Leven jaren na de transitie, hoe is het?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20180311

Re: Leven jaren na de transitie, hoe is het?

Bericht door Anon20180311 »

Nienke schreef:
Nick schreef:
Mr.X schreef:Ik ben dan wel FtM, en ik geloof dat wij toch andere resultaten kunnen hebben dan MtF, maar toch. Het is zo'n 4 jaar geleden voor mij, en transitie en het label 'trans' is voor mij toch wel erg op de achtergrond geraakt. Ik leef mijn leven nu, zonder er constant aan te denken, in een wereld die niet eens van mijn verleden weet. Iedereen om mij heen (ik ben verhuisd naar een ander land) ziet mij als kerel, niks meer en niks minder. Heerlijk.

Dus voor mij is het leven zeer goed na transitie. Goed, ik ben nog niet ' klaar' , en wanneer ik terug naar Nl kom voor de laatste operatie, tussen mensen die wel van mijn verleden weten, dan is dat wel weer even een stapje terug. Desondanks kan ik mij geen leven voorstellen zonder transitie en het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder gedaan heb.
Hoi Mr.X,

Leven zonder mijn verleden ( in een ander land of waar dan ook, neen, dank je), dat is voor mij vluchten van iets wat totaal niet strafbaar is. Ik kan me ook, niet inbeelden te moeten leven zonder lotgenoten of verleden, of steeds achter me om te moeten zien, niemand zal me toch herkennen of kennen. Of het niet durven op stap gaan met lotgenoten, waarvan men het nog merkt of steeds zal kunnen merken trans te zijn. :whistle: ik ga door het leven als trans-gender, want dat ben ik. Overal en altijd. Kom je ooit in een relatie, dan weten ze het toch. En verstoppertje spelen deed ik veel te lang, maar ja in mijn tijd :fpalm: .

Ik leef open als trans-genderzijnde, en heb daar totaal geen spijt van. Integendeel, vaak moet ik het niet eens meer laten kennen, ze weten het. Ik kan over alles en nog wat vrijuit praten en leef vrij als trans-man ( dat noem ik vrijheid en heerlijk).

Ik kan opkomen voor mijn lotgenoten en zij voor mij. Ik ga op stap met lotgenoten, ongeacht hun passabel zijn of niet, wat maakt het uit :hug2: vrienden . Ik geniet volop, en zoveel mogelijk van de beide "werelden". Want ik ben trans, en de wereld mocht het weten.

Grtz Nick :D
Volgens mij ziet geen hond dat je ooit anders bent geweest als nu lijkt mij zo, hoe zit dat nu met jou stem vraag ik mij af ( wel een off-topic vraag ), heb je daar nog trainingen voor gevolgd om de intonaties vlakker te krijgen?
Hoi Nienke,

Mijn stem was eerder al geen probleem ( kende een zware stem, eerder al mannelijk). Nu ken ik een zeer zware mannenstem.

Grtz Nick :hug2:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Jer158 schreef:@ Nick: Volgens mij is er veel te zeggen voor en tegen "stealth" leven (waarbij je omgeving je trans achtergrond niet kent). Het blijft een persoonlijke keuze, en ik kan mij beide keuzes (wel/niet) heel goed voorstellen.

Ik merk nu al dat als ik terug naar huis/NL ga dat ik meer misgenderd word en daar niet blij van word. Waar ik woon ben ik weliswaar niet stealth (niet voor iedereen, want ik woon hier al langer), maar word ik vrijwel niet misgenderd in het dagelijks leven. Dat heeft weliswaar niet per se iets te maken met stealth zijn, maar wel met "gewoon" als man gezien worden waar het Mr. X i.i.g. deels om lijkt te gaan.

