanneer dringt het eindelijk eens door, dosis maakt weinig uit als het niet aanslaat.

Verder een goede tip, transen met een laag zelfbeeld kunnen beter geen plastische chirurgie doen, waarom? Het eindigt hetzelfde als met bio vrouwen die ook eens laag zelfbeeld hebben (en een zak geld natuurlijk).

Tenzij je achteraf zo wilt uitzien:

Afbeelding

Overduidelijk.
Afbeelding
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Een pleister kun je ook extra plakken als het nodig is. Maar onder de 40 krijg je over het algemeen Progynova tabletten, en daarboven Systen pleisters. Tenzij er goede redenen zijn om het anders te doen. Je lever en in zekere mate ook je hypofyse krijgen het aardig te verduren tijdens de HRT, en met de 'standaard' doseringen blijft dat redelijk binnen de perken. Ga je meer gebruiken dan neem je een risico. Dat kan best aanvaardbaar zijn, maar je moet wel weten wat je doet. En die indruk wek je niet bepaald. Bovendien kan het best zijn dat je met een hogere dosering alleen de hoeveelheid vrije estradiol in je bloed maar verhoogt, en daar heb je niet zoveel aan. Het is allemaal heel erg individueel, en daar gaan sommige VU 'endocrinologen' vaak de fout mee in.

Chirurgie, wat dacht je van de manier waarop je beweegt, waarop je praat, zit, op de bus staat te wachten... Dat doet ook een heleboel. Het is een optelsom. Ga eens kijken op een plaats waar veel mensen langs komen, zoals een station. Kijk hoe mannen lopen, hoe vrouwen lopen. Zie hoe sommige vrouwen met weinig vrouwelijke trekken toch er als vrouw uitzien doordat ze op een bepaalde manier bewegen. En hoe sommige vrouwen volslagen lomp erbij lopen maar daarmee weg komen door de vrouwelijke vormen die ze hebben. Je kunt je een perfect vrouwelijk gezicht aanmeten maar als je vervolgens onderuitgezakt en wijdbeens op een bank gaat hangen en een flinke boer laat zul je toch mensen aan het twijfelen brengen.

Qua tape, ik zou het niet weten. Ik gebruik al tijden gewoon redelijk strak damesondergiod (wat anders eingenlijk? ;) ) en aangezien dat geen ruimte heeft voor piemels werkt dat best goed weg. Moet je geen string nemen natuurlijk, daar heb je niks aan.

En een +1 voor Veronica. Ik kwam qua voorbeeld niet veel verder dan andere plastisch chirurgische ongelukjes, zoals Michael Jackson en Pete Burns. :-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
MarloesIsWeg

Bericht door MarloesIsWeg »

Emma schreef:
Praten voor jezelf, inderdaad. Je had het er over dat je stabieler werd van progesteron na je SRS, dat lijkt me toch wat anders.
En er hangt hier in Nederland, en al helemaal op dit forum, geen sfeer van 'los het maarin je hoofd op'. Niet bij de gevestigde hulpverlening, en zeker niet bij mij. Er zullen hier in NL best kwakzalvers zijn die een soort van conversietherapie aanbieden maar het is al lang bekend dat dat niet werkt en alleen maar slachtoffers eist.
Niemand anders dan jezelf kan bepalen of je genderdysforie ervaart. Daar valt niks aan op te lossen in je hoofd en de huidige procedure van het VUmc doet daar ook geen recht aan. Het duurt allemaal onnodig lang en in de WPATH schijnt er ook "al" over gesproken worden om de eerste RLE brief af te schaffen, zodat de start van RLE en hormonen veel sneller kan. Informed consent, en dat soort dingen.

Neemt niet weg dat je iemand die zelf zegt een heel laag zelfbeeld te hebben, best mag waarschuwen. Voor zowel te hoge als te lage verwachtingen. Rachel moet zelf weten wat ze daarmee doet.
oeehw, bitchyyy, heb je teveel hormoontjes genomen vanochtend ? Maar seriously dan, ik heb niks gezegd over dit forum, jij doet dat steeds, dit forum is zus, dit forum is zo, daarmee maak je stemming, want je spreekt dan namens dit forum. Maar ook al stijgt het je naar je hoofd, dit is een forum, en geen politieke partij volgens mij, last time I checked. En als ik m.i. ergens bijzet, dan betekend dat "mijns inziens", dat is mijn mening over de sfeer in Nederland. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar mij woorden in de mond leggen gaat me even te ver, net als die achterlijke opmerking over progesteron.
Jennifer W

Bericht door Jennifer W »

Je kan inderdaad een extra pleister plakken Emma.
Daar heb je gelijk in....maar ehm....zover ik weet kom je daar niet zomaar mee weg.
Zowel de behandelend arts als de apotheker houden goed bij of je inderdaad wel de periode overbrugt zoals op je recept staat aangegeven.
Als je voor 3 maanden krijgt en je belt na een week of 6 of je een nieuwe mag, kan je wel eens een probleem hebben....

Althans dat is momenteel bij mij zo met een anti psychoticum, en het lijkt me sterk dat met hrt behandeling daar minder streng mee omgegaan word.

En ja ik heb de verhalen gelezen hoe dat weer te omzeilen valt, maar wie neem je dan in de maling en wie betaald daarvoor de rekening uiteindelijk....
Bovendien komt dat gerust naar voren met bloedtesten...

