Is het VU genderteam ook voor mensen die twijfelen? Dan bedoel ik niet twijfelen over trans zijn, maar twijfelen over in transitie gaan.
Ik twijfel namelijk (1) of ik per se 100% ongelukkig ben in mijn huidige sekse, (2) of ik mentaal/fysiek wel klaar ben voor een transitie. En ik vroeg mij af of het VU mij daarbij kan helpen.
Is het VU ook voor twijfelaars?
-
Jer158
Is het VU ook voor twijfelaars?
Hung her from the branches of a mango tree
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Is het VU ook voor twijfelaars?
Het genderteam van het VUmc lijkt ook wat dat betreft iets minder steil in de leer dan voorheen. Zelf heb ik (een jaar of zes geleden) mijn start gemaakt bij de PIG (nu PII), en daar concreet de vraag gesteld "Kunnen jullie uitzoeken of ik kierewiet ben of transseksueel?"
Alwin vertelde me al vrij snel dat ik weliswaar behoorlijk kierewiet was, maar wel degelijk trans en dat ik mijn kierewietzijn misschien nog wel goed zou kunnen gebruiken bij mijn transitie.
Alle gekheid op een stokje, ik vermoed dat een niet VUmc gelieerde organisatie zoals die PII of De Vaart in Assen in dit stadium misschien meer kansen biedt. Wachttijden heb je momenteel overal, helaas.
Alwin vertelde me al vrij snel dat ik weliswaar behoorlijk kierewiet was, maar wel degelijk trans en dat ik mijn kierewietzijn misschien nog wel goed zou kunnen gebruiken bij mijn transitie.
Alle gekheid op een stokje, ik vermoed dat een niet VUmc gelieerde organisatie zoals die PII of De Vaart in Assen in dit stadium misschien meer kansen biedt. Wachttijden heb je momenteel overal, helaas.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Nate_0
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met gender teams maar ik wilde wil even zeggen dat een stukje niet ongelukkig zijn met je eigen lichaam niet hoeft te betekenen dat je niet gelukkiger zou worden door transitie.
Daarnaast hoef je niet meteen operaties e.d. te ondergaan en zeker niet als je dat niet wilt (ik had zelf het idee dat phalloplastiek voor mij te ver ging en daarom niet in transitie kon en dat is dus niet waar).
Het stukje verder niet weten of je er klaar voor bent, ja dan refereer ik terug naar eva die daar toch veel meer over weet dan mij.
Succes
Daarnaast hoef je niet meteen operaties e.d. te ondergaan en zeker niet als je dat niet wilt (ik had zelf het idee dat phalloplastiek voor mij te ver ging en daarom niet in transitie kon en dat is dus niet waar).
Het stukje verder niet weten of je er klaar voor bent, ja dan refereer ik terug naar eva die daar toch veel meer over weet dan mij.
Succes
meerdere zakken met zaagsel
-
Jer158
Daar ben ik het mee eens. Ik ben vrij zeker dat ik gelukkiger zou zijn als het andere geslacht, én ik ben wel degelijk ongelukkig met mijn huidige geslacht. Alleen is in transitie gaan natuurlijk geen wondermiddel waarbij je in 1-2-3 gefixt bent. In tegendeel.Nate_0 schreef:Ik heb zelf (nog) geen ervaring met gender teams maar ik wilde wil even zeggen dat een stukje niet ongelukkig zijn met je eigen lichaam niet hoeft te betekenen dat je niet gelukkiger zou worden door transitie.
Mijn idee is tot nu toe dat zolang er enige reële kans is dat ik uiteindelijk niet ongelukkig blijf in mijn huidige geslacht, dat ik dan niet in transitie moet gaan. Maar dat is iets heel persoonlijks. En ik ben al minder standvastig dan ik eerst was, want waarom zou ik niet de kans moeten krijgen om gelukkigér te zijn? Maargoed, vandaar mijn vraag.
-
Jer158
Eva ook bedankt voor de reactie, trouwens!
Ik heb hier op het forum pas voor het eerst over niet-VU-gelieerde instanties gehoord. Wat is het verschil in de praktijk?
Ik heb hier op het forum pas voor het eerst over niet-VU-gelieerde instanties gehoord. Wat is het verschil in de praktijk?
-
Nate_0
Tja, weet je... Het is nog steeds een persoonlijke keuze om wel/niet voor transitie te gaan. Ik snap waar je bedoelt, trouwens, dat gevoel heb ik zelf ook heel lang gehad tot ik dit jaar op mijn 'breaking point' kwam en besefte dat gelukkig zijn met dit lichaam 'm gewoon nooit helemaal gaat worden ivm mijn vrouwelijkheid in mijn uiterlijk. Hiervoor had ik zoiets 'maar het is makkelijker om te blijven wie ik ben' alleen... dit... is niet wie ik ben.
