Hoe lezen jullie de berichten?
-
Anon20180501
Re: Hoe lezen jullie de berichten?
Heb ik iets gemist..? 
-
Jessy
Ik moet bekennen dat ik me aan spelfouten wel erger, ik ben altijd een perfectionist geweest met taal (wat niet inhoudt dat ik zelf nooit fouten maak hihi).
Ik zal die ergernis overigens niet snel uiten. En zolang het nog enigszins leesbaar is, lees ik het ook gewoon.
Ik zal die ergernis overigens niet snel uiten. En zolang het nog enigszins leesbaar is, lees ik het ook gewoon.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Ook voor mij geldt dat het afhankelijk is van het onderwerp. Daarnaast nog hoeveel tijd ik heb. Hoewel er veel interessante dingen worden geschreven kom ik er vaak niet aan toe. Soms mis ik daadoor wel eens wat.
Duidelijk schrijven met een goed gebruik van leestekens en hoofdletters stel ik wel op prijs.
Als ik reageer dan zorg ik ervoor dat ik via de E-mail een melding krijg als er iemand anders nog een bericht geplaatst heeft.
Duidelijk schrijven met een goed gebruik van leestekens en hoofdletters stel ik wel op prijs.
Als ik reageer dan zorg ik ervoor dat ik via de E-mail een melding krijg als er iemand anders nog een bericht geplaatst heeft.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Nate_0
Bij mij hangt het een beetje van mijn stemming/zin af of ik alles lees. Dingen als Emma's topic wel, omdat ik het leuk vind om te lezen hoe goed het gaat maar ook omdat ik het belangrijk vindt wat MtF transen mee maken. Dat geldt ook voor de MtF specifieke topics, hoewel ik me daar wel een beetje afzijdig probeer te houden tenzij ik mezelf nuttig kan maken met mijn ervaring als ik-droeg-wel-make-up of iets dergelijks.
Daarnaast probeer ik me ook een buiten discussies te houden omdat ik me makkelijk over onzinnige dingen mee laat slepen, en dat is niet echt productief voor mijn stemming, tijd, e.a. Alleen soms dus is het gewoon iets waar ik me dusdanig over opwind dat ik het niet kan laten...
Ik stel ook het gebruik van leestekens/alinea's/juiste spelling op prijs. Net als de meeste andere mensen hier, lees ik stukken zonder/met foute leestekens of alinea's niet. Een spellingsfoutje hier of daar lees ik wel overheen maar als het post vol staat met grote woorden én spellingsfouten heb ik nogal eens de neiging zo'n stuk minder serieus te nemen.
Daarnaast probeer ik me ook een buiten discussies te houden omdat ik me makkelijk over onzinnige dingen mee laat slepen, en dat is niet echt productief voor mijn stemming, tijd, e.a. Alleen soms dus is het gewoon iets waar ik me dusdanig over opwind dat ik het niet kan laten...
Ik stel ook het gebruik van leestekens/alinea's/juiste spelling op prijs. Net als de meeste andere mensen hier, lees ik stukken zonder/met foute leestekens of alinea's niet. Een spellingsfoutje hier of daar lees ik wel overheen maar als het post vol staat met grote woorden én spellingsfouten heb ik nogal eens de neiging zo'n stuk minder serieus te nemen.
meerdere zakken met zaagsel
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
@Nate, ik heb dat andersom ook... Aan de ene kant is het raar om te zien dat er mensen zijn die precies doen wat jij verafschuwt, aan de andere kant kan ik het me voorstellen omdat het gevoel exact hetzelfde is.
Daarbij zijn er nogal wat dingen die mij sterk de indruk geven dat het traject voor de FtM eigenlijk een stuk zwaarder is dan voor de MtF, dus ik lees veel en met interesse.
Daarbij zijn er nogal wat dingen die mij sterk de indruk geven dat het traject voor de FtM eigenlijk een stuk zwaarder is dan voor de MtF, dus ik lees veel en met interesse.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Anon20180311
hoi iedereen,
Ik lees alle berichten die voor mij persoonlijk: Inhoudelijk belangrijk zijn of me aanspreken.
