intake

Psychologen en procedures
Ender
Transgender

intake

Bericht door Ender »

Hallo allemaal,

Ben eigenlijk nog lang niet zo ver dat ik een intake krijg (volgende week pas wordt mijn verwijzing opgestuurd...) maar ik denk al wel een beetje vooruit en wat ik me afvroeg is waar ze allemaal naar vragen bij de intake...? Ik snap een stukje historie, waaruit dan blijkt dat je je echt meer als het andere geslacht voelt, maar blijven ze daar ook op doorhameren? Mijn psych zei bv dat ik me moest voorbereiden op wat pittige vragen re mijn verleden... terwijl ik meer zoiets heb van "het gaat toch over nu? en nu gaat het goed!" Wat ik wil voorkomen is dat ze mij niet in behandeling willen nemen door mijn issues van vroeger.. kan iemand van jullie hier wat meer licht op schijnen?

Bvd!
Ender
Minne

Re: intake

Bericht door Minne »

Bij mij duurde die hele intake misschien een half uurtje? Het ging echt snel, ze vroeg hoe ik bij het VU terecht was gekomen(dus eigenlijk hoe je er achter gekomen bent dat je trans bent), en daarna ging het een beetje over hoe m'n omgeving reageerde en daarna vertelde ze over hoe het proces werkte. Ze vroeg een aantal medische dingen(dingen als, zit er kanker in je familie, ben je wel eens geopereerd..), ze vroeg ook nog of ik er al over nagedacht had welke aspecten van het medische traject ik wilde(dus, wil je hormonen, wil je operaties en zo ja welke..het is niet erg als je dit nog niet weet, maar als je het wel al weet kan ze daar wat over vertellen), en uiteindelijk was er nog ruimte voor een aantal vragen van mij. Ik had een paar vragen opgeschreven, dus die beantwoorde ze, en dat was dat. Ze zei ook nog dat ze vaak mensen op de intake krijgt die heel erg nerveus zijn(en ik was ook heel zenuwachtig de dagen voor de intake!), maar dat dat nergens voor nodig is. Als jij zegt dat je daar op je plek bent, dan ga je op de wachtlijst, en dan is het straks aan de psycholoog van de diagnostiek om samen met jou uit te vogelen hoe de vork precies in de steel zit. Dan krijg je wellicht wel vragen over je verleden, maar als jij nu voelt dat je op een goede plek bent of dat de transitie je gaat helpen daar naar toe te gaan, dan kun je dat gewoon zeggen.

Dus ik zou me er niet te druk over maken als ik jou was. Wacht af, en het komt wel. Makkelijk gezegd, natuurlijk, maar echt, het is niet zo'n big deal, het komt wel goed!