Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Ik ben een (nieuwe) vrouw, en soms is dat kut.

Bericht door Emma »

(Politieke disclaimer onderaan)

Ik ben het er mee eens dat de manier waarop publiciteit gemaakt wordt, vaak niet goed is. Zeker in tijden van populisme waar we nu mee te maken is iedere 'minderheid' die meeent voor een 'recht' op te komen meteen verdacht. We hebben het gezien met de Utrechtse genderneutrale toiletten die ten onrechte door de massa meteen werden omgedoopt tot transgendertoiletten. Elke keer als iemand vanuit de politiek iets wil doen voor een minderheid voelt de grote meerderheid zich gepasseerd, terwijl die in feite gewoon alles al heeft. Misschien anders dan vroeger, en dat wordt dan al gauw als slechter ervaren. Het gebeurt zelfs als de minderheid er geen direct belang bij heeft. Zowel 'links' maar zeker 'rechts' roept al jaren dat als iemand in dit land wil komen wonen, die persoon eerst maar eens fatsoenlijk de taal moet leren. Toen vorige week Alexander Pechtold daar maar we eens over begin werd hem meteen verweten dat-ie bejaarden langer in poepluiers wilde laten liggen. Misschien moeten we minder lullen en meer poetsen, en veel meer publicitair te werk gaan om te voorkomen dat de niet-populisten in de vergetelheid raken, in plaats van inhoudelijke verhalen op TV gaan vertellen.

Goed, nu de disclaimer: ja, ik ben sinds januari actief binnen D66, nee, ik ben geen Pechtold-fan, en ja, ik ben blij met het feit dat veel LHBT initiatieven op gemeentelijk niveau van D66 raadsleden komen (zonder kamerlid Vera Bergkamp uit te willen vlakken trouwens)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Dit gaat veel verder als dat en dat maakt het voor mij zo moeilijk Je zegt eigenlijk

"als je niet heel erg passabel ben qua uiterlijk en stem en daarbij haal je dan jezelf aan als voorbeeld , kan je het niet maken om je om te kleden in de gewenste kleedkamer. Als je je SRS nog niet gehad hebt al helemaal niet ."

Met als reden dat een "echte vrouw" zich bedreigd kan voelen

Bedreigd..........is dat de issue ?
En dan haal je weer jezelf aan als voorbeeld dat er dingen gebeurd zijn op een metalfeest ,"omdat je zo passabel bent"

De conclusie trek ik maar niet ....

Maar wat dan?

Als ik dus niet die illusie haal dan mag ik dus niets meer omdat een ander daar aanstoot aan kan nemen ? En dan maakt het dus niet uit of ik vrouw ben Ook als ik mijn SRS gehad heb , zal er echt nog wel wat te merken zijn . Niet iedereen wordt een barbie
Ik vind dat een discutabele mening

Ik ga die confrontaties al bijna niet aan omdat ik mezelf niet comfortabel voel met dat pokkeding dat daar niet hoort .
In de gevallen dat het niet anders kon heb ik overigens alleen maar zeer hartverwamende reacties gehad maar het blijft oncomfortabel
Sauna's ; sportscholen ; zwembaden , ik mijd ze nu ik in between ben
Waar kan een trans ruim aan de HRT zich nu wassen op een camping volgens jou? want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Lara25

Bericht door Lara25 »

Ik vind dit wel een goede discussie. Het laat gelijk de knelpunten zien van waar veel transgenders (alle vormen hiervan) dagelijks mee moeten strijden. Ik wil geen mening geven over iets maar misschien een tip in hoe je het jezelf een stuk makkelijker kan maken. Toen ik "begon" met mijn transitie had ik natuurlijk geen hormonen of begrip voor mijn situatie van mijn bekenden. Veel bekenden zeiden ach joh dat maakt toch niet uit? Ben wie je bent! Wij laten je echt niet vallen hoor.. Iedereen kent dit wel en ook de gevolgen hiervan. Dan ga je voor het eerst naar de supermarkt, Tanken, Feestjes, etc etc. En we zaten daar allemaal ( hoe pasabel je ook bent) in de stress. Wat als? Doe ik het zo wel goed? Merkt iemand die ik niet ken dat ik trans ben? Dat stemmetje in je hoofd krijg je er gratis bij. Als je dat stemmetje weet te overmeesteren ben je er al. Dan hoeven er geen onderwerpen over wc's en dergelijke naar voren te komen in de media, simpelweg omdat niemand er een fuck om geeft, aangezien ze misschien wel wat denken, maar niet de bevestiging krijgen van een transpersoon. Ik weet ook als geen ander dat het heel moeilijk is zelfverzekerd over te komen, of niet toe te geven aan je angsten. Maar reageer jij normaal, dan doem 99^% van de mensen waar je mee te maken heb( die je niet kent) dat ook. Er zijn zoveel verschillende mensen. Zelf zit ik ook graag mensen te kijken op een terras. Wie weet lopen er wel trans mensen voorbij waarbij ik het zelf niet zie.

