De bijwerkingen van androcur

Anon20210626

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20210626 »

Maar , excuses voor de verder zinloze onderbreking van mijn kant , wat is de reden dat dat hier niet toegepast wordt ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Beardelady

Bericht door Beardelady »

Renée schreef:Maar , excuses voor de verder zinloze onderbreking van mijn kant , wat is de reden dat dat hier niet toegepast wordt ?
Ondanks je de hoeveelheid die injecteert kan bepalen. Blijkt je lijf niet perse een constante stroom oestradiol op te nemen middels deze route. Toch is het wel de veiligste toediening net zoals pleisters of gel. Bij pleisters of gel is de opname wel constant.

Deze manier van toe dienen is veiliger omdat je a) Het direct in je bloed opgenomen wordt en b) Omdat een lagere dosis genoeg is.

Het slikken van pillen is misschien makkelijk maar het moet eerst door je lever enz. enz. Wat inhoud dat voordat het in je bloedstroom komt er dus een heleboel is afgebroken door je lijf en gewoon weer uit plast. Ook is de orale toediening gevaarlijker omdat het de kans op bloedproppen zeer vergroot. Daarbij is het ook nogal een belasting voor je lever en nieren.

Tel daar nog eens het toxische Cyproterone bij op en je begrijpt waarom je bloedtesten en de hele rambam nodig hebt.

Overigens, komt de angst bij artsen voor bloedproppen voort uit het verleden waar men ipv de natuurlijk eigen oestrogeen ook weleens de veel goedkopere ethynil-oestrogeen voorschreef.
Robyn

Bericht door Robyn »

Veronica schreef:
Brenda050 schreef:De eerste drie maanden van mijn hrt heb ik PCH Cyproteronacetaat geslikt. Twee weken geleden geswitched naar Mylan, en mijn energie is met sprongen vooruit gegaan. Ik kan het ook zien bij het sporten, lagere hartslag, hogere snelheden. De algemene bijwerkingen (sneller moe in het dagelijkse leven) blijven, maar mijn algehele fitheid begint weer een beetje op pre-hrt peil te komen.
Ik heb zelf ook eerst PCH gehad, nu Mylan en gelukkig is het voor mij hetzelfde gebleven qua bijwerkingen en voordelen, gelukkig geen verschil voor mij dus.

Dat was wel anders toen ik tijdelijk geen progynova van Bayer kreeg maar Estriadol van Zumenon, ik kreeg hogere hartslag, hartkloppingen en barstende kopijn, na 2 weken gebruik ging het pas weg toen ik terug naar Progy ging.

(bijkomend voordeel, als je 3 verschillende medicijnen probeert en je krijgt bijwerkingen, kun je je verzekeraar afdwingen de medicijn te vergoeden waar je geen of minder bijwerkingen krijgt)

Afdwingen heeft trouwens nut als een medicijn niet (meer) vergoedt word of duurder is dan de andere.
Ik heb nu nog 2 stripjes mylan maar heb voor de volgende 3 maanden PCH meegekregen :/
Groetjes,
Robyn
Paula050

Bericht door Paula050 »

Robyn schreef: Ik heb nu nog 2 stripjes mylan maar heb voor de volgende 3 maanden PCH meegekregen :/
Ik wil niemand schrik aanjagen met mijn ervaringen, wellicht/waarschijnlijk dat het bij jou totaal geen verschil maakt. Wat je zou kunnen doen is de stripjes Mylan even laten liggen en aan de PCH beginnen. Als je verschil merkt na een tijdje zou je dan alsnog de Mylan kunnen opmaken en kijken of het (negatieve) effect dan weer teniet wordt gedaan. Dan zou je met enige zekerheid kunnen zeggen dat merk X voor jou beter werkt dan merk Y. Meer boerenverstand dan verantwoord wetenschappelijk onderzoek maar het is maar een idee.
Klinisch bewezen effectief
Veronica

Bericht door Veronica »

Mee eens, dat deed ik toen met Zumenon ook, meteen proberen en progynova achter de hand houden voor het geval dat.
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Voor de meridianen heb ik een vrije keuze zorgverzekering. Maar zolang ik geen verschil merk, maakt het me niet uit of ik medicatie van producent X of Y krijg. Als ik daarmee kan bijdragen aan hetdrukken van de zorgkosten, vind ik dat prima.

