Eindelijk mezelf, maar wel moeilijke situaties

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
SophiaW

Eindelijk mezelf, maar wel moeilijke situaties

Bericht door SophiaW »

Hallo iedereen!

Afgelopen 2 weken zijn voor mij heel bijzonder geweest. Ik ben me eindelijk gaan presenteren als een vrouw voor de buitenwereld, en ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld!

Ik heb ouders die me steunen, mijn vrienden vinden het moeilijk maar accepteren mij en doen echt hun best om mij goed aan te spreken enzo :)

Mijn huisgenoten doen alleen wel alsof het niet bestaat, en eentje noemt me steeds man/meneer en bij mijn oude naam ook al ben ik helemaal als vrouw gekleed :( ik weet niet echt wat ik hieraan kan doen, maar ik durf nou tenminste te zijn wie ik ben thuis.

Bovendien durf ik nou gewoon te doen wat ik wil! Ik ben niet meer bang om over straat te gaan of uit eten te gaan of whatever! Er zijn nog wel dingen die ik eng vind, zoals colleges volgen omdat ik daar heel veel mensen ken van gezicht, maar ik heb zo'n gevoel dat dat allemaal nog wel komt.

Er zijn alleen soms wel vervelende situaties.. zoals vorige week toen ik uit eten was, en ik duidelijk me presenteerde als vrouw, kwam de serveerder naar me toe en zei: wilt u iets te drinken, meneer? Hij vroeg het specifiek aan mij en niet de anderen die ook hun glas leeg hadden, en ik deed alsof ik het niet hoorde, waarna hij het nogmaals zei: 'ik zei: wilt u iets te drinken, MENEER!' En hij was echt aan het schreeuwen en mensen gingen allemaal kijken... en ik zei maar gewoon nee tegen hem maar ik wist gewoon niet wat ik moest doen. :( en ik hou me er wel lang mee bezig en ik moet er steeds over nadenken... wat had ik anders moeten doen?

Hoe zouden jullie omgaan met zo'n situatie?

Liefs,
Sophia
Mossel92

Re: Eindelijk mezelf, maar wel moeilijke situaties

Bericht door Mossel92 »

Goed dat je nu durft te zijn wie je bent!
Super knap! Mijn complimenten.

wat een vervelende situatie met die serveerder.
Dont be ashamed, Just be yourself
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

..waarna hij het nogmaals zei: 'ik zei: wilt u iets te drinken, MENEER!' En hij was echt aan het schreeuwen en mensen gingen allemaal kijken
Hi Sophia,

Als iemand zo ondoordacht tactloos reageert zou ik hem (in dit geval) heel rustig en beleefd gaan terug-mevrouwen en zijn reactie afwachten. Grote kans dat hij zich geen houding meer weet aan te meten en de afkeuring van - of in ieder geval een gedeelte van - de andere klanten ten deel valt, maar meneeren zal hij je waarschijnlijk niet meer. Blijkt hij hardleers te zijn dan vragen naar zijn manager, is die er niet of is hij dat zelf dan vragen naar zijn volledige naam (en evt. van getuigen) en vertrekken... wat je daar vervolgens mee doet is aan jezelf maar aangifte doen bij de politie of een discriminatie-meldpunt lijkt me dan het meest voor de hand liggend.

Maar fijn om te horen dat het voor de rest eigenlijk best wel goed ging en dat je je er gelukkig bij voelt. De mensen in je directe omgeving raken er op den duur wel aan gewend maar versprekingen zullen zo nu en dan heus nog wel een keertje voorkomen. Gebeurt mezelf nu ook nog soms, vooral als ik iets te enthousiast over mijn verleden praat... :fpalm: :)

grts Daniéla
Saskia

Bericht door Saskia »

Hoi Sophia,

Fijn dat het in iedergeval in het meeste goed gaat. Blijft best wel lastig om sommigen te corrigeren.

Begin van deze maand was ik uit eten en werd in begin met mevrouw aangesproken. Even later was het meneer maar dat heb ik niet gehoord omdat ik druk zat te praten. Maar omdat ik niet reageerde was het opeens weer mevrouw. Hij was duidelijk onzeker wat ik was.