Punt is, toen ik angstig in de supermarkt was en dus iets liet merken ( onbedoeld), merkte ik ook op dat mensen anders naar me keken. Toen ik 'normaal' deed was dit over. Toen had ik goed nagedacht over in welke situaties er raar tegen me werd aangekeken. 0! en ja misschien zijn die er wel geweest na een toilet bezoek, maar als er over me gepraat werd, hoorde ik dat niet meer want liep alweer zelfverzekerd de deur uit.

Voor mij is het leven zoveel makkelijker om niet als 'trans' te leven maar gewoon als meisje. Ik maak vriendinnen en vertel het ze pas wanneer ik dat wil en vertrouw. Ik gooi niet meteen eruit ik ben trans. Want er is nog veel onbegrip hierover en blokkeert je eigen toekomstige vrienden wellicht. Als collega's bijboorbeeld wat vragend kijken soms, vraag ik gewoon wat er is. Als dan de vraag komt.. zeg ik nee hoor ik ben zo geboren. Ben wat grover in mn gelaat. En klaar. NIet dat ik mezelf wil wegschrijven als trans, maar het maakt je leven wel een stuk makkelijker om om te gaan met onbekenden, en jezelf dus uit situaties te halen waar je jezelf gaat uitleggen of meteen in een defensieve houding springt.

Nu wel een mening, ik heb er persoonlijk wel een enorme hekel aan dat alles nu inderdaad op tv en andere media over trans gaat. Mensen zijn verschillend. Ook trans mensen. Er is al weinig begrip voor en nu worden alle trans personen dus ook weer in een groep gegooid. Nog een reden voor mij niet snel te zeggen dat ik trans ben als ik dat al doe. Dit om te voorkomen dat ik ook meteen een label krijg waar ik niet op zit te wachten.

my two cents :D
Anon20190516

Bericht door Anon20190516 »

Ik vind dit een hele lastige discussie.wat voor jezelf een probleem is,wordt vaak door een ander niet als probleem gezien en andersom!een voorbeeldje:op mijn werk is nu iedereen wel gewend aan de naam Rikki en gebruiken die naam ook,maar er blijft constant gebruik gemaakt worden van de termen"hij en hem"als er tegen of over mij wordt gesproken.zelf heb ik daar veel moeite mee en geef dat ook regelmatig aan.aan de andere kant,hun kennen mij al zo lang als"hij"en hun zien het probleem ook niet,want immers wordt er in een gemengde groep mannen/vrouwen niet gezegd:mag ik even jullie aandacht jongens!mijn beste vriendin noemt iedereen"dude"ongeacht het geslacht.mannelijke termen zijn tegenwoordig dominant,vroeger was je buschauffeuse,tegenwoordig is iedereen gewoon buschauffeur enzenz.....mijn collega's zien ook echt oprecht het probleem niet,gisteren werd mij gevraagd,waarom is het voor jou dan zo'n probleem.op mijn reactie:je noemt Linda,Annemarie en kim toch ook geen "hij"maar mij wel?en op mijn rijbewijs/geboorteregister en id-kaart staat ook duidelijk"vrouw"dat maakt voor hun geen enkel verschil,je blijft gewoon een "man"voor hun die zich dan wel presenteert als vrouw.deze perceptie verander je niet bij dat soort mensen,voor het grootste gros van de mensen snappen ook niet veel van genderdysforie(uitzondering is dan wel als je al vanaf je 5e jaar loopt te roepen dat je eigenlijk een meisje(of ftm een jongetje)bent,maar owee als je daar op latere leeftijd mee komt.een vrouwelijke collega zei zelfs:waarom laat je het niet gewoon langs je heen glijden,maak je er niet zo druk om.het lijkt nu om mij te gaan in mijn verhaaltje,maar mijn punt is:dat het voor een ander zeer moeilijk is om te begrijpen wat het is om je niet thuis te voelen in je lichaam en daardoor niet het begrip op kunnen brengen om bv een transvrouw naast zich te dulden in een dames kleedkamer voor hun blijf je een verklede man(ftm:verklede vrouw).voor mij persoonlijk is het een patstelling geworden op werk,hun gaan niet veranderen,maar ik kan het niet aacepteren.daardoor heb ik ook besloten om ,naast vele andere issues die zich hebben opgestapeld in de afgelopen 16 jaar dat ik daar werk,om een andere werkomgeving te gaan zoeken,hiervoor heb ik al plannen,die ik nog moet uitwerken en uitvoeren.mijn punt is,hoe vervelend ook:als je je omgeving niet kunt veranderen,wordt het tijd om een andere omgeving te gaan zoeken....fijne dag iedereen.groetjes Rikki
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Suikerklontje schreef:Amy, mijn bericht terug was bedoeld op Tanisha. Ik houd er niet zo van als iemand zo op mijn bericht reageert en mij daarmee succes wenst met mijn leven. Maar voorheen reageerde je ook al zo defensief, net als Renee. Volgens mij sprak ik tot nu toe niemand persoonlijk aan, toch voelen mensen zich aangevallen. Dat vind ik raar want nogmaals.. ik zet mijn verwarring, mijn naiviteit, mijn leerproces en mijn mening neer. Dat anderen zich dan zich geraakt voelen, dat is hun onzekerheid. Dat is voor hun rot. Maar geef mij er niet de schuld van.