Op dit moment heb ik ook niet het idee dat het trans zijn een groot deel van mijn identiteit is, dus ik heb ook totaal niet de behoefte om het aan de grote klok te hangen. Niet iedereen hoeft te weten dat ik trans ben. Wordt het een keer relevant, dan zou ik het misschien wel zeggen, maar over het algemeen is het absoluut niet relevant in het dagelijks leven. Voor mij zou stealth leven dan ook zeker niet voelen als verbergen of vluchten. Stealth leven betekent niet dat je er krampachtig over hoeft te doen
Hoi Jer,

Na meer dan 25 j als trans-man te leven op dezelfde plaats ( gemeente, dorp), zelf reeds voor mijn transformatie, ziet 95% mijn gewoon als man. Waarom dan stealth, Niemand ziet het ( maar ze het weten, aanvaarden ze het), waar ik ook kom. Ze kunnen het soms zelf niet eens meer geloven. Maar ik ben gewoon open en eerlijk, en niemand die me meer dan 3maanden kent weet het niet. En geloof me of niet, maar ik verloor nog maar weinig mensen, door mijn openheid. Ik mag en kan er trouwens, niet aan denken, dat iemand die me al jaren kent, dat via, via, moet horen, dat is zeker einde vriendschap.

Maar, had ik en veel anderen, destijds gekozen om stealth te leven, dan zag de trans gender-wereld er zeker niet beter uit. En idd, iedereen is vrij ( dat schreef ik ook niet). Maar stealth, leven is sowieso , krampachtig over zijn of haar trans-gender zijn, bewust of onbewust doen of leven, alsof hij of zij het niet is. Nu ieder zijn of haar keuze, gelukkig waren er mensen voor ons, net als der geaardheid, die wel naar buiten kwamen als hun zelfzijnde. En vochten voor hun rechten :hug2: :wship: .

Grtz Nick ( Ps. 99% van de trans-mannen, is na de borstoperatie en de testo, passabel.).
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Het wonderlijke is dat ik absoluut dat stealth zijn niet nastreef, en steeds weer dingen doe die het onmogelijk zou moeten maken om ooit stealth te gaan. Met je hoofd in de krant of op TV komen is nu eenmal knap strijdig met het begrip 'stealth'.

En toch he, toch heb ik niet de indruk dat de mensen om me heen, of dat nu de buren zijn, de dames van de vleeswarenafdeling van de plaatelijke supermarkt, mijn collega's of de burgemeester, mij als iemand anders zien dan wie ik ben. Dat verleden lijken ze allang weer vergeten te zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Emma schreef:Het wonderlijke is dat ik absoluut dat stealth zijn niet nastreef, en steeds weer dingen doe die het onmogelijk zou moeten maken om ooit stealth te gaan. Met je hoofd in de krant of op TV komen is nu eenmal knap strijdig met het begrip 'stealth'.

En toch he, toch heb ik niet de indruk dat de mensen om me heen, of dat nu de buren zijn, de dames van de vleeswarenafdeling van de plaatelijke supermarkt, mijn collega's of de burgemeester, mij als iemand anders zien dan wie ik ben. Dat verleden lijken ze allang weer vergeten te zijn.
Mijn moeder heeft jullie nu 2x gezien in De Wandeling, en vindt jullie echt schatjes :) ze heeft zo veel begrip en respect voor jullie, denk ook dat ze jullie alleen als vrouwen kan zien
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Nick, je slaat de plank weer eens compleet mis. Ik ga niet in discussie met je, want dan gaat deze leuke topic compleet off-topic voordat er kwartjes gaan vallen. Ik laat het hier dus bij.
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Ik hoop zelf, dat het een verandering gaat worden van, deze persoon kenden we eerder als vrouw, maar "wil nu man zijn (albeit niet passabel)" naar -> deze persoon is echt een man, wat er dan in het vroegere leven is gebeurd, kan hem nu niet anders zien dan man. bv op mn werk.

en wat X ook zegt, ik zal nooit er over liegen, maar hoop op den duur dat men mij "gewoon" gendert als man.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Mr.X schreef:Renee, niet iedereen is zoals jij. Dus dat het voor jou niet werkt, betekent niet dat het voor anderen niet werkt. Houd daar rekening mee.
Jij haalt nu passabel zijn en stealth gaan door elkaar .