Maar ja, op dit forum zijn de gepromoveerde doktoren bij het VU domoren....toch?

Kan mij zomaar voorstellen dat veel van het VU bashen voortkomt uit confrontaties als deze....of puur denken dat je het beter weet dan iemand die daar zijn hele leven voor heb moeten studeren. Of simpelweg te ongeduldig en meer geld hebben dan eigenlijk goed voor je is....en zo zelf je routes pakt die geen stro breed in de weg zullen leggen.
Terwijl de route bij het VU, lijkt mij juist zeer wel overwogen......en draait juist om je welzijn....dat je niet "zomaar" een transitie aangaat.

Goed, hiermee wek ik waarschijnlijk veel reacties op, maar het is mijn mening en heb inmiddels de redenen tot VU bashen inmiddels te voor en te na gelezen.
Ik heb verder ook niet echt behoefte aan reacties hierop, moest het alleen even kwijt.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Martine, blijkbaar heb ik wat je om 9:00 daar over schreef verkeerd geïnterpreteerd. Het zal wel, het is het me niet waard om daar verder over te gaan bekvechten.
Overigens, namens het forum spreken, dat doe ik in de topics die daar speciaal voor zijn. Of als ik als mod iemand moet aanspreken op overtreding van de forumregels, maar dat is dan duidelijk herkenbaar.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Martine Le Clere schreef:... net als die achterlijke opmerking over progesteron.
[mod mode on]

Mag ik nog even wijzen op:

Regel 1: Respect
Persoonlijke aanvallen in welke vorm dan ook zijn niet toegestaan. Als een persoonlijke aanval zal ook worden beschouwd het als onjuist bestempelen van gedachten, meningen en (vooral) gevoelens van andere personen. Breng je mening vriendelijk of op z'n minst beleefd.

Eva

[mod mode off]
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Fay

Bericht door Fay »

houding is alles, zo leer ik steeds meer, met een omweg via logopedie, ik praat, beweeg, voel me anders en subtieler en vrouwelijker als ik mijn bekken kantel, rug recht, in neutrale positie, respectvol, kin omhoog, stabieler, rust

mijn logopediste viel het op dat ik meteen anders uit mijn ogen kijk, totaal anders overkom dan dat ik er 'maar een beetje bijhang'

die stem gaat dan ook veel soepeler en makkelijker om mee te spelen

plastische chirurgie lijkt me van nevenbelang, ja ik heb ook mijn wensen, minimaal, mijn neus mag wat kleiner, geen noodzaak, kersje op taart,voor de rest ben ik met hoe ik nu ben behoorlijk tevreden, en ook dat neemt veel twijfels weg, maar dat terzijde

Fay
Veronica

Bericht door Veronica »

Jennifer W schreef:...
Bovendien komt dat gerust naar voren met bloedtesten...

...
Afhankelijk per persoon, maar dat is het enige wat ik kwijt wil, verder heb je helemaal gelijk met wat je zei :)
Fay schreef:houding is alles, zo leer ik steeds meer, met een omweg via logopedie, ik praat, beweeg, voel me anders en subtieler en vrouwelijker als ik mijn bekken kantel, rug recht, in neutrale positie, respectvol, kin omhoog, stabieler, rust

mijn logopediste viel het op dat ik meteen anders uit mijn ogen kijk, totaal anders overkom dan dat ik er 'maar een beetje bijhang'

die stem gaat dan ook veel soepeler en makkelijker om mee te spelen

plastische chirurgie lijkt me van nevenbelang, ja ik heb ook mijn wensen, minimaal, mijn neus mag wat kleiner, geen noodzaak, kersje op taart,voor de rest ben ik met hoe ik nu ben behoorlijk tevreden, en ook dat neemt veel twijfels weg, maar dat terzijde

Fay
Yup, houding is sowieso halve werk, en wat plastische chirurgie betreft, neus mag gefixed worden bij mij (is scheef door een klap die ik jaren terug kreeg) en natuurlijk de adamsappel (maar da's logisch in mijn geval, het is net een Mount Everest :P )
Afbeelding
athena1978

Bericht door athena1978 »

Janice schreef:Progesteron is niet via het VU te krijgen, ik had het aangekaart en kreeg een non verhaal mee naar huis. Ten eerste was er geen onderzoek naar gedaan ( is er wel ) en ten tweede geloofde ze er simpelweg niet in, dus daar werd ik ook niet veel wijzer van. Ik denk overigens dat ook de huisarts het spul niet zo gemakkelijk mee geeft helaas....dus er zijn weinig opties over.

Je kan Utrogestan ook legaal online kopen bij doktoronline hun werken zo dat ze een onlineconsult (vragenlijst) doen en schrijven hun de recept uit. Kost allemaal wel iets meer.. je kan het niet declareren.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Het is allemaal erg complex. HRT met estradiol en progesteron verhoogt bij bio-vrouwen weer de kans op borstkanker aanzienlijk genoeg om te adviseren het maar een jaar voor te schrijven... en dat is al meer dan 10 jaar het geval. Om welke doseringen het gaat en bij welke hormoonspiegels dat risico ontstaat staat er dan weer niet bij.

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/eu ... ietherapie
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]