Moet eerlijk zeggen dat steeds vaker onbekenden me met mevrouw aanspreken. Afgelopen zaterdag in de trein ook. Voelde heel goed.
Saskia
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Jessy

Bericht door Jessy »

Vaak is het onwetendheid en onzekerheid, lang niet altijd slechte bedoelingen. Maar de persoon in kwestie even corrigeren zou ik zeker wel doen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Bregje

Bericht door Bregje »

Ik snap precies wat het bedoelt. Ik heb mijn stem nog niet getraind en zodra ik iets zeg wordt er nog wel eens gemeneerd tegen mij. Mensen weten natuurlijk vaak ook niet dat het niet fijn is als ze dat doen. Maar ik houd er wel steeds een heel vervelend gevoel aan over.

Wat betreft je huisgenoot. Ik zou hem een keer in het bijzijn van anderen duidelijk en vriendelijk vertellen dat je graag bij je naam genoemd wordt en dat jezelf een vrouw voelt dus niet nan genoemd wilt worden. Als diegene daar dan schijt aan heeft dan zal de rest merken dat jouw wensen niet gerespecteerd worden en dat zal niet in het voordeel van diegene uitpakken.

Mocht je zelf een goede oplossing vinden voor dat gemebeer: ik hoor hem graag want vind het ook echt heel vervelend.
SophiaW

Bericht door SophiaW »

Sorry als ik niet zo snel reaggeer op jullie berichtjes! Dan nu maar even een ietswat uitgebreidere reactie :)
Ryan schreef:Goed dat je nu durft te zijn wie je bent!
Super knap! Mijn complimenten.
Dankje Ryan!
Daniéla schreef: Als iemand zo ondoordacht tactloos reageert zou ik hem (in dit geval) heel rustig en beleefd gaan terug-mevrouwen en zijn reactie afwachten. Grote kans dat hij zich geen houding meer weet aan te meten en de afkeuring van - of in ieder geval een gedeelte van - de andere klanten ten deel valt, maar meneeren zal hij je waarschijnlijk niet meer. Blijkt hij hardleers te zijn dan vragen naar zijn manager, is die er niet of is hij dat zelf dan vragen naar zijn volledige naam (en evt. van getuigen) en vertrekken... wat je daar vervolgens mee doet is aan jezelf maar aangifte doen bij de politie of een discriminatie-meldpunt lijkt me dan het meest voor de hand liggend.

Maar fijn om te horen dat het voor de rest eigenlijk best wel goed ging en dat je je er gelukkig bij voelt. De mensen in je directe omgeving raken er op den duur wel aan gewend maar versprekingen zullen zo nu en dan heus nog wel een keertje voorkomen. Gebeurt mezelf nu ook nog soms, vooral als ik iets te enthousiast over mijn verleden praat... :fpalm: :)
Haha dat is ook wel een leuke reactie! Maar ik denk niet dat ik dat zou durven :)

Jaa tenminste, voor mijn gevoel gaat het wel goed! Maar mijn psycholoog bij het vu waar ik vandaag geweest ben denkt dat ik het te snel doe en dat ik mijn omgeving zo niet de tijd geef. En dat ik beter minder stappen kan zetten en meer de tijd nemen. Maar zelf wil ik gewoon eindelijk leven zoals ik dat fijn vind. Maar omdat ik zo snel ga is hij wel erg terughoudend met mij bespreken in de groep, terwijl ik zelf gewoon het gevoel heb dat ik er klaar voor ben. En voor mijn gevoel is het helemaal niet snel, want ik heb hier zooo lang op gewacht :(
saskia schreef: Begin van deze maand was ik uit eten en werd in begin met mevrouw aangesproken. Even later was het meneer maar dat heb ik niet gehoord omdat ik druk zat te praten. Maar omdat ik niet reageerde was het opeens weer mevrouw. Hij was duidelijk onzeker wat ik was.