Passabel zijn is vaak heel goed mogelijk maar in deze tijd stealth gaan is een illusie . Vroeger of later is er wel iemand die je van vroeger kent . Noem het ' A shadow of the past' Ook zit er een tijd aan , mensen gaan vanzelf iets zien, opmerken , mensen gaan dingen herkennen van wat ze eerder op televisie gezien hebben en dan valt er soms een kwartje .

Is het belangrijk ? Ik vind van niet . Ik ben wie ik ben en dat is goed.

In mijn werk ben ik gewoon dat lelijke wijf ( of dat twijfelgeval ) en daarbuiten vind de nogal homofobe Kroatische buurman me ' een lekker ding ' , om maar een voorbeeld geven

Hij weet nu echt niet meer wat hij met me aan moet .

De conclusie dat ' het voor mij niet zou werken ' laat ik op jouw conto staan
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Lise

Bericht door Lise »

Renée schreef: Jij haalt nu passabel zijn en stealth gaan door elkaar .
Het is lastig een goede discussie te voeren als iedereen een andere definitie hanteert van een bepaald woord zoals hier duidelijk gebeurt (een woord dat verder ook niet in de Van Dale staat ofzoiets, dus wat iedereen ook een eigen definitie kan geven). De discussie heeft verder ook niks te maken met het oorspronkelijke onderwerp.
Alice

Bericht door Alice »

“De discussie heeft verder ook niks te maken met het oorspronkelijke onderwerp.”
Nog even de vragenlijst van de O.P. invullen dan kan er weer verder geborduurd worden op onderwerpen waar we van mening kunnen verschillen.

Hoe kijken jullie jaren na je transitie naar je eigen transitie?
Heeft het opgeleverd wat je hoopte dat het op zou leveren?
Waar loop je nog tegenaan?
Zou je met de kennis van nu dezelfde keuze hebben gemaakt?

Positief is het dat er tot op heden geen wijzigingen zijn in de meningen over het leven in ‘stealth’.
Een partij is van mening dat het moet kunnen, zij het in diverse gradaties, anderen zijn er faliekant tegen. Mooi is het dat ook dezelfde (niet letterlijk) pro en contra argumenten worden gebruikt.
Wat ik mij zo afvraag over de ‘stealth’ tegenstanders, hoe weten zij het zo goed dat in stealth leven’ zo …(vul zelf de bekende argumenten in)…is. Welke ervaring hebben zij hierin en hoelang leefden zij zelf ‘in stealth’ dagen/maanden/jaren?
Een oud draadje,
viewtopic.php?f=7&t=2973

Ik had eerder begrepen dat stealth betekende zoals; ‘niet opvallen als,’ ‘niet zichtbaar zijn als,’.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice

Bericht door Alice »

Nate_0 schreef:Ik geloof best dat gender op enig moment meer op de achtergrond raakt. Ofwel omdat je gewend raakt aan de blikken die je krijgt, ofwel omdat je er gaandeweg meer passable uit gaat zien.
Voor mij persoonlijk, ik geloof niet dat je ooit je gendertransitie vergeet, gaat inderdaad meer naar de achtergrond in je leven maar je kunt er op de meest vreemde ogenblikken aan herinnerd worden, hoeft zeker geen slechte betekenis te hebben. Ik denk dat het voor een jongere minder confronterend zou kunnen zijn dan oudere die een langere levens loopbaan heeft.
Het weten door 'anderen' dat je een transitie hebt ondergaan kan inderdaad bij hun op de achtergrond raken, zeker als je een passable uitstraling hebt.
Maar het blijft toch ergens opgeslagen in het geheugen en kan direct weer opgeroepen worden bij een ruzie ofzo. Je weet gelijk wie je vrienden, die je zo vertrouwde, waren.
Niet passable zijn, ik denk als je dag in dag uit op een minachtende manier gelezen wordt je daar nooit aan zult kunnen wennen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.