En dat is prima.Ender schreef:Oei gaan we weer de ethische kant op? Is "transgenderisme" dan een ziekte die je kan hebben? die genezen kan worden?
Nee voor mij BEN je transgender.
Voor mij is "transgenderisme" zoals jij dat noemt een afwijkende variant in hersenstructuur tov de meerderheid (dwz de cisgender-populatie), het is een variant waar je prima mee kunt leven na medische / psychische interventie. Geen ziekte, wel een afwijking en ik bedoel dat absoluut niet als waardeoordeel maar als feitelijke constatering. Noot: afwijking staat niet gelijk aan stoornis, zoals het nog steeds bestempeld wordt, dát vind ik wel een schadelijk waardeoordeel.
En ja, ik vind dus dat ik transgender "heb" en niet dat ik het ben.
Mijn genderidentiteit is man en die is niet minder valide dan die van cis-mensen doordat mijn lichamelijke hoedanigheid bij geboorte iets anders suggereerde, ik associeer de woorden "ik ben" (OK, begint nu meer op een semantische discussie te lijken) uitsluitend met de psyche en datgene wat mij transgender maakt is, zoals ik het bezie, lichamelijk. Ik ben ook geen gebroken been als ik die zou hebben.