Ongeacht, de eventuele lange verwoording, gebrek aan leestekens of spelfouten. Omdat ik, niemand beoordeel/veroordeel i.v.m. zijn/haar, kunnen/niet kunnen ( hokjes denken). Omdat : dat/dit, je eigenlijk, niets/weinig laat kennen i.v.m. : Iemands zijn/haar openheid, eerlijkheid, medeleven, ervaringen, menselijkheid, karakter, mens zijnde, enz,...... der een GD probleem kennende ( eerder het omgekeerde, het hokjes denken). Niemand is trouwens op deze wereld, perfect " ook de bio/cis wereld niet. en zeker hierin niet".
Grtz Nick
Ik lees alle berichten die voor mij persoonlijk: Inhoudelijk belangrijk zijn of me aanspreken.
Ongeacht, de eventuele lange verwoording, gebrek aan leestekens of spelfouten. Omdat ik, niemand beoordeel/veroordeel i.v.m. zijn/haar, kunnen/niet kunnen ( hokjes denken). Omdat : dat/dit, je eigenlijk, niets/weinig laat kennen i.v.m. : Iemands zijn/haar openheid, eerlijkheid, medeleven, ervaringen, menselijkheid, karakter, mens zijnde, enz,...... der een GD probleem kennende ( eerder het omgekeerde, het hokjes denken). Niemand is trouwens op deze wereld, perfect " ook de bio/cis wereld niet. en zeker hierin niet".
Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
.
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
-
Jessy
Heb je ergens gelijk in Nick, maar het valt me wel enorm op dat er zoveel mensen van jongere generaties zijn die geen fatsoenlijke zin Nederlands meer kunnen schrijven. Iemand met dyslexie zal ik niets verwijten, maar je maakt mij niet wijs dat tegenwoordig 50% van de jongeren dat heeft. Ik vraag me vaak af of ze op scholen nog Nederlandse les geven zoals vroeger, zónder gebruik van de spellingchecker op de computer.Nick schreef:Ongeacht, de eventuele lange verwoording, gebrek aan leestekens of spelfouten. Omdat ik, niemand beoordeel/veroordeel i.v.m. zijn/haar, kunnen/niet kunnen ( hokjes denken).
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
-
Nate_0
Bij ons wel, en als we iets op de computer moesten doen werden die zo ingesteld dat we geen gebruik konden maken van de spellings/grammaticacontrole. Bovendien kun je ook zo'n controle aan zetten op het internetJessy schreef:Heb je ergens gelijk in Nick, maar het valt me wel enorm op dat er zoveel mensen van jongere generaties zijn die geen fatsoenlijke zin Nederlands meer kunnen schrijven. Iemand met dyslexie zal ik niets verwijten, maar je maakt mij niet wijs dat tegenwoordig 50% van de jongeren dat heeft. Ik vraag me vaak af of ze op scholen nog Nederlandse les geven zoals vroeger, zónder gebruik van de spellingchecker op de computer.
Denk eerder dat het er aan ligt dat de meeste mensen niet meer lezen (buiten het internet/whatsapp e.d. om waarbij taalgebruik toch vaak enigszins laks is). Op school bij de weinige boekverslagen die we nog moesten maken (8 voor Nederlands maar verspreid over 2 jaren, 3 voor Engels en Frans en Duits) werd altijd het internet geraadpleegd voor de samenvattingen en nooit het boek gelezen (heb ik overigens wel gedaan, en werd daarom uitgelachen). Het was zelfs zo dat het jaar dat ik HBO Engels studeerde, we maar 3 boeken hoefden te lezen en het doel daarbij is natuurlijk de taal beter leren--en daar werden de boeken ook niet gelezen.
meerdere zakken met zaagsel
-
Isabelle
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Haha, schuldig . Ik las ook nooit de boeken.
Denk dat het bij jongeren ook ligt aan het feit dat alles snel moet tegenwoordig.
Heel veel chat platforms , heel veel verschillende contacten waarmee je gesprekken hebt tegelijk en dat allemaal willen doen in zo'n kort mogelijke tijd zodat de aandacht snel weer naar iets anders kan.
Hoewel ik zelf vaak naar mijn idee wel goed let op wat ik schrijf (dus ook de leestekens etc),kan ik wel gokken waarom jongeren daarnaast nog meer losser en met minder lees tekens schrijven.
Door opgroeien met sms en internet hebben veel jongeren een andere manier van converseren aangeleerd.
De generatie die nog veel brieven heeft geschreven is meer gewend een nette brief te schrijven ,waar goed over na gedacht is en alles wat je iemand wil melden in een keer in staat.
De jongeren generatie daarin tegen is constant aan het converseren via tekst en heeft de zin niet iedere keer alles na te checken en schrijft meer op gevoel.
Wanneer er iets mist in een sms, gooi je er gewoon nog een achteraan.
Als iets onduidelijk is hoor je dat direct en kan je het meteen rechtzetten.
Ik merk ook bij mezelf als ik op whatsapp taalfouten maak, ik niet de moeite neem om deze te verbeteren omdat men toch wel snapt wat er hoort te staan vaak en me dus begrijpen
Als ze het niet snappen geven ze dat wel aan.
Op fora als deze neem ik gewoon de tijd voor posts en met emails het zelfde.
De spellings check heeft denk ik 2 kanten.
Aan de ene kant zie je waar je fouten zitten en kan je jezelf aanleren, het zelf te verbeteten(niet uit de lijst van suggesties kiezen) waarmee het eigenlijk een soort 'learning tool' kan zijn.
Aan de andere kant is het precies wat nate zegt, een simpele verbeteraar waarmee zelf goed nadenken hoe je iets schrijft minder belangrijk word.
Dat er minder literatuur word gelezen speelt denk ik ook mee inderdaad.
Ik merk aan mijn moeder die veel leest en heeft gelezen in haar jeugd, dat ze een enorme woordenschat beheerst en zeer bekwaam schrijfster is.
Isabelle
Denk dat het bij jongeren ook ligt aan het feit dat alles snel moet tegenwoordig.
Heel veel chat platforms , heel veel verschillende contacten waarmee je gesprekken hebt tegelijk en dat allemaal willen doen in zo'n kort mogelijke tijd zodat de aandacht snel weer naar iets anders kan.
Hoewel ik zelf vaak naar mijn idee wel goed let op wat ik schrijf (dus ook de leestekens etc),kan ik wel gokken waarom jongeren daarnaast nog meer losser en met minder lees tekens schrijven.
Door opgroeien met sms en internet hebben veel jongeren een andere manier van converseren aangeleerd.
De generatie die nog veel brieven heeft geschreven is meer gewend een nette brief te schrijven ,waar goed over na gedacht is en alles wat je iemand wil melden in een keer in staat.
De jongeren generatie daarin tegen is constant aan het converseren via tekst en heeft de zin niet iedere keer alles na te checken en schrijft meer op gevoel.
Wanneer er iets mist in een sms, gooi je er gewoon nog een achteraan.
Als iets onduidelijk is hoor je dat direct en kan je het meteen rechtzetten.
Ik merk ook bij mezelf als ik op whatsapp taalfouten maak, ik niet de moeite neem om deze te verbeteren omdat men toch wel snapt wat er hoort te staan vaak en me dus begrijpen
Als ze het niet snappen geven ze dat wel aan.
Op fora als deze neem ik gewoon de tijd voor posts en met emails het zelfde.
De spellings check heeft denk ik 2 kanten.
Aan de ene kant zie je waar je fouten zitten en kan je jezelf aanleren, het zelf te verbeteten(niet uit de lijst van suggesties kiezen) waarmee het eigenlijk een soort 'learning tool' kan zijn.
Aan de andere kant is het precies wat nate zegt, een simpele verbeteraar waarmee zelf goed nadenken hoe je iets schrijft minder belangrijk word.
Dat er minder literatuur word gelezen speelt denk ik ook mee inderdaad.
Ik merk aan mijn moeder die veel leest en heeft gelezen in haar jeugd, dat ze een enorme woordenschat beheerst en zeer bekwaam schrijfster is.
Isabelle
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
OT: Niks minder lezen... Ik zat dan op een 'moeilijke' school met een lijst van 25 boeken voor Nederlands en 15 voor elke moderne taal, waarbij ik alleen Engels had, maar ook toen bestonden er samenvattingen van boeken en las niemand zomaar de hele lijst. Of je keek de film of las de vertaling in het Nederlands. Mocht allemaal niet natuurlijk, maar (bijna) iedereen deed het.
Naar het theater gaan mocht dan weer wel. Dus ik had Phaeton van Joost van den Vondel voor Nederlands, en Hamlet voor Engels. Geen dingen waar je vrijwillig voor je 189e zomaar doorheen komt.
Naar het theater gaan mocht dan weer wel. Dus ik had Phaeton van Joost van den Vondel voor Nederlands, en Hamlet voor Engels. Geen dingen waar je vrijwillig voor je 189e zomaar doorheen komt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]