Female to Male

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Lotte

Re: Female to Male

Bericht door Lotte »

Gisteren gesprek gehad met mijn huisarts. Ze heeft me aangehoord en bij mijn aangegeven twijfel om nu meteen naar het VUmc te gaan of eerst een andere gendertherapeut in te schakelen, vertelde ze me zelf te gaan informeren bij het VUmc en de gendertherapeut wat ze te bieden hebben qua psychologisch (voor)onderzoek en ondersteuning. En zij zal dan aan de hand van mijn beslissing een verwijzing maken.
Zef

Bericht door Zef »

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest! Dank voor jullie support, Tyler, Gabriël en Eva!! Het gesprek viel 100 % mee en ik ben doorverwezen naar een psycholoog.

Ik wil me ook graag alvast melden bij het VUmc, voor de intake. Weten jullie ook of dat via de mail kan? In hun folder staat onder 'aanmelden' ook hun mailadres vermeld. En gaan zij dan mijn dossier opvragen bij de huisarts of gebeurt dat pas als ik aan de beurt ben?

Is dat ook niet handiger voor jou, Lotte, om je alvast aan te melden bij VUmc en intussen een andere therapeut te zien? Omdat de wachtlijst daar heel erg lang is, dan ben je tenminste vast aangemeld.
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Ik heb me via de telefoon aangemeld, dus of het via email kan weet ik niet.

Maar over het dossier aanvragen bij je huisarts... Eerst moet je hen de gegevens (adres e.d.) van je huisarts geven, dan krijg jij een machtigingsformulier toegestuurd (met dat je dus het VU machtigt gegevens op te vragen bij je huisarts) en daar hoef je alleen een krabbel onder te zetten en weer terug te sturen, en daarna vragen zij je dossier op.
In die fase zit ik nu. :P

Succes bij de psycholoog verder trouwens!
En gezien de enorme lange wachttijd is het inderdaad wel slim om je nu alvast aan te melden bij de VU. (ik heb zelf spijt dat ik dat niet ook een half jaar geleden had gedaan, toen ik erover was begonnen met mijn therapeut.)
Tyler

Bericht door Tyler »

Goed gedaan allebei. Ik weet hoe moeilijk die eerste stap is.

Wat Gebriël zegt klopt. Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb volgende week dinsdag mijn intake gesprek. Dat heeft langer dan normaal geduurd omdat bepaalde informatie niet goed doorgekomen is. Nou maar hopen dat ik niet extra lang moet wachten op de volgende fase hierdoor.... De wachtlijst is inderdaad erg lang en voor je je eerste intake krijgt ben je sowieso ook al een paar maanden verder omdat ze dus informatie bij je arts(en) moeten opvragen. Papieren rompslomp. Meld je vast aan. Het duurt allemaal lang genoeg om tussendoor nog tijd de hebben voor andere zaken.
Damien7002

Bericht door Damien7002 »

Ik had een e-mail gestuurd, waarbij ik de reactie kreeg dat ik ze maar even moest bellen.
Bij mij was het eerste intake gesprek snel geregeld. Na mijn telefoontje had ik 2 weken later al mijn intake. In de tussentijd kreeg ik het machtigingsformulier, foldertje over het Vu met plattegrond, en een folder over genderdysforie thuis gestuurd.
Tyler

Bericht door Tyler »

Echt waar? Ik heb 5 maanden moeten wachten!
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Ik wacht nu 2 weken op een telefoontje voor een intake datum, maar bij mij zeiden ze dat als ik na een paar weken ik nog niet gebeld was, ik zelf maar weer moet bellen. Dus als ik over een week nog niks gehoord heb, ga ik er zelf maar weer achteraan.

Maar 5 maanden is wel heel erg lang, Tyler! Op hun website-wachtlijst-document zeggen ze dat hun intake binnen 3 maanden plaats vindt. :/
Damien7002

Misschien dat ik gewoon geluk heb gehad dan. Ik had namelijk ook gedacht dat ik een paar maanden moest wachten, dus ik was positief verrast dat ik zo snel de intake had.
Tyler

Bericht door Tyler »

Damien, hoe lang hebben ze tegen jou gezegd dat je nu na je intake moet wachten op de screening? Hij zei tegen mij 10-14 maanden vanaf nu....
Damien7002

Bij mij zeiden ze ongeveer een jaar. Ik denk dat ik tegen die tijd gewoon een mailtje stuur hoe het dan met de wachttijd zit, en hoe lang ik nog moet wachten. Want in hun folder met wachttijden stond dat het ongeveer 15-18 kon duren.