In dit onderwerp gaat het over het discrimineren van transseksuelen:
http://t-nederland.nl/viewtopic.php?f=7&t=3850&start=40
Daar had ik een verhaaltje bij, die te lang is om daar te plaatsen omdat het misschien een eigen lijntje wordt.
Er zijn gesprekken over meerdere toiletten (waarom is dat opeens zo'n probleem geworden?), problemen in pashokjes, zwembaden, sauna's, etc. Op dit forum zie ik vooral een hoop mensen vloeken op iedereen die een probleem heeft met transseksuelen. Familie die zich niet aanpast? Hoe durven ze. Vrouwen die moeite hebben met mij in dezelfde kleedkamer? Hypocrieten. Afgewezen omdat een partner er moeite mee heeft? Hufters. Het is hun probleem, en ik heb er een probleem mee omdat zij zich niet aan mij aanpassen.. want ik ben goed voor wie ik ben.
Maar familie die niet meewerkt? Heb je er ooit over nagedacht dat alle gedachtes en herinneringen die jij uit je leven wilt duwen.. het verlies zijn van een ander? Ja. Mijn moeder heeft nu een dochter er bij.. maar ze is haar zoon kwijt, voor altijd. Het is alsof er iemand is overleden. Daar hoeft die dochter niet onder te lijden, maar het klein stukje zoon dat er nog is mag daar best wel wat begrip voor tonen. Het komt van twee kanten.
Mannen in een vrouwen toilet of andersom? Mogelijk heeft diegene een genderdysforie.. of is het een pervert. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik op een feest een man op het vrouwen toilet tegen kom, of de weg er naar toe en een volle hand op mijn kont voel of vunzig word aangesproken.
De verschillen tussen man en vrouw zijn groot, maar liggen enorm aan de oppervlakte.. zo erg aan de oppervlakte dat niemand het ziet behalve diegene die voorheen als man leefde, en nu als vrouw of andersom.
Voorheen gaf ik les aan mijn medestudenten en kwam men naar mij met vragen. Nu? Ik word nog net niet aan de kant geduwd. Een verbaasde blik en een 'ik laat je wel zien hoe het moet'. Collega's zeiden voorheen dat mijn salaris aan de lage kant was. Nu heb ik meer ervaring, krijg ik minder en men zegt dat het aan de hoge kant is. Een vrouw en assertief? Het wordt niet enorm gewaardeerd.
Want assertief ben ik altijd geweest, en hierdoor ook niet onzeker. Ik ben 187cmtjes lang en lag al bij een vent in bed voor mijn hormonen, zonder dat hij van iets wist. Niet verstandig alrighty.. maar ik weer dat ik 'passable' ben, en heb ook een tussen periode meegemaakt dat ik werd bespuugd als ik over straat heen ging. Ik wou dat iedereen mij accepteerde, zich aanpaste aan mij en was niet bang om achter mijn standpunt te staan want ik was lang, zelfverzekerd en intimiderend.. tot een vriend zei, ja, prima. Je bent lang en hebt een grote mond. Dat zegt niks.
Want hoezo een grote mond? Mannen zijn fysiek sterker en als je het bijhorende risico daarvan niet erkent dan is dat het bewijs dat je nog niet weet hoe het is om vrouw te zijn.
