Ter info:
Discriminatie rapport Politie (Verwey-Jonker Instituut).
Bladzijde 30, discriminatie omtrent geslacht.
Geslacht
Bij incidenten die discriminatie met de grondslag geslacht betreffen, gaat het in 90 procent van de gevallen om discriminatie van transseksuelen/transgenders/travestieten (64 van de 68). Van deze incidenten zijn 39 gericht tegen transgenders (57%), 12 zijn gericht tegen transseksuelen (18%) en 13 incidenten zijn gericht tegen travestieten (19%).
De overige vier zaken gaan om incidenten waarbij een man of een vrouw vindt dat hij/zij wordt gediscrimineerd vanwege zijn/haar geslacht. De combinatie met discriminatie op grond van seksuele gerichtheid komt bij transseksuelen/transgenders/travestieten veelvuldig voor. In 80 procent van de gevallen gaat het om belediging en
bedreiging, waarbij de personen op straat beledigd en uitgescholden worden met verwijzingen naar de transgender-/transseksuele/travestie- achtergrond en homoseksualiteit. Soms gaat het ook om ernstiger
zaken:
Aangever is transgender. Aangever gebruikt nooit zijn echte naam, maar Verdachte wist alle gegevens van Aangever en heeft deze ook kenbaar gemaakt. Aangever en vriend zijn erg bang voor represailles. Ze zijn gevlucht uit Somalië en hebben geen contact meer met familie aldaar. Aangever gebruikt nooit zijn echte naam, omdat hij bang is voor represailles vanuit de gemeenschap.In Somalië word homoseksualiteit cq. transgender gezien als een ziekte, deze personen worden vermoord. Degene die de moord plegen, wordt het eeuwig paradijs beloofd. De gemeenschap is achter zijn volledige naam en adresgegevens gekomen en hebben foto’s in bezit van Aangever als transgender.
Bij dit type zaken gaat het vrijwel altijd om vrouwen die eerder man waren. Er zijn echter ook zaken met mannen die voorheen vrouw waren, zoals in het volgend voorbeeld:
Afgelopen nacht stond de zoon van Aangever buiten op straat. Hij is toen mishandeld. Aangever is tussen haar zoon en de Verdachte gestapt. Is daarbij ook mishandeld. Getuige is hier getuige van geweest. De zoon van Aangever is transgender (geboren als vrouw) en waarschijnlijk is dit de aanleiding waarom hij mishandeld is.
Discriminatie rapport Politie - discriminatie omtrent geslac
-
BeaCherry
-
BeaCherry
Re: Discriminatie rapport Politie - discriminatie omtrent ge
Hoe zien jullie dit? Wat vinden jullie hoe dit in het rapport van de Politie staat?
Worden wie ik ben maakt me gelukkig.
-
Janice
Dit wisten we toch allemaal al of niet? voor mij in ieder geval niks nieuws.....
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik val over 'seksuele gerichtheid'. Jakkes.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Veronica
Same here, niks nieuws.Janice schreef:Dit wisten we toch allemaal al of niet? voor mij in ieder geval niks nieuws.....
Ik heb gelukkig nergens last van, maar ik ben er vrij zeker van dat er ook transgenders zijn die dag in dag uit ellende meemaken alleen om het feit wie hun zijn.
-
Elisa
Typisch politieverslag, met de beste bedoelingen gemaakt maar kort door de bocht. Het uitweiden over de geplogenheden binnen de Somalische gemeenschap hoort eerder thuis in een maatschappelijk debat dan in een politierapport. De achtergrond doet hier niets ter zake, net zo min als de seksuele gerichtheid. Iemand die gediscrimineerd wordt tengevolge eender welke reden is slachtoffer en het is de taak van de vertegenwoordiging van de wet om de dader hiervoor te straffen.
-
Veronica
Achtergrond van iemand die zelf discrimineert (dus niet van de slachtoffer maar van de dader) is in mijn ogen zeker wel van belang, je merk dat vooral buitenlanders vaker en feller tegen T groep zijn dan Nederlanders, die laatste is minder vaak gewelddadig blijkt.Elisa schreef:Typisch politieverslag, met de beste bedoelingen gemaakt maar kort door de bocht. Het uitweiden over de geplogenheden binnen de Somalische gemeenschap hoort eerder thuis in een maatschappelijk debat dan in een politierapport. De achtergrond doet hier niets ter zake, net zo min als de seksuele gerichtheid. Iemand die gediscrimineerd wordt tengevolge eender welke reden is slachtoffer en het is de taak van de vertegenwoordiging van de wet om de dader hiervoor te straffen.
-
Anon20190122
Dat is de meeste nederlanders wel een beetje afgeleerd Veronica ook transdames kunnen goed door het lind gaan ik heb in het verleden zat meegemaakt en ook wel een paar keer op het politiebureau gezeten omdat er aangifte tegen mij was gedaan!
-
Veronica
Weet ik, vergeet niet dat transdames of transheren ook mensen zijn, en tja mensen... mensen kunnen rare dingen doen.tanisha schreef:Dat is de meeste nederlanders wel een beetje afgeleerd Veronica ook transdames kunnen goed door het lind gaan ik heb in het verleden zat meegemaakt en ook wel een paar keer op het politiebureau gezeten omdat er aangifte tegen mij was gedaan!
-
Sam
Waar val je precies over?Emma schreef:Ik val over 'seksuele gerichtheid'. Jakkes.
Persoonlijk vind ik het wel een mooie omschrijving, beter dan geaardheid in ieder geval.
Volgens mij bedoelen ze alleen dat naast trans gerelateerde discriminatie, transgenders ook heel vaak gediscrimineerd worden op basis van hun seksuele voorkeur.
Het is heel belangrijk dat dat goed in zo'n rapport staat, aangezien het rapport voor een groot deel bedoeld is voor degenen die het beleid maken.
Zo'n rapport is van invloed op de keuzes in het beleid die men maakt, en dus ook van belang voor de manier waarop de politie dingen aanpakt.