Hey hoi!
Elk jaar worden in Nederland en in Vlaanderen onderzoeken gepresenteerd over de mate van discriminatie die LGBT-mensen ervaren. Deze studies focussen zich helaas enorm op mensen die lesbisch, bi of gay zijn, transgenders zijn daarbij vaak onderbelicht. Wat wel enorm opviel aan de studies in kwestie, is dat opleidings en/of werkniveau sterk uitwerkt op de mate van waargenomen discriminatie. Beide onderzoeken heb ik onderaan in deze post toegevoegd, mochten jullie ze na willen lezen.
Nu vroeg ik me af hoe dat bij ons (transgenders) ligt. Gezien het feit dat we als groep meer discriminatie voor onze kiezen krijgen dan lesbische/gay mensen ga ik ervan uit dat er grote verschillen zijn. Maar hoe zit het nu in de praktijk?
Dus, om het wetenschappelijk te houden... Mijn hypothese is dat transgenders met een lager opleidings/werkniveau het merkbaar zwaarder hebben dan diegene met een hoger opleidingsniveau. Om deze hypothese te testen heb ik een poll gemaakt met twee variabelen, ten eerste je opleidings/werkniveau en ten tweede de mate van waargenomen discriminatie. Ik zal beide variabelen toelichten:
- Opleidings/werkniveau: Deze variable heb ik verdeeld in een aantal categoriën, van een al dan niet afgeronde middelbare school tot WO/Master.
- Waargenomen discriminatie: Dit is een tikkeltje lastiger. Het gaat me hier vooral om hoe jij je voelt. Word je veel nagestaard maar heb je vrij weinig problemen op je werkplek of is het andersom? In principe maakt het niet veel uit, belangrijker is hoe jij voelt dat je trans*-zijn je dagelijkse leven inperkt. Helaas bood deze poll slechts 10 opties, en heb ik dus een 50/50 verdeling gemaakt.
De beide opties zijn "Geen / Weinig Discriminatie" aan de ene kant en "(Relatief) Veel Discriminiatie" aan de andere kant. Zoals gezegd, het gaat om een subjectieve indruk, ga gewoon uit van je eerste reactie.
De poll is anoniem, niemand zal zien wat je precies geantwoord hebt. Maar als je nader wilt toelichten hoe de situatie bij jou ligt, dan mag dat! Voel je niet verplicht, het gaat me in de eerste plaats om een inblik in hoe wij ons als groep voelen. Alle extra beetjes helpen maar het hoeft niet.
De onderzoeken waar ik naar verwees zijn:
- het Vlaamse SCV-Onderzoek
- het Nederlandse onderzoek van het Social Cultureel Planbureau
Hartelijk dank voor jullie deelname!
Groetjes,
Eline
Discriminatie en Werk-/Opleidingsniveau
-
LiliFee
-
Alice
Re: Discriminatie en Werk-/Opleidingsniveau
Ik denk dat op het gebied van schade door discriminatie, pesterijen etc. t.o. transgenders weinig verschil zal zijn tussen laag en hoog opgeleiden.
Wel zal er verschil kunnen zijn, laagopgeleide zullen meer direct, verbaal, zich uiten.
Hoogopgeleiden gaan meer op een subtiele wijze te werk.
Als je die gegevens bekijkt moet je wel bedenken dat het percentueel meer voor zal komen op een werkvloer met laagopgeleiden daar er vaak meer, in aantallen/groepsvorming werknemers zijn.
Er is ook nog een rapport in de maak (nog niet gepubliceerd) bij het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) die aangeeft dat uit een steekproef bij 248 transgenders daar 38,7 procent zich één of meerdere keren van het leven proberen te beroven.
https://www.cavaria.be/nieuws/suicidepr ... broodnodig
Wel zal er verschil kunnen zijn, laagopgeleide zullen meer direct, verbaal, zich uiten.
Hoogopgeleiden gaan meer op een subtiele wijze te werk.
Als je die gegevens bekijkt moet je wel bedenken dat het percentueel meer voor zal komen op een werkvloer met laagopgeleiden daar er vaak meer, in aantallen/groepsvorming werknemers zijn.
Er is ook nog een rapport in de maak (nog niet gepubliceerd) bij het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) die aangeeft dat uit een steekproef bij 248 transgenders daar 38,7 procent zich één of meerdere keren van het leven proberen te beroven.
https://www.cavaria.be/nieuws/suicidepr ... broodnodig
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
-
Ender
- Transgender
Neem aan dat dit alleen is voor mensen die al "out" zijn op de werkvloer? Hoe lang is de poll open, want ikzelf ben nog niet uit bij mn werk.. al verwacht ik geen discriminatie, maar dan eerder omdat ik in een klein bedrijf werk met open-minded mensen dan dat het aan mijn opleidingsniveau ligt
-
Mr.X
Dat is een hele brede hypothese die je in mijn ogen niet goed kunt testen omdat er teveel mede-variabelen zijn die meer of at least even veel zeggen. Causatie is geen correlatie. Dus als je wel vindt dat mensen met een lager niveau meer discriminatie ervaren, betekent dit niet dat het door lagere niveau komt. Misschien hebben de lager opgeleiden iets anders gemeen dat meer variatie verklaard. Je zou op z'n minst de analyse moeten splitsen in MtF en FtM, want deze twee groepen zullen het compleet anders ervaren, omdat het voor FtM sociaal makkelijker en meer acceptabel is. Zo zijn er meer factoren waar je in je analyse voor moet corrigeren.
Maar als dit niet een master onderzoek oid is dan is het wel een leuke vraag!
Maar als dit niet een master onderzoek oid is dan is het wel een leuke vraag!
-
Alice
Resultaten van een breed opgezet onderzoek onder U.S. Amerikaanse transgenders (+ vragenlijst).
http://www.endtransdiscrimination.org/P ... Report.pdf (25 MB)
samenvatting
http://www.endtransdiscrimination.org/P ... ummary.pdf (1 MB)
Weet absoluut niet meer hoe ik mijn diploma's nog kan vergelijken met hedendaagse,
van die grote lellen en vellen met In Naam der Koningin er op
http://www.endtransdiscrimination.org/P ... Report.pdf (25 MB)
samenvatting
http://www.endtransdiscrimination.org/P ... ummary.pdf (1 MB)
Weet absoluut niet meer hoe ik mijn diploma's nog kan vergelijken met hedendaagse,
van die grote lellen en vellen met In Naam der Koningin er op
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"