Misschien vind je nu dat ik overdrijf.. ik niet. Tot twee weken geleden was ik overtuigd dat mensen die problemen hebben met transseksuelen en gedeelde rechten, alleen maar aan het zeiken waren. Toen ging ik samen met mijn vriend naar een (metal) festival. We hadden enorme lol! Tof om te zien hoe je anders wordt behandeld. Mannen letten op je, goed of slecht. In mosh pits heb je altijd morele ridders die klappen opvangen, zachter bij je zijn en al zag iemand een sprankeltje angst dan stonden er altijd minstens drie mannen klaar om mij er uit te trekken. Super lief! Tot mijn vriend er niet bij was. Dan kwamen de dronken mannen op mij af. Voelde ik in de menigte of juist op jezelf de handen op je kont of borsten. Mijn vriend heeft zelfs een vent weg moeten sturen die meteen naar mij toe kwam toen mijn vriend even koffie ging halen. Dronken, all good fun, maar het gebeurd wel. In zoverre dat ik in de menigte werd opgetild om te gaan crowdsurfen.. dacht ik. Ik werd omhoog gehouden, voelden de handen tussen mijn benen en iemand zijn hand ging in mijn broek. Die was daar bewust want ik kon trekken, maar zijn hand liet pas los toen mijn nagels in zijn arm gingen.
Ik was naive, want achteraf zeiden veel vrouwen van.. dat kan je verwachten. Niet dat het niet zou moeten gebeuren, dat ze niet worden gezien voor wie ze zijn.. nee. De aanranding gebeurt. Shit happens. Je kan het beter gewoon voorkomen.. what about discriminatie right there.
Om het voorbeeld van te kleedkamers er maar bij te pakken.. jullie zien vrouwen die niet accepteren. Ik zie vrouwen die bang zijn dat hun goeie intenties worden beloond met mishandeling of aanranding. Iedereen kan wel blijven knokken voor meer rechten voor transseksuelen maar besef je het gevaar van het zijn van een vrouw ook en geef mannen niet teveel vrijheid om er naar te handelen.
Mijn standpunt is misschien oneerlijk naar veel maar zolang je nog geen SRS hebt gehad, is het ongepast om je om te kleden tussen de vrouwen. Als je stem nog niet klopt, als het obvious is.. dan ja. Ik weet het ook niet! Ik snap beide kanten. Maar ik snap niet het constante geroep dat het andere hun probleem is. On te long run maak je het je eigen probleem, en lost het dus niks op.
Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.
-
Suikerklontje
-
janine2363
Re: Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.
Dank je voor dit moedige bericht
De enige reden dat ik mijn gezin (nog) heb en het (heel mischien) lukt om het te behouden
is door eerlijke mensen als jij, die mij met de neus op de feiten duwen, dat er naast mijn
eigen grote problemen en onzekerheden er een hele grote wereld is met mensen die ook
hun eigen grote problemen en onzekerheden hebben. En wij hebben mutuele rechten en
verplichtingen. En ja er zijn mensen die niet de zaak van alle kanten bekijken en er door
een anti-discriminatie wet aan herinnert moeten worden dat er een grens is, maar dan ben
je al voorbij een oplossing door dialoog en begrip. Natuurlijk wil ik (h)erkent worden, maar
dat kan je niet afdwingen
De enige reden dat ik mijn gezin (nog) heb en het (heel mischien) lukt om het te behouden
is door eerlijke mensen als jij, die mij met de neus op de feiten duwen, dat er naast mijn
eigen grote problemen en onzekerheden er een hele grote wereld is met mensen die ook
hun eigen grote problemen en onzekerheden hebben. En wij hebben mutuele rechten en
verplichtingen. En ja er zijn mensen die niet de zaak van alle kanten bekijken en er door
een anti-discriminatie wet aan herinnert moeten worden dat er een grens is, maar dan ben
je al voorbij een oplossing door dialoog en begrip. Natuurlijk wil ik (h)erkent worden, maar
dat kan je niet afdwingen
-
Dieuwertje
Maar waar is dan de grens. Als je als MtF niet in de vrouwenkleedkamer mag komen voor je SRS omdat dat intimiderend op vrouwen over kan komen dan moet je misschien ook stellen dat mannen niet meer met het openbaar vervoer mogen of nog even verder op straat, festivals etc. Daar is ook een risico, kan ook van alles gebeuren.