Nu ik een week of 4 van de androcur af ben merk ik dat de opgaande lijn in mijn stemming een plateau bereikt. De uitdaging nu is om dat vast te houden. Ik ben er van overtuigd dat de androcur niet een veroorzaker is van mijn depressie, maar wel een krachtige katalysator. Nu kan ik wel zelf mijn onderliggende problemen aan.

Grootste nadeel van het stoppen met androcur is de vette huid. Dat is ook de aanleiding geweest om het weer te gaan gebruiken. Ik had veel last van acne, en wilde rond kerst daar vanaf zijn. Nu ik dat zo uitreken heb ik het driekwart jaar gebruikt en ben begonnen voordat mijn laatste depressieve periode begon.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Veronica

Bericht door Veronica »

Robyn schreef:
Ik heb nu nog 2 stripjes mylan maar heb voor de volgende 3 maanden PCH meegekregen :/
Ik heb ze laatst ook alweer gekregen vreemd genoeg, echter ben ik met die bekend omdat ik PCH in het begin kreeg en later Mylan en nu dus weer PCH...

Hoewel ik geen verschil merk, ben ik alsnog niet zo gecharmeerd van dat gewisseld, hopen dat na PCH>Mylan>PCH het theoretisch goed zou moeten gaan (ik ga er niet vanuit dat er plots iets anders zou moeten gaan).

Overigens Danielle, dat drukken van kosten is onzin, verzekeraars eisen ieder jaar meer premie en de eigen risico stijgt iedere jaar, daarnaast zijn de buffers van de verzekeraars hoger dan ooit en hun willen alsnog de boel zo goedkoop mogelijk houden, nogal tegenstrijdig vind ik maar aangezien ze geprivatiseerd zijn blijft het alleen erger worden want ruim 370 euro aan eigen risico per jaar is niet leuk, zeker als je de boel in 12 keer moet splitsen en tegen de tijd dat je daar vanaf bent begin je weer opnieuw (jaar in, jaar uit in mijn geval sinds dat eigen risico boven de 300 euro uitkwam, daarvoor redde ik het nog wel).

Wat sommige mensen zeggen klopt, de kosten gingen stijgen en er werd een eigen risico ingevoerd omdat het te duur werd voor de verzekeraars en dat klopt, maar op het moment dat inkomsten en de uitgaven gebalanceerd waren, bleven de prijzen stijgen en moest alles alsnog goedkoper.

In andere woorden is de situatie nu omgekeerd, de reden dat dit begon was omdat de zorg qua kosten niet meer haalbaar was voor de verzekeraars omdat er meer geld eruit ging dan erin, echter is nu het tegenovergestelde in zo erge mate dat mensen die zelfs zorg nodig hebben die vermijden door die kosten.

Daarnaast zijn er ook mensen die de kosten van de huidige zorg wel kunnen betalen.

Daarnaast zijn er mensen die 370 euro per jaar kunnen betalen aan eigen risico en ook nog durven stellen dat iedereen het kan betalen.

Niet dus...

Maar ik wijk af... dus hou ik het hierbij.
Afbeelding
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Het drukken van kosten wordt gedaan door de overheid, die stelt maximumtarieven vast. Op http://www.medicijnkosten.nl staan ze allemaal. Daar hebben de verzekeraars niets over te vertellen, al neem ik aan dat ze het niet erg vinden. Hoe goedkoper de medicijnen, hoe minder ze hoeven te vergoeden.

Of de zorgverzekeraars teveel winst maken? Ik weet het niet. Dat werd van de woningcorporaties ook gezegd na een paar beleggingsschandalen, waarna de overheid daar een greep in de kas deed. Met als gevolg dat we nu merken dat de bouw van sociale huurwoningen al die tijd op een veel te laag pitje heeft gestaan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Veronica

Bericht door Veronica »

Zorgverzekeraars staan meer onder een loep dat woningcorporaties, het is al vaker gebleken dat verzekeraars wel degelijk "geld teveel" hebben.

Dat terzijde, de farmaceutische wereld mag ook onder de loep, die maken nog het meest misbruik van hun positie, en niet altijd is een goedkoper alternatief mogelijk (door patenten).
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Kunnen we het ontopic houden? Ik opende dit om mijn relaas te kunnen doen over de invloed die de androcur op mij gehad heeft. Maar het wordt nu voor de tweede keer gekaapt, op deze manier heb ik nog weinig zin om iets te delen.
Mijn transitieblog: Fading Gender