Lerajen schreef:Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het is inderdaad enorm moeilijk om zo'n gevoel te beschrijven of zelfs maar te bepalen wat het inhoudt. Want blijkbaar weet je dus instinctief: dit klopt niet, ik ben geen man. Maar hóe weet je dat dan? Dat is nou net het moeilijke. Ik probeer ook bij mijzelf te analyseren: wéét ik dat dan? Dat ik een vrouw ben? Ik bedoel, ik weet dat ik een vrouwenlichaam heb. En ik heb er geen fout gevoel bij. Dus zal ik mij inwendig ook wel een vrouw voelen, of iig geen man of iets anders. Maar ik voel mij dus nooit bewust een vrouw.
Ik vraag me dan ook af: hoe was het dan toen je kind was? En als (pre)puber? Dan weet je, er klopt iets niet, maar niet wat?
Wat betreft het project: ben opgeleid als illustrator en ben bezig met een boek waarin een jong personage niet zeker is van zijn/haar geslacht en daar onderzoek naar doet. Om dat personage beter te proberen te begrijpen vind ik het heel fijn om hier met jullie over in gesprek te gaan. Voorlopig is het een privéproject, maar we zullen zien waar het heen gaat. Mocht er ooit iets publiekelijks uit komen, dan zal ik het delen!
Iedereen ervaart zijn of haar (of hen) gender op hun eigen manier. Het is namelijk niet iets statisch, niets objectiefs of überhaupt binair. Je kan best een mannelijke vrouw zijn of vrouwelijk man zonder je ontevreden te voelen daarover. Je kan je ook allebei voelen, of geen van beide, of iets heel anders, en evengoed geen behoefte hebben aan transitie.
Maar dan komt inderdaad je vraag
hoe we dat weten. En eerlijk gezegd weet ik dat niet. Zoals ik al zei, het is een soort instinct, maar ja, hoe verklaar je dat? Daarvoor moet je bij de (waarschijnlijk biologische) oorzaak van transgenderisme kijken, en die weet niemand zeker, al zijn er wel theorieën over, in meer of minder aannemelijke maten
Ik zal ze hier niet reciteren want dan wordt het te lang, dus hier een link naar de engelse wiki(niet genoeg info in het Nederlands, sorry. Sla de theorie van Blanchard maar over, want dat gaat echt helemaal nergens over.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexualism
Zelf kom ik niet verder dan te weten dat het zo is, en dat alleen een transitie het zal veranderen.
Je vroeg hoe dan als kind en pre-puber was, bij mij lag dat ook ietsje anders. Als kind had ik iets anders aan m'n hoofd, namelijk een zware fysieke handicap. Geen ruimte voor iets anders, en in die tijd heb ik me eigenlijk emotioneel afgestompt om stres te vermijden. Toen dat op m'n 12e werd verholpen begon langzaam aan is de genderdysforie op te spelen. Eerst merkte ik het niet echt, want het het gevoel dat er iets niet helmaal in orde was moest zich nog prominent ontwikkelen. Inderdaad, ik wist niet wat er niet klopte, eigenlijk alsof je naar een kunstwerk kijkt waar objectief niets mis mee is, maar waar je toch geen klik mee hebt, en dat niet goed kan omschrijven. Alleen is het kunstwerk dan je eigen ik. Zo op m'n 14e merkte dat ik voor de een of andere rede jaloers op meisjes was, maar ja, wat doe je er aan? Een paar jaar later kleed je dan is als vrouw aan als je alleen thuis bent. En dan nog is, en nog is, tot het elke week een paar keer voorkomt. Uiteindelijk verandert je toekomst beeld, en kun je jezelf niet meer als man in de toekomst zien. Want dat was ik niet. Andere realiseren het zich wel al als kind, en weer andere pas veel later. Ik hoop dat m'n uitleg je een beetje helpt, en geen zorgen, vragen stellen is gezond, zeker als je onderzoek doet naar iets