Het feit dat er mannen zijn die aanranden en erger ondanks dat de wet dat verbied geeft ook wel aan dat het geen zin heeft om mannen over al weg te houden. Als de wet 'aanranden mag niet' niet tegenhoud, gaan overige maatregelen ze ook niet tegen houden. En dan heb ik het hier over mannen in het algemeen. Niet over MtF's.
Het feit dat er mannen zijn die aanranden en erger ondanks dat de wet dat verbied geeft ook wel aan dat het geen zin heeft om mannen over al weg te houden. Als de wet 'aanranden mag niet' niet tegenhoud, gaan overige maatregelen ze ook niet tegen houden. En dan heb ik het hier over mannen in het algemeen. Niet over MtF's.
-
Suikerklontje
De grenzen zijn er al, ik snap niet waarom deze aangepast moeten worden. Transseksuelen gingen al jaren naar hun gewenste toilet. Zelf bijdehante travestieten. Er werd pas een probleem van gemaakt toen het in de media kwam door welke partij dan ook en er van een mug een olifant is gemaakt.
Ik zie nog steeds op feesten vrouwen uiteindelijk naar het mannen toilet gaan.. dan is het opeens normaal. De grens ligt bij jezelf. Kom voor jezelf op, stel je eigen normen en waarden maar ik snap oprecht niet waarom er wordt geknokt voor meer vrijheid voor transseksuelen. Je wilt je gewenste geslacht zijn? Verwacht dan geen special treatment omdat je trans bent. Discriminatie zal je altijd hebben. Als je niet welkom bent in de kleedkamer, dan wacht je op je beurt.. tot je dat wel bent. Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past.. hoe discriminerend dit ook is, zo worden cis mannen en vrouwen ook op hun eigen manieren gediscrimineerd maar voor hen is het normaal, omdat zij niet anders weten.
We zouden niet moeten knokken naar meer speciale regels voor transseksuelen, maar moeten stoppen te knokken voor onze eigen specifieke wensen en juist de kant moeten laten tonen die iedereen laat zien. Dat je gewoon mens bent met onzekerheden en dat je geaccepteerd wilt worden. Dat kan je niet afdwingen.
Naar mijn mening is transseksualiteit de laatste tijd bijna een trend. Elk programma gaat erover, elk evenement, whatever. Het wordt afgedwongen. Kunnen we het niet even laten gaan? Mensen het tot zich laten nemen in plaats van om de twee dagen nieuwe vrijheidsregels voor transseksuelen te verzinnen?
Ik zie nog steeds op feesten vrouwen uiteindelijk naar het mannen toilet gaan.. dan is het opeens normaal. De grens ligt bij jezelf. Kom voor jezelf op, stel je eigen normen en waarden maar ik snap oprecht niet waarom er wordt geknokt voor meer vrijheid voor transseksuelen. Je wilt je gewenste geslacht zijn? Verwacht dan geen special treatment omdat je trans bent. Discriminatie zal je altijd hebben. Als je niet welkom bent in de kleedkamer, dan wacht je op je beurt.. tot je dat wel bent. Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past.. hoe discriminerend dit ook is, zo worden cis mannen en vrouwen ook op hun eigen manieren gediscrimineerd maar voor hen is het normaal, omdat zij niet anders weten.
We zouden niet moeten knokken naar meer speciale regels voor transseksuelen, maar moeten stoppen te knokken voor onze eigen specifieke wensen en juist de kant moeten laten tonen die iedereen laat zien. Dat je gewoon mens bent met onzekerheden en dat je geaccepteerd wilt worden. Dat kan je niet afdwingen.
Naar mijn mening is transseksualiteit de laatste tijd bijna een trend. Elk programma gaat erover, elk evenement, whatever. Het wordt afgedwongen. Kunnen we het niet even laten gaan? Mensen het tot zich laten nemen in plaats van om de twee dagen nieuwe vrijheidsregels voor transseksuelen te verzinnen?
