Een jaar in de andere rol?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20210626

Re: Een jaar in de andere rol?

Bericht door Anon20210626 »

Ze zegt ook niet dat het makkelijk is ..... Maar je bent er toch al langer mee bezig lijkt me zo . En ' een jaar in een ander rol , Een rol ? Nee jezelf ... En een jaar? Ga je daarna weer terug dan ........

Ik moet er niet aan denken ooit nog terug te gaan .....

Mensen werpen voorzichzelf soms ook grote muren op die later veel minder ' concrete ' blijken . En ik denk dat als je in transitie gaat, de stap dat je er ook echt mee naar buiten gaat onvermijdelijk is . Waarom ben je het traject dan ooit ingegaan ! Je hebt dan al een paar flinke wachtlijsten overleefd , een volledige diagnostiek . Toch ook al een flinke tijd , al met al . Houdt je jezelf dan niet voor de gek als je dan deze stap niet gaat maken ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
aurora

Bericht door aurora »

je hebt gelijk, maar iemand mag het toch zeker wel zelf beslissen vanaf wanneer hij of zij dit gaat doen? het is niet maandag ben ik nog man en dinsdag vrouw, of andersom, en als iemand het rustig wil opbouwen, door zo nu en dan is naar de winkel tegaan in de " andere rol" dan mag die gene dat zelf toch weten? niet iedereen is het zelfde, dus niet iedereen durft dat ook gelijk te doen. en met; " Houdt je jezelf dan niet voor de gek als je dan deze stap niet gaat maken ? " is dat tegen mij gericht?
yeet
Anon20210626

Het was een algemene vraagstelling die een ieder zich of haarzelf mag beantwoorden en dat is zelfs niet nodig . Maar er over nadenken kan geen kwaad volgens mij ......
aurora

Bericht door aurora »

ik zal eerlijk zijn "renee" maar het kan me eigelijk niet zoveel schelen wat jij, het vu of wie dan ook erover denkt. ik doe het in mijn tempo, ongeacht van wat "moet". dan duurt het traject maar een jaar langer bij mij. het zij zo.
yeet
Anon20210626

Wat ik zeggen wil , het feit dat je je aanmeld is al een stap ..... Dan wachten , Diagnostiek , HRT ....... Ineens man en dan vrouw ? Die snap ik eerlijk gezegd niet .Als je bereid ben hormonen te gaan slikken voel je dan nog man ???? En dan neem ik ik dit geval de situatie MtF . Je bent dan toch al een tijdje bezig met dit vraagstuk . Als er nog twijfels zijn , wees dan ook terughoudend met het nemen van hormonen ......... Ook dit is algemeen bedoeld en geen persoonlijke bedoelde opmerking .

En na het lezen van jouw reactie , dank jewel voor de aanhalingstekens....... Zucht , die was wel persoonlijk bedoeld en niet leuk

Veel wijsheid toegewenst en dat meen ik .

Het ga je goed .
Claire

Bericht door Claire »

aurora schreef:ik zal eerlijk zijn "renee" maar het kan me eigelijk niet zoveel schelen wat jij, het vu of wie dan ook erover denkt. ik doe het in mijn tempo, ongeacht van wat "moet". dan duurt het traject maar een jaar langer bij mij. het zij zo.
Natuurlijk gewoon in je eigen temp als je zelf nog niet klaar voor bent is niet handig lijkt mij.
Wat ik wel logisch vind is de regel dat binnen 3 maanden na start hormonen je als het andere geslacht gaat leven.
Hoe kan je anders bepreken met de psycho of hoe het gaat.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Het lijkt mij ook dat als je de stap gezet hebt om het traject in te gaan dat je dan toch ook al ervaring hebt om jezelf te zijn. Het is geen rol die je je aanmeet. Als je niet zeker van je zaak bent moet je dit niet gaan doen. Dat je er langzaam in groeit kan ik me wel voorstellen. Je begint met op kleine schaal jezelf te presenteren en daar groei je in. En op een zeker moment ben je zo ver dat iedereen het mag weten omdat verbergen een te grote last is.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Ilse

Bericht door Ilse »

Toch kunnen er meerdere factoren een rol spelen om wel af te wijken van het "protocol van vu" om niet binnen die drie maanden na start hrt geheel om te gaan.

dat kan van zoveel verschillende factoren en situaties afhangen, dat het gewoon wijzer of verstandiger kan zijn om het niet te doen.

Neem nu het voorbeeld als je uit een gezinssituatie komt met jonge kinderen en dan in de doelgroep van eind basisschool tot begin voortgezet onderwijs en de kinderen hebben veel moeite met de situatie die dan ontstaat.
Niet alleen ten aanzien van hun ouder, maar ook voor hunzelf om geleidelijk aan mee te groeien en ook ten aanzien van de vele vriendjes en vriendinnetjes die toch ook veel bij hun thuis komen.
is het dan wijsheid om vast te houden aan het zelfbedachte criterium van de vu om binnen 3 maanden om te moeten en het als het ware een beetje door de strot te duwen van ook deze kinderen of is het dan beter en wijzer om te zeggen, we laten de "eis" van 3 maanden maar even los in het belang van de kinderen, maar ook in het belang van de transgender ouder om toch een band te behouden tijdens een heel veranderingsproces. De officiële start rle gaat dan uiteraard ook later in.

uiteraard zijn hier ook weer verschillen op te bedenken want er zijn ook zeker kinderen waar je het proces wel sneller kan laten verlopen, dat weet ik inmiddels ook wel van anderen onder ons, maar persoonlijk vind ik het belachelijk en betuttelend dat het vu dit protocol in principe op iedereen in beginsel loslaat.

Voor zo'n heftig en ingrijpend proces moeten ze de geboden zorg helemaal individueel afstemmen op de desbetreffende transgender en de situatue daarom heen, zoals bijvoorbeeld een gezinssituatie.

Dit is maar één voorbeeld om af te wijken van het "protocol" van de VU maar zo kunnen er meerdere zijn.
elk mens en elke situatie is gewoon te verschillend.
Groetjes,
Ilse
Anon20210626

HRT houdt geen rekening met kinderen . Die afweging zal je zelf moeten maken . En ik denk dat je dat beter kan doen voordat je start met HRT , is mijn bescheiden mening . Misschien heb je het daarna wel niet helemaal in eigen hand
Claire

Bericht door Claire »

Heb je wel gelijk in Ilse, uitzonderingen moeten er kunnen zijn
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2: