transgender en detentie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190712

Re: transgender en detentie

Bericht door Anon20190712 »

tanisha schreef:Een mening die ik vaker hoor ik deel die mening niet Nederland heeft zo veel regels en wetten dat je in de praktijk op allerhande vlakken wordt beperkt en tegen gehouden wordt het werkt meer tegen als het mee werkt!
Sommige dingen kunnen inderdaad tegenwerken of kwesties bemoeilijken, maar dat zijn individuele gevallen, wetten zijn in plaats om kaders te bieden. Sommigen zijn verouderd, dat merk je vooral in de privacywetgeving. Dat kan dingen bemoeilijken, maar zonder die wetgeving, had helemaal niets gekund. (of alles, en dan kom je op jouw volgende punt...) Je mist het grotere plaatje als je enkel de beperkende werking van recht ziet.
Om een klein voorbeeldje in ons straatje te geven de kwestie hormonen als het vu het niet goed heeft en niks meer wil zit je duidelijk tegen allerlei regels op te hikken en niemand die meer wat wil (de voorbeelden hebben we hier zat op het forum!)
Zouden hormonen vrij zijn is dit een prima oplossing voor velen maar omdat er ook mensen met de intelligentie van een stoeptegel aan zouden kunnen komen en zichzelf er wel eens wat mee aan kunnen doen gaan we dat maar inperken door heel veel regels.

En zo maken we hier in Nederland regels en dat doen we zo goed........ :roll:

Sommige medicatie is inderdaad alleen te krijgen wanneer hier gedegen diagnostiek aan vooraf gaat, zoals je zelf al aangeeft is dat nodig omdat anders (kwetsbare) groepen gaan zelf-diagnosticeren en medicatie kunnen nemen die henzelf en mogelijk de omgeving in gevaar brengt. Medicatie vrijgeven voor wie maar wilt geeft ook problemen met betrekking tot het waarborgen van kwaliteit en prijs van medicatie.

Natuurlijk, in het geval wat je boven schetst kan het enorm oneerlijk voelen en dat vooruitzicht is ontzettend beangstigend voor ons allemaal.
Gelukkig is daarom wettelijk bepaald dat je een second opinion mag aanvragen, er klachtenunits aanwezig moeten zijn, men bezwaar kan maken, en in beroep mag gaan. Er zijn meerdere routes om te krijgen waar je recht op hebt. Maar hormonen, of andere medicatie, vrijgeven omdat dat 'een prima oplossing voor velen' is...(waaruit blijkt dat? heb je onderzoek gedaan?) ...daarmee laat je een zeer grote groep mensen in de steek. En die mensen hebben geen intelligentie van een stoeptegel, nee, dat zijn mensen als jij en ik die niet gestudeerd hebben voor endocrinoloog.
Anon20190712

Roz1991 schreef:Precies en helaas zal ik dit maal nog tussen de heren komen ...
Even door bijten en als ik wel iets gewend ben on me leven is het dat wel ! En als dat echt zo is laat ik justitie zeker opdraaien en gooi ik het op sekste discriminatie en dat is verboden in ons land lijkt me niet dat ze dat on opgemerkt kunnen houden en als stap ik ook naar de gelderlander en laat ik het in de krant zetten
Je hebt de mogelijkheid om via deze route een verklaring wijziging geslacht te krijgen:

https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcent ... et-bekend/

Dan kom je wel goed terecht :)
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Lucas schreef:
tanisha schreef:Een mening die ik vaker hoor ik deel die mening niet Nederland heeft zo veel regels en wetten dat je in de praktijk op allerhande vlakken wordt beperkt en tegen gehouden wordt het werkt meer tegen als het mee werkt!
Sommige dingen kunnen inderdaad tegenwerken of kwesties bemoeilijken, maar dat zijn individuele gevallen, wetten zijn in plaats om kaders te bieden. Sommigen zijn verouderd, dat merk je vooral in de privacywetgeving. Dat kan dingen bemoeilijken, maar zonder die wetgeving, had helemaal niets gekund. (of alles, en dan kom je op jouw volgende punt...) Je mist het grotere plaatje als je enkel de beperkende werking van recht ziet.
Om een klein voorbeeldje in ons straatje te geven de kwestie hormonen als het vu het niet goed heeft en niks meer wil zit je duidelijk tegen allerlei regels op te hikken en niemand die meer wat wil (de voorbeelden hebben we hier zat op het forum!)
Zouden hormonen vrij zijn is dit een prima oplossing voor velen maar omdat er ook mensen met de intelligentie van een stoeptegel aan zouden kunnen komen en zichzelf er wel eens wat mee aan kunnen doen gaan we dat maar inperken door heel veel regels.

En zo maken we hier in Nederland regels en dat doen we zo goed........ :roll:

Sommige medicatie is inderdaad alleen te krijgen wanneer hier gedegen diagnostiek aan vooraf gaat, zoals je zelf al aangeeft is dat nodig omdat anders (kwetsbare) groepen gaan zelf-diagnosticeren en medicatie kunnen nemen die henzelf en mogelijk de omgeving in gevaar brengt. Medicatie vrijgeven voor wie maar wilt geeft ook problemen met betrekking tot het waarborgen van kwaliteit en prijs van medicatie.

Natuurlijk, in het geval wat je boven schetst kan het enorm oneerlijk voelen en dat vooruitzicht is ontzettend beangstigend voor ons allemaal.
Gelukkig is daarom wettelijk bepaald dat je een second opinion mag aanvragen, er klachtenunits aanwezig moeten zijn, men bezwaar kan maken, en in beroep mag gaan. Er zijn meerdere routes om te krijgen waar je recht op hebt. Maar hormonen, of andere medicatie, vrijgeven omdat dat 'een prima oplossing voor velen' is...(waaruit blijkt dat? heb je onderzoek gedaan?) ...daarmee laat je een zeer grote groep mensen in de steek. En die mensen hebben geen intelligentie van een stoeptegel, nee, dat zijn mensen als jij en ik die niet gestudeerd hebben voor endocrinoloog.
Lekker idealistisch maar de praktijk werkt wederom anders iemand die puur en alleen in transitie gaan voor mooi haar komt net zo makkelijk door de diagnose het voorbeeld is hier nog wel op het forum te vinden ik zal de persoon niet met naam noemen.

Of moeten we daar ook nog maar wat wetten voor maken?
Anon20190712

Er zijn altijd mazen, ja, maar wetgeving dient ter protectie, niet om het iedereen lastig te maken- hoe erg het daar ook op kan lijken soms. :)
Het maakt dat iemand pre-transitie met bepaalde documenten de gevangenis van het wens-geslacht in kan, maar iemand van het ene geslacht niet die van de andere in komt. Toch best een veilig gevoel, niet?

Hoe en of iemand door de diagnose van de VU komt heeft trouwens weinig te maken met 'er wat wetten voor maken', het is niet alsof jurisprudentie dicteert hoe de VU invulling geeft aan z'n beleid. Waar het om draait is dat hier een transvrouw is die de juiste plek in moet komen, en dat er gelukkig manieren zijn om dit voor elkaar te krijgen...
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Deskundigeverklaring aanvragen bij het VUmc, naar het gemeentehuis en je komt in het juiste gevang terecht. Dat kost inderdaad geld, maar staat wel in schril contrast met de eerdere sterilisatie-eis en torenhoge advocatenkosten.
Zou er toch werk van maken in plaats van er tegenaan te schoppen.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

...iemand die puur en alleen in transitie gaan voor mooi haar komt net zo makkelijk door de diagnose
Ik wil hier ook nog even op terugkomen, ik weet dat ik zo ongeveer de enige was die hier anders over dacht maar ik zal het voor diegenen die het gemist hebben even herhalen, deze persoon ging 24/7 als vrouw door het leven maar wilde net als zoveel anderen geen srs ondergaan, daarnaast had ze er weinig vertrouwen in dat de hrt veel zou bijdragen aan haar lichamelijke ontwikkeling maar dat was voor haar toch van secundair belang, het ging haar vooral en eerst om haar uiterlijk, haar gelaat en haardracht. Buiten dat ik vond en haar zei dat ze niet te somber moest denken over de te verwachten resultaten van de hrt komt dit natuurlijk wel vaker voor maar diegenen - die ook geen volledige transitie willen - blijven veelal wijselijk stil, het verhaal van hierboven geeft ongeveer wel weer waarom dat zo is...

On-topic; Ik ben bang dat Rozwhita geen deskundigenverklaring meer geregeld zal kunnen krijgen voordat ze het gevang in moet... :?
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Rozwhita,

Persoonlijk ken ik een trans-man ( uit België ) die tijdens zijn transitie, hetzelfde voorhand. Hij moest dus met andere woorden: wettelijk als man, maar letterlijk nog met een vagina/vulva kennende op de mannen afdeling.
Nada, in afzondering der eigen veiligheid of via een enkelband. Bij hem werd het uiteindelijk de enkelband.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Sorry, nog even een kleine bijlage,

Gaf eerder als "geaardheid" te kennen " homo " zijnde ( terwijl hij hetro is). Uit angst der slagen, verkrachting en dergelijke. Der extra, toezicht der eigen veiligheid.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .