Over discussies : in een diascussie is het juist het ding om anderen te overtuigen van jouw mening(klinkt flauw maar je wil indd een soort van mensen laten schikken) en daarnaast een goed beeld krijgen van alle meningen die er op tafel liggen.
Daarom heb je ook een systeem van argumenten, tegenargumenten en weerleggingen.
Drogredenen horen daarbij gemeden te worden. Oftewel generalisatie, de persoon die de mening heeft, fout beroep op autoriteit, etc het liefst niet.
Je respecteerd elkaar, maar overtuigen is het doel nou eenmaal.
Ik kan misschien af en toe hard overkomen maar ik speel nimmer op de persoon , altijd op de mening.
Ik houd van discussies en denk dat een discussies pas lekker gaat als er ook meningen tegen elkaar komen te staan.
In het echte leven ben in ook iemand die graag soms advocaat van de duivel speelt bij onder werpen door verschillende perspectieven van kijken ergens op te gooien ,ookal ben ik het soms best eens met wat mensen zeggen over het geen wat besproken wordt. Dit zodat ik in een discussie mezelf en anderen verrijk in hoe dingen bekeken kunnen worden.
Elkaar hele tijd op de rug kloppen en ophemelen is leuk maar voegd niets toe aan kennis.
Jij mag trots zijn op wie je bent natuurlijk en alles wat jij denkt dat daar bij hoort. Het enige wat ik ter discussie stelde is niet de mensen maar het woord trots en wat dit inhoud voor mensen(want het is een vaag gevoelswoord). Door er over te discussieren krijg ik( en hopelijk anderen) een beeld van de gedachte achter mensen hun trots in plaats van het woord trots te omarmen als iets wat niet aan te raken is en vast staat in welke vorm dan ook hoe iemand het uit.
Daarom ook dat ik zei het is geen goede eigenschap om overal van jezelf trots op te zijn, je verdedigd daarmee als het ware je persoonlijkheid en wat het maakt maar laat ook geen discussie toe over dingen binnen de persoonlijkheid en wat hier goede en slechte kanten van zijn.
Het is vaak zo dat elke eigenschap een goede en slechte kant heeft. Sterke eigen mening > niet snel meegaand> koppig. Maar een klein voorbeeldje over mezelf.
Ben ik trots op koppig zijn, dat mensen me als koppig zien ? Nee, maar ik ben wel weer trots op mijn sterke eigen mening en wat ik ermee bereik vaak. Ook snel meegaand kan sociaal heel handig zijn, maar ook zorgen voor meelopersgedrag binnen een groep en dus weer negatief zijn, omdat mensen buiten de groep je weinig een eigen mening vinden hebben.
Dus vandaar
Trots is moeilijk als woord en het verbinden aan eigenschappen zoals transeksueel en niet aan personen of dingen die je bereikt hebt, vind ik reden voor discussie.
Je kan natuurlijk trots hebben, maar kan je hem ook uitleggen en verdedigen is de vraag dan
Als we alle meningen en uitspraken van mensen die op gevoel berusten niet konden bespreken dan zouden henk en ingrid meteen alle buitenlanders het land uit gooien omdat ze volgens hun gevoel raar en vies zijn en onze banen inpikken in hun woorden.
Discussie is verrijken.
Groetjes,
Isabelle