En het is alleen maar het schilletje, en het is niet eens zo dat ik daar niets mee kan, maar het voelt gewoon té vaak niet goed als ik in de spiegel kijk, en dat is niet op een manier van 'ik ben lelijk' ofzo, maar 'ik wil een baard en bredere kaak en dat mensen mij als man zien'.
Natuurlijk verdien jij de kans om gelukkiger te zijn. Het is natuurlijk ook nog eens zo dat je niet nu je je gevoelens snapt meteen in transitie moet gaan hè? Ik bedoel, als ik er zo over terug denk was ik ... een jaar of 19 toen ik eigenlijk al wel zeker was over mijn transgender-heid maar dat heb ik de daaropvolgende vijf jaar gewoon lekker hard weggedrukt, en als ik daar op terug kijk, had ik dat ook gewoon nodig op dat moment om verder te kunnen met mijn leven en was ik ook helemaal niet aan een transitie of zelfs een coming out toe.
En het is alleen maar het schilletje, en het is niet eens zo dat ik daar niets mee kan, maar het voelt gewoon té vaak niet goed als ik in de spiegel kijk, en dat is niet op een manier van 'ik ben lelijk' ofzo, maar 'ik wil een baard en bredere kaak en dat mensen mij als man zien'.
Natuurlijk verdien jij de kans om gelukkiger te zijn. Het is natuurlijk ook nog eens zo dat je niet nu je je gevoelens snapt meteen in transitie moet gaan hè? Ik bedoel, als ik er zo over terug denk was ik ... een jaar of 19 toen ik eigenlijk al wel zeker was over mijn transgender-heid maar dat heb ik de daaropvolgende vijf jaar gewoon lekker hard weggedrukt, en als ik daar op terug kijk, had ik dat ook gewoon nodig op dat moment om verder te kunnen met mijn leven en was ik ook helemaal niet aan een transitie of zelfs een coming out toe.
meerdere zakken met zaagsel
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Het belangrijkste verschil is misschien wel wat ik aangaf, beide 'externe' organisaties zijn in veel gevallen wat liberaler. Voorheen werden mensen bij het VUmc nogal eens heengezonden als ze psychisch (ook) met andere problemen te kampen hadden. Zélfs als die naar alle waarschijnlijkheid juist veroorzaakt werden door genderdysforie. De PII en De Vaart zijn dan veel eerder geneigd om alles integraal aan te pakken.Jer158 schreef:Eva ook bedankt voor de reactie, trouwens!
Een ander verschil is dat niet meer (bijna) alles onder één dak plaatsvindt. Je gaat bijvoorbeeld naar Schoonhoven voor de diagnostiek en naar Den Haag voor de hormoontherapie. Ook andere locaties en combinaties zijn mogelijk. Ook in de uitvoering van de SRS zijn er verschillen. Via het VUmc kun je als transman alle delen van de operatie in Nederland ondergaan. Zou je ook kiezen voor een meta/fallo zou je via PII of De Vaart vermoedelijk bij Prof.Dr. Monstrey in Gent terecht komen.
Qua verzekering lijkt het soms makkelijker te gaan via het VUmc, maar ook daar gaat wel eens iets niet naar wens.
Laat je niet gek maken over de voor- en nadelen van het traject via de ene of de andere organisatie. De meesten van ons hebben zelf wel eens achteraan moeten gaan omdat de organisatie niet vlekkeloos werkte.
Voor het chirurgische deel verwijs ik graag naar de overige transmannen hier die daar veel beter van op de hoogte zijn dan ik
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Jer158
Dank voor je uitgebreide uitleg, Eva! 
Ik las net in een ander (oud) topic iemand die zei
Ik las net in een ander (oud) topic iemand die zei
en dat is ook wel mijn credo...ik heb altijd gehoopt dat ik het niet nodig had en vond dat ik sterk genoeg moest zijn om "normaal" te kunnen leven
-
Jessy
Ik denk dat elke psycholoog of psychiater met enige ervaring met transgenders (zoals bij het PII) je wellicht wel kan helpen.
Veel succes!
Veel succes!
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Het helpt natuurlijk ook om dankzij dit forum je twijfels duidelijker te krijgen, dus een goede stap om hier actief te zijn.
Verder kan je ook elders cpontact zoeken met mensen die ongeveer hetzelfde hebben. Er zijn meerdere plekken in het land waar dit kan. Onder Contactgroepen & bijeenkomsten staan dit soort dingen.
En begin oktober is er in Nijmegen een themadag waar ook aardig wat mensen met twijfels, of die zich gewoonweg helemaal niet duidelijk man of vrouw voelen, zullen komen.
Verder kan je ook elders cpontact zoeken met mensen die ongeveer hetzelfde hebben. Er zijn meerdere plekken in het land waar dit kan. Onder Contactgroepen & bijeenkomsten staan dit soort dingen.
En begin oktober is er in Nijmegen een themadag waar ook aardig wat mensen met twijfels, of die zich gewoonweg helemaal niet duidelijk man of vrouw voelen, zullen komen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.