TNN heeft met een verkiezing de eerste stap gezet in het inclusief maken van de Nederlandse taal voor non-binaire trans personen. Nu komt de bal bij TNN’s achterban, media, publiek, politiek en het onderwijs te liggen.
https://www.transgendernetwerk.nl/non-b ... d-uitslag/
Het non-binaire voornaamwoord
-
Anon20180501
-
Anon20180501
Re: Het non-binaire voornaamwoord
Van mij mogen ze maar x=vrouw en y=man, waarom dan niet...
Xy (ksi) voor hij/zij/hem/haar
..en Xys (ksies) voor zijn/haar
Zijn ook geen bestaande Nederlandse woorden, voor zover ik weet...
-
anne-nienke
Ik had daar nog nooit van wat van gehoord. Hoeveel mensen zijn er eigenlijk die zich niet thuis voelen in de twee deling man/vrouw?Daniéla schreef:Van mij mogen ze maar x=vrouw en y=man, waarom dan niet...
-
Lydia
-
Alice
Een beetje lastig.
Ik ben standaard gewend om iemand die er mannelijk uitziet met een HIJ aan te spreken, omgekeerd vrouwelijk als ZIJ.
Ik vraag mij af wat de juiste kenmerken/definities zijn van een persoon die onzijdig is om deze als ZHIJ aan te kunnen spreken.
Hoe maakt een zhij goed kenbaar als onzijdig zodat er geen vergissingen met aanspreken, aanschrijven etc. gemaakt kunnen worden.
De term ZHIJ werd 20 - 25 jaar geleden al gebruikt.
Mogelijk zijn naamsvormen terug te vinden voor de spellingwijziging Marchant (1934).
Ik ben standaard gewend om iemand die er mannelijk uitziet met een HIJ aan te spreken, omgekeerd vrouwelijk als ZIJ.
Ik vraag mij af wat de juiste kenmerken/definities zijn van een persoon die onzijdig is om deze als ZHIJ aan te kunnen spreken.
Hoe maakt een zhij goed kenbaar als onzijdig zodat er geen vergissingen met aanspreken, aanschrijven etc. gemaakt kunnen worden.
De term ZHIJ werd 20 - 25 jaar geleden al gebruikt.
Mogelijk zijn naamsvormen terug te vinden voor de spellingwijziging Marchant (1934).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Anon20180311
In Vlaanderen kent men gelukkig nog ( bij twijfel) de woordjes: "u" of je en die. Pardon mag ik u iets vragen ?
Die vertelde me dat,.......................Mag ik je/u iets aanbieden ?
Grtz Nick
Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
.
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Inderdaad, zo kan mevrouw of mijnheer ook weggelaten worden. Zelf doe ik dat ook op die manier wanneer ik iemand aanspreek, maar dan begin ik niet met "pardon", wat in Nederland wat ongebruikelijker is, maar met "excuses" (is in Nederland eigenlijk ook ongebruikelijk, daarvoor gebruikt men meestel "sorry"), of gewoon "goedemorgen, goedemiddag, of iets in die richting.Nick schreef:In Vlaanderen kent men gelukkig nog ( bij twijfel) de woordjes: "u" of je en die. Pardon mag ik u iets vragen ?
Grtz Nick
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Jessy
Ik heb wel eens gelezen dat daar (in tegenstelling tot transsexuelen) niet echt statistieken van zijn. Ik kan me indenken dat in deze groep mensen meer zijn die in de kast blijven. Transsexualiteit wordt al iets gemakkelijker geaccepteerd tegenwoordig, omdat je van de ene naar de andere binaire waarde springt. Maar wat buiten het binaire beeld valt kunnen mensen vaak moeilijker accepteren, omdat ze het niet kunnen plaatsen. Of hun zicht enkel beperken tot wat tussen de benen zit, en vergeten dat tussen de oren de genderidentiteit er heel anders, of zelfs niet-binair uit kan zien. En natuurlijk worden deze mensen ook constant geconfronteerd met het binaire beeld van de maatschappij, want bijna overal moet je een geslacht invullen waarbij je enkel tussen M en V kunt kiezen.anne-nienke schreef:Ik had daar nog nooit van wat van gehoord. Hoeveel mensen zijn er eigenlijk die zich niet thuis voelen in de twee deling man/vrouw?
Het non-binaire voornaamwoord is alvast een stap in de goede richting. Ik juich het zeker toe.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
anne-nienke
Ik had er zelf nog nooit zo over nagedacht. Maar is er bijvoorbeeld een verschil tussen mensen die zeggen ik wil een voornaam woord voor beide (man en vrouw) of geen (geen man en geen vrouw)? Ik geloof dat ik er niet echt een mening over heb. Ik vind het wat ironisch dat het eigenlijk niet meer of minder is dan wat hokjes bij maken. Is er niet meer voor te zeggen om het maar in zijn geheel te schrappen? Gewoon 1 unisex voornaamwoord? Kan zijn dat het introduceren van een derde geslachtloos voornaamwoord uiteindelijk de weg naar dat doel gaat zijn.Jessy schreef: Ik heb wel eens gelezen dat daar (in tegenstelling tot transsexuelen) niet echt statistieken van zijn. Ik kan me indenken dat in deze groep mensen meer zijn die in de kast blijven. Transsexualiteit wordt al iets gemakkelijker geaccepteerd tegenwoordig, omdat je van de ene naar de andere binaire waarde springt. Maar wat buiten het binaire beeld valt kunnen mensen vaak moeilijker accepteren, omdat ze het niet kunnen plaatsen. Of hun zicht enkel beperken tot wat tussen de benen zit, en vergeten dat tussen de oren de genderidentiteit er heel anders, of zelfs niet-binair uit kan zien. En natuurlijk worden deze mensen ook constant geconfronteerd met het binaire beeld van de maatschappij, want bijna overal moet je een geslacht invullen waarbij je enkel tussen M en V kunt kiezen.
Het non-binaire voornaamwoord is alvast een stap in de goede richting. Ik juich het zeker toe.
Het is wat mij betreft niets zoiets als de M/V op het paspoort, welk doel dient het? Voor het grootste deel van de mensen maakt het niets uit en is er ook totaal geen verwarring over. Bij die mensen dat het wel wat uitmaakt is er ook vaak verwarring. Waarom niet gewoon schrappen? Het lijkt geen enkel doel te dienen.
-
Dieuwertje
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn om ergens man of vrouw te vermelden. Hoewel er medisch natuurlijk wel verschillen zijn. Maar momenteel moet je het ongeveer overal vermelden. Wel denk ik dat het niet handig is om het niet op het paspoort te vermelden. We kunnen dat in Nederland wel beslissen, maar ik denk dat er toch landen zijn waar ze daar veel problemen mee hebben als het er niet op staat. Dat vermoed ik althans. En dat zijn dan denk ik landen war de m's iets meer rechten hebben en de v's vooral meer plichten.