Moet eerlijk zeggen dat steeds vaker onbekenden me met mevrouw aanspreken. Afgelopen zaterdag in de trein ook. Voelde heel goed.
Lijkt me echt heel fijn om meteen met mevrouw aangesproken te worden! Ik ben blij voor je :) En zo te horen bedoelde hij/zij het wel goed maar wist hij/zij het gewoon niet zeker, dan zou ik het ook helemaal niet erg vinden als het een keertje fout gaat dat kan nou eenmaal gebeuren ;)
Jessy schreef:Vaak is het onwetendheid en onzekerheid, lang niet altijd slechte bedoelingen. Maar de persoon in kwestie even corrigeren zou ik zeker wel doen.
Jaa dat is waar, maar in mijn geval was het wel duidelijk niet beleefd bedoeld en dan is het net wat lastiger om hem te corrigeren vind ik.
Bregje schreef:Ik snap precies wat het bedoelt. Ik heb mijn stem nog niet getraind en zodra ik iets zeg wordt er nog wel eens gemeneerd tegen mij. Mensen weten natuurlijk vaak ook niet dat het niet fijn is als ze dat doen. Maar ik houd er wel steeds een heel vervelend gevoel aan over.

Wat betreft je huisgenoot. Ik zou hem een keer in het bijzijn van anderen duidelijk en vriendelijk vertellen dat je graag bij je naam genoemd wordt en dat jezelf een vrouw voelt dus niet nan genoemd wilt worden. Als diegene daar dan schijt aan heeft dan zal de rest merken dat jouw wensen niet gerespecteerd worden en dat zal niet in het voordeel van diegene uitpakken.

Mocht je zelf een goede oplossing vinden voor dat gemebeer: ik hoor hem graag want vind het ook echt heel vervelend.
ik denk dat ik mijn huisgenoot wat meer tijd moet geven... hij kende mij maar 1 weekje als 'jongen' maar dat is al wel lang genoeg om de 'switch' lastig voor hem te maken denk ik. Ik moet het inderdaad een keertje met hem erover hebben en ik hoop dat dat wel helpt, want verder is hij wel gewoon aardig tegen mij.

Ik zal je zeker op de hoogte houden van enige revolutionaire oplossingen! Mocht ik die vinden :lol:
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Maar mijn psycholoog bij het vu waar ik vandaag geweest ben denkt dat ik het te snel doe en dat ik mijn omgeving zo niet de tijd geef.
Hi Sophia,

Vooral familie, maar ook vrienden/kennissen die je het meest na staan, hebben vaak nog goed bedoelde zorgen en bedenkingen die je zelf allang overdacht en verwerkt hebt waardoor ze dus inderdaad achter de feiten aanlopen. Of dat bij jou het geval is kan ik niet opmaken uit jouw berichten maar als dat zo is wordt inderdaad meestal aanbevolen om het wat rustiger aan te doen en je naasten meer en nauwer te betrekken bij elke volgende stap die je zet en de moeilijkheden die je daarbij verwacht en/of ondervind met ze te bespreken.

Maar het een hoeft niet altijd perse met het ander te maken te maken te hebben, en dan bedoel ik dat de bedenkingen die psychologen hebben en uiten hieromtrent niet direct betrekking hoeven te hebben op je relatie met je familie en andere naasten maar meer op hun zelf en het protocol, waar niet aan te tornen valt.

Je bent goed op weg en al ver gevorderd en het enige wat ik je nu nog kan en wil meegeven is proberen de rust te bewaren en te genieten van alles wat je al bereikt hebt en welke kan het opgaat... de goeie kant. ;)

grts Daniéla
Jessy

Bericht door Jessy »

SophiaW schreef:
Jessy schreef:Vaak is het onwetendheid en onzekerheid, lang niet altijd slechte bedoelingen. Maar de persoon in kwestie even corrigeren zou ik zeker wel doen.
Jaa dat is waar, maar in mijn geval was het wel duidelijk niet beleefd bedoeld en dan is het net wat lastiger om hem te corrigeren vind ik.
Zeg dat niet te hard, het is niet zo dat die persoon niets te verliezen heeft. Als je onzekerheid uitstraalt zal die niet bang zijn, maar als je je mond open doet zal die zich wellicht inhouden. Vergeet niet dat op de meeste werkvloeren discriminatie niet getolereerd wordt ;)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Vergeet ook niet dat het wel even duurt voor je echt over gaat komen als vrouw!

Je manier van bewegen, je houding, je gedrag, je uiterlijk en vooral je stem zal je heel erg aan moeten gaan werken en telkens weer bij moeten gaan schaven het wordt op de duur echt beter maar het komt zeker niet vanzelf!

En dat het lang duurt biologische vrouwen hebben ook heel veel jaren nodig gehad om alles te leren. ;)