Kledingmaat tijdens/na hormoontherapie?

Make-up, kleding, en zo voort
Anon20190501

Kledingmaat tijdens/na hormoontherapie?

Bericht door Anon20190501 »

Dag forum,

De voorbije 2 maanden heb ik in het kader van de 'diagnostiek' reeds 5 gesprekken gehad met mijn therapeute. Dat heeft me zeker geholpen en naar verwachting zal ik binnen een aantal maanden kunnen starten met hormonen. Wat dat betreft heb ik me al goed ingelezen omtrent de te verwachten effecten. Ik kan nauwelijks wachten om ze allemaal ten volle te ervaren ! (Behalve het verlies van spierkracht dan, maar ook dat is niet zo erg).

Een belangrijke vraag heb ik echter nog: zorgt het verlies van spiermassa en de andere vetverdeling er ook voor dat je kledingmaat verandert? Ik hoop van wel en ergens lijkt het me ook erg logisch. Eén maatje minder bovenaan en eentje meer onderaan zou ik al schitterend vinden.

Dat zou anderzijds ook betekenen dat ik mijn shopping frenzy wat moet intomen en me beter zou beperken tot de wat goedkopere kleding...

Ik ga er gemakshalve van uit dat er zeker ervaringsdeskundigheid aanwezig is op dit forum...

Sigy
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
diederique

Re: Kledingmaat tijdens/na hormoontherapie?

Bericht door diederique »

Heel veel hangt af van de vraag of je verder gewicht gaat verliezen of erbij gaat krijgen nadat je hrt is gestart. Ik ben zelf ongeveer gelijk gebleven (38/40), alleen mijn bovenwijdte is iets toegenomen (en na het stoppen van de Androcur qua bh maat ook weer teruggelopen).
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Anon20190501

@Diederique: Hoe is dat te verklaren? Hormonaal zou er toch geen verschil mogen zijn?
:?:
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
diederique

Bericht door diederique »

Sigy schreef:@Diederique: Hoe is dat te verklaren? Hormonaal zou er toch geen verschil mogen zijn?
:?:
Een van de bijwerkingen van de Androcur is volgens mij dat er een lichte zwelling van borstweefsel optreedt. Na het wegnemen van de androcur verdwijnt de bijwerking en houd je alleen maar dat kleine heuveltje over dat te danken is aan de oestrogeen. Het heeft mij in elk geval gebracht van A/B naar AA. Overigens nog teveel voor de < 1 cm verheffing in het kader van de mogelijke nieuwe regels rondom BA voor T vrouwen; genoeg om er binnenkort alsnog 255-75 cc onder te laten schuiven.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Sigy schreef:Een belangrijke vraag heb ik echter nog: zorgt het verlies van spiermassa en de andere vetverdeling er ook voor dat je kledingmaat verandert? Ik hoop van wel en ergens lijkt het me ook erg logisch. Eén maatje minder bovenaan en eentje meer onderaan zou ik al schitterend vinden.
Dit zal voor iedereen verschillend zijn, denk ik. Let gewoon goed op wat je eet en drinkt. Zorg verder voor veel lichaamsbeweging.
Bij mij is er niets veranderd aan m'n kledingmaat, maar ik heb wel het idee dat ik daar aardig wat moeite voor doe door wat ik bovenstaand schreef. Kleding die ik al minstens 15 jaar heb pas ik nog steeds en dat is niet omdat dat veel te grote mannenkleding is.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Danielle

Bericht door Danielle »

Het verschilt van persoon tot persoon. Ik ben in mijn transitie zo'n 15 kilo aangekomen. Een deel daarvan is in mijn heupen en benen gaan zitten, maar ook over het geheel ben ik wat zachter geworden. Ik kan het best hebben trouwens, pre-transitie was ik een iel kereltje.

Maar echt andere kledingmaat heb ik niet gekregen. Alleen mijn jeans koop ik een maatje breder.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190501

@Diederique: dank je wel voor deze info. Zeker iets om rekening mee te houden dus.

Overigens geldt voor dit aspect van HRT dus blijkbaar hetzelfde als voor alle andere: Het effect is er wel degelijk, maar Your Mileage May Vary...

Ik heb vele jaren vrij intensief gefitnesst en ben daardoor dus wat meer gespierd. Gelukkig nooit aan powertraining of bodybuilding gedaan... Ik ben overigens niet van plan om minder te gaan sporten. Wel anders, en wellicht ook een tijdje zgn. catabolisch training icm aangepaste voeding.