Laatst gewijzigd door Suikerklontje op 22 aug 2016, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dieuwertje
Probleem is wel 'wie bepaald dat je nog niet past'Suikerklontje schreef:Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past
-
janine2363
>> Maar waar is dan de grens
Dat weet ik niet, ik denk dat voor transgender de grens niet op een eerlijke plek ligt
als trans wordt je gediscrimineert volgens alle statistieken, dus soms moet je op de
barrikaden, maar dat lukt niet altijd.
En omdat je dat weet en er is een probleem dan is het nog moeilijker om je kalm te
houden. Het hangt er misschien van af of iemand de moeite wil doen om iets aan de
situatie te doen. Maar dan met de oprechte bedoeling om iedereen te helpen. In een
commerciele maatschappij kan je snel merken dat voor de transseksuele eenling de
"uitbater" het niet interesseert.
Maar om die persoon aan te spreken en te overtuigen is het makkelijker als je de
gezichtspunten van anderen ook begrijpt. Ook al is het zo dat als je dat keer op keer
moet doen wordt je daar ook op een moment dood moe van wordt, dus: "Pick your battles"
N.B. geloof voor geen seconde dat ik mijn eigen advies ooit zou opvolgen. Ik ontplof
nogal snel en heb gelukkig een bescherm engel om mij (zoals ik zei) af en toe op
het goede pad te zetten
Dat weet ik niet, ik denk dat voor transgender de grens niet op een eerlijke plek ligt
als trans wordt je gediscrimineert volgens alle statistieken, dus soms moet je op de
barrikaden, maar dat lukt niet altijd.
En omdat je dat weet en er is een probleem dan is het nog moeilijker om je kalm te
houden. Het hangt er misschien van af of iemand de moeite wil doen om iets aan de
situatie te doen. Maar dan met de oprechte bedoeling om iedereen te helpen. In een
commerciele maatschappij kan je snel merken dat voor de transseksuele eenling de
"uitbater" het niet interesseert.
Maar om die persoon aan te spreken en te overtuigen is het makkelijker als je de
gezichtspunten van anderen ook begrijpt. Ook al is het zo dat als je dat keer op keer
moet doen wordt je daar ook op een moment dood moe van wordt, dus: "Pick your battles"
N.B. geloof voor geen seconde dat ik mijn eigen advies ooit zou opvolgen. Ik ontplof
nogal snel en heb gelukkig een bescherm engel om mij (zoals ik zei) af en toe op
het goede pad te zetten
Laatst gewijzigd door janine2363 op 22 aug 2016, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Suikerklontje
De maatschappij. Dat is hard.. maar discriminatie heb je overal, en zal je altijd houden. Val je op dan word je anders behandeld, of je nou man, vrouw, trans, zwart of geel bent.Dieuwertje schreef:Probleem is wel 'wie bepaald dat je nog niet past'Suikerklontje schreef:Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past
Het probleem los je niet op door iedereen meer vrijheid te geven. Ik kan mij nog een film herinneren over racisme tegen zwarte mensen. Dit is niet rechtgezet door zwarte mensen die constant goede dingen gingen doen voor blanken, of zichzelf gingen bewijzen of knokte voor regels die speciaal voor zwarte mensen golden.. maar door te doen wat de blanken al deden en te laten zien dat zij niet anders waren. Zij hebben klappen en vernedering opgevangen en dat is precies wat transseksuelen en zelfs lesbienne's en homo's ook doen. Laten zien dat je bent als ieder ander tot het niet meer zo'n zwaar onderwerp is en het steeds meer wordt geaccepteerd.
-
Dieuwertje
Twee dingen:
1 je zegt ' Laten zien dat je bent als ieder ander tot het niet meer zo'n zwaar onderwerp is en het steeds meer wordt geaccepteerd.' Dat vind ik niet geheel rijmen met 'Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past'.
2 We hebben dus de wet die bepaald dat je past. Maar als de maatschappij verder van mening is dat dat niet zo is dan heeft de wet kennelijk geen waarde meer.
