Ik snap het belang ook niet zo voor de doelgroep zelf. Wetenschappelijk is er ongetwijfeld een belang maar als je pre of post bent, maakt het weinig uit of je bij 2 of 5% hoort.
Mij is overigens nooit zo duidelijk of de spijtoptanten waar je wel wat van hoort, nu teleurgesteld zijn in het medisch traject of in (het uitblijven van) een verbetering van de sociale situatie. Een transitie is geen ticket voor een walhalla. De kwaliteiten die je voor de transitie had (of juist niet had), neem je meestal gewoon mee...
Spijtoptanten
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Spijtoptanten
Ik ben het wel met de voorgaande schrijfster eens, dat je zonder meer info weinig hebt aan die kille cijfers. Je hoort weleens verhalen van transen, die zo snel mogelijk naar de SRS racen, in de verwachting dat dat al hun problemen zal oplossen, in dat geval is het niet verbazingwekkend dat er een zekere teleurstelling volgt, maar dat zegt op zich niets over de juiste of verkeerde diagnose.
Irene
-
Anon20180501
en...Heleen schreef;
Mij is overigens nooit zo duidelijk of de spijtoptanten waar je wel wat van hoort, nu teleurgesteld zijn in het medisch traject of in (het uitblijven van) een verbetering van de sociale situatie. Een transitie is geen ticket voor een walhalla. De kwaliteiten die je voor de transitie had (of juist niet had), neem je meestal gewoon mee...
De nuances en variabelen zijn zo samengevat niet ver te zoeken dacht ik zo, eventueel invloeden van buitenaf zou ik er nog aan willen toevoegen.Renée scheef;
Waar diagnoses gesteld worden, is altijd kans op een foutieve , zeker omdat het geen abstracte en meetbare feiten betreft
-
Veronica
Sterker nog, als je blind en hersenloos naar de SRS raced kan dat erger uitpakken dan als je wacht...Irene_de_Vreede schreef:Ik ben het wel met de voorgaande schrijfster eens, dat je zonder meer info weinig hebt aan die kille cijfers. Je hoort weleens verhalen van transen, die zo snel mogelijk naar de SRS racen, in de verwachting dat dat al hun problemen zal oplossen, in dat geval is het niet verbazingwekkend dat er een zekere teleurstelling volgt, maar dat zegt op zich niets over de juiste of verkeerde diagnose.
Maar goed, het is maar een mening.
-
Maria_G
I see nothing much wrong to have a good SRS and transition even if it was not necessary.
Look, some people will be unhappy in any case and some could be reasonable happy having a SRS and probably they could also survive without SRS.
SRS is the only thing which is irreversible and important to discuss seriously.
Transition? Everybody understands it in a different way. It is possible to separate process into small steps and see/estimate each step one by one.
If it takes too long, like in my case (I started HRT 16 years ago) then it is not possible even to remember and to compare things.
I do remember that changes I experienced at the beginning of transition were so great that I would be happy to die for those.
But, after so many years, I simply do not remember how it feels to have full male body, so I have nothing to regret. I recall it was bad, that it is. Just word "bad". It is like it was not my life, like I have read in book my memories.
Now I can think to move forward or to stay in between, then again it is different, it is about very few things only to regret or enjoy.
I have participated in quite a few forums of different countries. Many TS have something to regret or they have disappointed in something. But I never met anybody who admitted total mistake.
Only articles in some newspapers.
I can not imagine a person who would be able to admit for other people that it was a mistake because it is the same like to say "I am stupid, and I need somebody to look after my decisions because I am unable to make decisions"
The proper approach would be: "Well it happened I wanted that now it is time to have a fun and see this as a challenge."
Look, some people will be unhappy in any case and some could be reasonable happy having a SRS and probably they could also survive without SRS.
SRS is the only thing which is irreversible and important to discuss seriously.
Transition? Everybody understands it in a different way. It is possible to separate process into small steps and see/estimate each step one by one.
If it takes too long, like in my case (I started HRT 16 years ago) then it is not possible even to remember and to compare things.
I do remember that changes I experienced at the beginning of transition were so great that I would be happy to die for those.
But, after so many years, I simply do not remember how it feels to have full male body, so I have nothing to regret. I recall it was bad, that it is. Just word "bad". It is like it was not my life, like I have read in book my memories.
Now I can think to move forward or to stay in between, then again it is different, it is about very few things only to regret or enjoy.