Ik zeg er alleen wel bij, want ik had zulke reacties niet verwacht, dat wanneer mensen zich zo aangevallen en getroffen voelen als een random iemand, zonder hen aan te spreken, zich zo aangevallen voelt. Dan zit het probleem waarschijnlijk niet bij de ander maar bij henzelf.
Tja suikerklontje met jouw beredeneringen kunnen we de vrouwenrechten ook wel weer wegnemen en de slavernij weer invoeren kerk kan ook wel weer aan de macht en misschien was de brandstapel ook niet zo'n slecht idee?

Want dat is eigenlijk wat je hier aan het vertellen bent is dat er geen vooruitgang nodig is ik kan je vertellen dat 20 jaar geleden je huis uit stappen als trans betekende dat je jezelf bloot stelde aan minimaal een paar scheldpartijen niet omdat je niet passabel was maar gewoon omdat ze wisten dat je trans bent van dat niveau zijn we nu beland in een wereld waar je normaal over straat kan!
Dat wij normaal als ieder ander mens behandeld worden heeft gewoon te maken met rechten en niet dat een ander zich er niet comfortabel bij voelt dat wij de rechten niet hebben.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Even of topic, maar ik lees hier weer een Rikki die naar de toekomst kijkt :-). Kreeg laatst toch echt de indruk dat dat even niet wilde.

Maar als ik de reactie lees van een collega van Rikki 'waarom laat je het niet gewoon langs je heen glijden' is het duidelijk dat er nog teveel mensen rond lopen die er niets van begrijpen. Teken dat we juist nog veel media aandacht nodig hebben. Zelf merk ik trouwens helemaal niets van een teveel aan media aandacht.
Lara25

Bericht door Lara25 »

Wat dacht je van I am Cait? Prima dat ze het doet hoor om erkenning te plaatsen, maar wel verkeerd vind ik zelf. Overnight ineens trans, Mist alle nare situaties in de rle en doet of ze alles weet. Niet mijn ding. En show op tlc, over transvrouw die getrouwd is met een vrouw maar veel mannelijke gevoelens heeft, Leuk programma hoor, daar niet van. Zo ook new girls on the block. Show over transvriendinnen. De media zoekt natuurlijk het 'leukste" vermaak op voor tv. Logisch. Voor mij hoeft dat allemaal niet.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Aanvulling: Nederland 1, 2, 3 en Gelderland, dat is wat ik kan zien. Kan een reden zijn natuurlijk dat ik niets merk van de media aandacht.
Lara25

Bericht door Lara25 »

dat lijkt me vrij duidelijk dan ja. maar goed ontopic
Anon20190516

Bericht door Anon20190516 »

Het gaat met zware ups and downs,Dieuwertje!ik heb over dit soort zaken diepe gesprekken met mijn beste vriendin,Esmee.Robert-Jan,een goede vriend die nog is overgebleven van het groepje mannen die ik vrienden noemde.en gelukkig heb ik mijn vader van 89 nog(ondanks dat het vaak een enorme ouwe zeur is)vanaf het eerste moment dat ie het van mij wist,mij gewoon als zijn dochter ziet,wat een verschil is met collega's waarvan ik sommige pas 5 jaar ken!dat is ook het punt,ik wist al een aantal jaren dat mijn werkomgeving toxic is voor mij,ook voor mijn transitie(collega's die de hemel worden in geprezen en ik werk mijn ass of,werk op de meeste rare tijden,waar ik nooit over klaag,ik krijg aĺleen negativiteit over mij heen)maar na 16 jaar,best wel leuke extras,zoals elk jaar een eindejaarsuitkering,een leeftijd van 47 jaar,niet zo makkelijk allemaal.alleen na al die jaren tegen de stroom inzwemmen zijn mijn armen zo moe!daarom probeer ik nu met de stroom mee te zwemmen en zoek ondertussen verwoed naar een zijtak van de rivier waar ik me comfortabeler voel!ik word echt letterlijk verder overal met respect behandeld,het is puur mijn werkomgeving die mij helemaal fucked up heeft gemaakt.het is geen keuze meer,IK MOET DAAR WEG! Gr.Rikki