Normaalwaarden M-V transseksuelen

Cisca1953

Normaalwaarden M-V transseksuelen

Bericht door Cisca1953 »

Na een uitgebreide discussie met Mick van Trotsenburg, endocrinoloog bij het VUmc op dinsdag 12 juni het volgende;
Harde normaalwaarden voor Oestradiol zijn niet te geven omdat dit zeer individueel is. Wat voor de ene patiënt een adequate waarde is, kan voor de andere patiënt te veel of te weinig blijken te zijn.

Als vuistregel houden wij een waarde tussen de 100 en 300 picomol/l aan, waarbij de waarden sterk tussen deze twee grenzen kunnen schommelen. Uitschieters zijn ook mogelijk. Het is eerder een soort bandbreedte waar u tussen zou moeten zitten.

De beginwaarde van Testosteron bij biologische mannen ligt tussen de 12 en 35 millimol/l. Na de start met de Androcur (=Cyproteronacetaat) hoort de waarde na ongeveer 3 maanden te zijn gedaald tot <1 millimol/l bij gebruik van 2x 50mg/dag. Na ca 1,5 jaar kan de dosering worden verlaagd naar 2x 25mg/dag.

Op het moment van het gesprek was ik nog niet bekend met een nieuwe regel die schijnt te zijn ingevoerd dat de Testosteronspiegel gedurende 3 maanden niet meetbaar moet zijn voor het groene licht voor de operatie wordt gegeven.
Hedwich

Re: Normaalwaarden M-V transseksuelen

Bericht door Hedwich »

Hmmm, ik heb die verlaging van cypro-dosis gehad na 1/2 jaar. Ik zat al na 3 maand <1.
Arike

Bericht door Arike »

Leuk je ook hier op het forum te zien, Cisca!!

De verlaging naar 2*25 mg andro zijn ze blijkbaar bij mij vergeten ;)

ook de drie maandenregel is bij mij nooit ter sprake gekomen....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Ik zat na 3 maanden al op T <1 met slechts 50 mcg Androcur.

De 3 maandenregel is per 3 mei 2012 ingevoerd. Ben daar één van de eerste slachtoffers van, zo niet de allereerste. Het is namelijk wat van Trotsenburg aan mij, via de VUmc psychologe, opgelegd heeft zonder me de middelen te geven dat te doen.
Blijkbaar is en / en niet mogelijk. En op de wachtlijst en aan de te hoge T werken. Met een wachtlijst voor de operatie van 2 jaar is er echt wel tijd om wat te doen.

Wat die bandbreedte betreft. Kan best zijn dat die in zijn algemeenheid tussen 100 en 300 picomol/L ligt. Heb toch sterk het gevoel dat die bij mij flink hoger moet liggen (minimaal boven de 125 of 150) om enigszins resultaten te hebben. Het is ook nooit hoger dan 183 geweest in de metingen en die waarde was al op het 3 maanden punt.

Blijf het vreemd vinden dat als de waarde eenmaal fors gedaald is die dan ook niet weer omhoog gaat ondanks trouw gebruik van de pleisters. Dan heeft het proces toch echt een schop onder de kont nodig. Hetzij door een hogere dosis (2x gelukt) danwel even stoppen en dan weer gaan plakken (hoop dat dat lukt want ben daar nu me bezig).
Zou dat dus graag uitgezocht willen hebben maar het is praten tegen een betonnen muur met die van Trotsenburg en beton zegt niks terug. Alles alleen moeten uitzoeken terwijl je klinisch depressief bent met oestrogeenwaarden rond of zelfs onder de nulwaarde is niet makkelijk. Ik haat die depressies en het omkeren van de schaarse bereikte resultaten.

(rant on)
Maar goed, van Trotsenburg is voor mij verleden tijd. Daar heb ik alleen nog maar mee te maken omdat hij bij het teamoverleg zit. Wil die man echt nooit meer zien. Wat mij betreft is elke andere endo beter.
(/rant off)
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
hX2eDVx3

Bericht door hX2eDVx3 »

Ik weet nog dat we hier een keer een discussie over hebben gehad maar dat we de exacte gegevens niet hadden, nu wel dus :) scheelt ook weer.

Bij mij was estro geloof ik 146 na een maandje 1mg per dag, dat lijkt dus mooi in die range te zitten :). Geen idee waar ik nu op zit, ik moet weer eens laten testen. Ik blijf <1 millimol/l een beetje een lage grens vinden trouwens..

EDIT: zou dat niet nanomol moeten zijn? In al mijn bronnen zie ik nanomol staan als het om T gaat:
The woman’s range of testosterone is approximately 0.5 to 2.5 nmol/L , with most women between 1.0 and 1.5 nmol/L. The men’s range is approximately 10 to 30 nmol/L, with most men between 15 and 25 nmol/L.
(uit een stuk over wie mee mag doen in de vrouwencategorie bij atletiek. Als je T onder de 10 nmol/L is en je legaal vrouw bent mag je meedoen :) )
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Dit zijn de mijne iig na 2 maanden 25mg androcur en 2 mg oestradiol. Voor een aantal tests moest ik nuchter zijn dus had ik die ochtend mijn pillen ook nog niet genomen, desondanks was mijn E boven de 100 dus ik denk dat ik mijn dosering echt niet hoef te verhogen :)

Wel een beetje jammer dat m'n lever blijkbaar al begint te zeuren, en dat mn prolactine te hoog is.... En balen dat mijn T niet gemeten is.
Heleen

Bericht door Heleen »

@marlies: Via welke instantie heb jij dit onderzoek gehad?
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Mijn huisarts
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Wat me trouwens opvalt is dat mijn progesteron onder de ondergrens voor mannen ligt. En die leverdingen ben ik niet gerust op, ookal leek m'n arts niet echt gealarmeerd. Weet niet helemaal wat ik daar mee aan moet. Ik ben ook wel iemand die zich snel zorgen maakt over dat soort dingen.
Heleen

Bericht door Heleen »

De Alat waarde kan misschien een reden zijn om -als dat hoger blijft- op pleisters over te stappen. Weet overigens niet wat een ècht alarmerende waarde is...