En verder, wat is de maatschappij? Een grote gemene deler of een minderheid die problemen heeft met bepaalde situaties?
1 je zegt ' Laten zien dat je bent als ieder ander tot het niet meer zo'n zwaar onderwerp is en het steeds meer wordt geaccepteerd.' Dat vind ik niet geheel rijmen met 'Dus blijf uit specifieke geslacht situaties als je er nog niet past'.
2 We hebben dus de wet die bepaald dat je past. Maar als de maatschappij verder van mening is dat dat niet zo is dan heeft de wet kennelijk geen waarde meer.
En verder, wat is de maatschappij? Een grote gemene deler of een minderheid die problemen heeft met bepaalde situaties?
-
Beardelady
Suikerklontje,
Ik heb teveel aan mijn hoofd om uitgebreid te reageren. Hulde voor je tekst en uitleg.
Ik heb teveel aan mijn hoofd om uitgebreid te reageren. Hulde voor je tekst en uitleg.
-
Nate_0
Suikerklontje, zoals ik het begrijp vanuit de Amerikaanse media is deze issue is ontstaan dankzij het idee dat mensen denken dat transseksuelen hun genderidentiteit willen gebruiken om mensen te misbruiken op het toilet/in de kleedkamer die zij kiezen. Hierbij worden transgenders vereenzelvigd met zowel perverts als pedofielen (dit komt vanuit een conservatieve hoek die vinden dat alle homo's ook pedofiel zijn).
Ik snap het hele issue ook wel, maar... Lesbische cisvrouwen worden toch ook toegestaan de vrouwenkleedkamer te gebruiken? Ik ken voor zover ik weet geen vrouwen die daar een issue mee hebben... (Cishet mannen die last hebben van homo-mannen, daarentegen, is een debat wat ik een aantal keren met mensen heb gevoerd die hier op tegen was--"wat hij doet is aan hemzelf maar niet bij mij in de buurt").
Wanneer iemand die zich dus niet als cisman of cisvrouw presenteert welke kleedkamer dan ook kiest, gaat diegene een probleem krijgen. Welke kamer moet ik straks kiezen, als ik met hormonen mag beginnen en mannelijke baardgroei/stem/spieren ga krijgen maar nog wel borsten en een vagina heb?
Het enige wat je tegen discriminatie kunt doen is het aangeven, en het enige wat je kunt doen om meer openheid te creëren is om toch in gesprek te gaan met mensen. Geen van beide zijn verplichtingen, maar als wij als transgender community ons allemaal terugtrekken uit de kleedkamers gaat de maatschappij nooit wennen aan het idee dat gender niet zwart/wit (of zal ik zeggen, blauw/roze) is....
Ik snap het hele issue ook wel, maar... Lesbische cisvrouwen worden toch ook toegestaan de vrouwenkleedkamer te gebruiken? Ik ken voor zover ik weet geen vrouwen die daar een issue mee hebben... (Cishet mannen die last hebben van homo-mannen, daarentegen, is een debat wat ik een aantal keren met mensen heb gevoerd die hier op tegen was--"wat hij doet is aan hemzelf maar niet bij mij in de buurt").
Wanneer iemand die zich dus niet als cisman of cisvrouw presenteert welke kleedkamer dan ook kiest, gaat diegene een probleem krijgen. Welke kamer moet ik straks kiezen, als ik met hormonen mag beginnen en mannelijke baardgroei/stem/spieren ga krijgen maar nog wel borsten en een vagina heb?
Het enige wat je tegen discriminatie kunt doen is het aangeven, en het enige wat je kunt doen om meer openheid te creëren is om toch in gesprek te gaan met mensen. Geen van beide zijn verplichtingen, maar als wij als transgender community ons allemaal terugtrekken uit de kleedkamers gaat de maatschappij nooit wennen aan het idee dat gender niet zwart/wit (of zal ik zeggen, blauw/roze) is....
meerdere zakken met zaagsel