I have participated in quite a few forums of different countries. Many TS have something to regret or they have disappointed in something. But I never met anybody who admitted total mistake.
Only articles in some newspapers.
I can not imagine a person who would be able to admit for other people that it was a mistake because it is the same like to say "I am stupid, and I need somebody to look after my decisions because I am unable to make decisions"
The proper approach would be: "Well it happened I wanted that now it is time to have a fun and see this as a challenge."
-
Veronica
Tja, wat is een goede SRS?
In mijn ogen eentje die zonder al te veel problemen is verlopen, maar het is iets waar je goed over moet nadenken, niet alleen omdat het een belangrijke keuze is maar ook vanwege de risico's...
In mijn ogen eentje die zonder al te veel problemen is verlopen, maar het is iets waar je goed over moet nadenken, niet alleen omdat het een belangrijke keuze is maar ook vanwege de risico's...
-
Maria_G
maybe it is more easy to say which is a bad SRS.Veronica schreef:Tja, wat is een goede SRS?.
An example:
http://www.angelsforum.co.uk/phpforum/v ... 16&t=30859
-
Anon20180501
Sorry dat ik het op zijn Nederlands zeg Maria...The proper approach would be: "Well it happened I wanted that now it is time to have a fun and see this as a challenge."
grts Daniéla
Ps. ik ging er vanuit dat in jouw verhaal het spijtmoment de happening was maar nu ik het nog eens lees bedoelde je dat niet zo..??
Wat ik iig wilde zeggen is dat het voor spijtoptanten ongeveer net zo'n vreselijke veel overhoophalende en ellendige gewaarwording moet zijn als voor degenen die er zich bewust van worden.
Laatst gewijzigd door Anon20180501 op 03 jan 2016, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Veronica
Dat is inderdaad erg, ik weet nog een verhaal op een VS forum van een meid waarbij de SRS zo ernstig misging dat je gewoon vreselijk veel medelijden met haar hebt (hechtingen gingen los, herstel operatie ging mis, schaamlippen deels afgestorven en vrijwel geen gevoel meer in dat gebied).Maria_G schreef:maybe it is more easy to say which is a bad SRS.Veronica schreef:Tja, wat is een goede SRS?.
An example:
http://www.angelsforum.co.uk/phpforum/v ... 16&t=30859
Overigens denk ik dat het een uniek en extreem geval is, het kan flink mis gaan met een SRS maar zij had gewoon extreem veel pech, wat ik erger vond was dat haar berichten op dat forum verwijderd werden, net als de meeste "mijn SRS ging mis" topics, alsof de mods T's wijs willen maken dat het altijd perfect gaat.
Dat terzijde, je moet gewoon rekening houden met dingen, jezelf eventueel ook erop voorbereiden als je weet dat er iets mis kan gaan en als het mis gaat is de klap minder erg als je met een roze bril denkt dat het perfect gaat...
Alsnog, altijd HEEL GOED over een SRS nadenken, ik zie te vaak (in mijn ogen) dat vooral jongere transgenders ervoor gaan alsof het geen gecompliceerde operatie is maar slechts het plakken van een pleister op een wondje, ze denken vaak veel te luchtig erover.
Ik zelf sloeg de SRS voorlopig af, juist door goed erover na te denken en te concluderen dat ik er nog niet klaar voor ben, goed nadenken is met een SRS een must en dat vergeten velen...
-
Danielle
Met die redenatie maak je het hele concept van genderdysforie irrelevant. Je zou dan net zo goed kunnen zeggen dat als je niet comfortabel voelt met je geslacht, je maar pech hebt en ermee moet leren leven.Maria_G schreef:I see nothing much wrong to have a good SRS and transition even if it was not necessary.
Een transitie doen als die niet nodig is, is net zo erg als de mogelijkheid tot transitie niet hebben. Daarom vind ik het ook niet zo erg dat ze bij het genderteam uitgebreid tijd nemen om na te gaan of er geen psychische dingen spelen die de wens tot transitie beïnvloeden, of je een sociaal vangnet hebt, de transitie mentaal aan kunt en of je er een realistisch beeld van de resultaten/gevolgen hebt. Dat veroorzaakt langdurige procedures en wachttijden, dat is enorm vervelend. Maar dat is niet zomaar of zonder reden transje-pesten.
Mijn transitieblog: Fading Gender