Ik heb net gebeld met Psytrans, ik heb vorig jaar februari mijn intake bij hen gehad, ben 11 maanden geleden begonnen met HRT en ze vroegen mij vandaag (opnieuw) naar operaties of mijn wensen daarover. Ik vertelde dat ik me mentaal op vrijwel alle gebieden ZO veel beter voel, maar dat ik ook niet veel zichtbare fysieke veranderingen had. Dat gaat nog steeds langzaam, wat volgens mij normaal is bij mensen van mijn leeftijd begin vijftig, en het is ook een kwestie van genetica.
Ze vroeg of ik nog een afspraak had met mijn endocrinoloog, omdat ze ervan uitging (en ik dacht hetzelfde) dat ik elke drie maanden een afspraak met hen zou hebben, terwijl ik in feite het eerste jaar maar één keer per zes maanden een afspraak zou hebben. Ik heb dus eigenlijk geen referentie of ervaring hoe mijn niveaus zijn. En dat vind ik vreemd, vooral omdat ik 3 maanden geleden ben overgestapt van pleisters (wat niet echt werkte) naar sprayen. Ik bedoel, kan ik niet elke drie maanden om bloedonderzoek vragen?
Over SRS: Ik vertelde dat ik nog geen wens heb voor SRS, en dat ze dan samen met mij hun traject zouden afsluiten en zodra ik daar anders over denk, kon ik altijd bij ze terugkomen en zouden ze een nieuw traject met mij beginnen waarbij we zouden kunnen praten over SRS of andere wensen. Ik vind die aanpak zowel logisch als vreemd: logica dat ze geen duidelijke behoefte bij mij zien, mij gelukkig zien, maar ook vreemd omdat dit slechts de eerste elf maanden waren met HRT en er zoveel kan (en hopelijk zal) veranderen in de loop van de tweede jaar. Dus ik vroeg om over drie maanden nog een gesprek met hen en besloot toen of we elke drie maanden zouden blijven bellen of een pauze zouden nemen.
Maasstad schreef mij elke dag 4 injecties Lenzetto voor en die hielpen, maar voelden ook na 1,5 maand een plateau, dus ik verhoogde ze op eigen kracht tot 6 en voelde me daar veel beter bij (en ik pas ze ook toe op andere gebieden dan voorgeschreven). Op de een of andere manier veranderden ze ook de mogelijkheden om hen te bereiken voor een telefoontje of feedback, voorheen kon ik mijn endocrinoloog altijd aan de telefoon bellen, nu moet alles via hun online platform gaan.
Met iets dat zo levensveranderend was, hoopte ik dat er een directer contact zou zijn, maar dat is waarschijnlijk een kwestie om over te praten met anderen hier die ook hun traject met Maasstad lopen?!
Eén jaar HRT, voel me een beetje alleen met de endocrinoloog (Bloedonderzoek alleen om de 6 maanden in het eerste jaar?)
-
- Voornaamwoorden: she/they
-
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Eén jaar HRT, voel me een beetje alleen met de endocrinoloog (Bloedonderzoek alleen om de 6 maanden in het eerste ja
Hoi, ik voel met je mee. Bij het Maasstad is het officieel om de 4 maanden maar dat rekken ze uit naar 5, liefst 6 want dan kunnen ze meer mensen helpen. Ergens snap ik dat ook wel weer.
Vaker bloedonderzoek zou mij ook een fijner gevoel geven...
Ik doe ook op eigen initiatief 2x drie sprays per dag van de Lenzetto. Dan doe ik alsnog 12 dagen met een spray in plaats van 14 dagen... dus onder aan de streep zal 't wel goed gaan denk ik.
Vaker bloedonderzoek zou mij ook een fijner gevoel geven...
Ik doe ook op eigen initiatief 2x drie sprays per dag van de Lenzetto. Dan doe ik alsnog 12 dagen met een spray in plaats van 14 dagen... dus onder aan de streep zal 't wel goed gaan denk ik.

-
Re: Eén jaar HRT, voel me een beetje alleen met de endocrinoloog (Bloedonderzoek alleen om de 6 maanden in het eerste ja
Is het misschien een idee om te kijken of je via de huisarts bloed testen besteld kan krijgen? 6 maanden tussen bloedtesten is namelijk wel het randje maar echt onnodig lang. Zeker vanwege het belang van goede waardes tijdens de eerste paar jaar hormonen.
Het huidige officele advies volgens de SOC-8 is het volgende, misschien helpt het bij de huisarts: "Evaluate patient approximately every 3 months (with dose changes) in the first year and one to two times per year thereafter to monitor for appropriate physical changes in response to estrogen. (pagina S255)". Als je alsnog je huisarts niet kan overtuigen, een prive bloedtest is ongeveer 50€.
Als je geen bloedtesten bij de huisarts kan krijgen, ben ik zelf van mening (ook wat ik bij mezelf doe), dat het niet heel erg is om een hoge oestradiol waarde te hebben (vrouwen met injecties zijn altijd nog veel hoger, en er zijn bijna geen negatieve effecten bekend) voor de eerste paar jaar, en dan langzaam tijdens de half jaar bezoekjes naar beneden gaan.
Het huidige officele advies volgens de SOC-8 is het volgende, misschien helpt het bij de huisarts: "Evaluate patient approximately every 3 months (with dose changes) in the first year and one to two times per year thereafter to monitor for appropriate physical changes in response to estrogen. (pagina S255)". Als je alsnog je huisarts niet kan overtuigen, een prive bloedtest is ongeveer 50€.
Als je geen bloedtesten bij de huisarts kan krijgen, ben ik zelf van mening (ook wat ik bij mezelf doe), dat het niet heel erg is om een hoge oestradiol waarde te hebben (vrouwen met injecties zijn altijd nog veel hoger, en er zijn bijna geen negatieve effecten bekend) voor de eerste paar jaar, en dan langzaam tijdens de half jaar bezoekjes naar beneden gaan.
-
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Eens. Ik zit/zat op 500 volgens mij dat geeft wel wat rust. Als t dan een dagje 300 is dan is 't ook goed.

-
- Voornaamwoorden: she/they
Bedankt, dat is een idee dat ik ga onderzoeken. Mijn huisarts is superaffirming en staat over het algemeen open voor nieuwe benaderingen.Tina32 schreef: 09 apr 2024, 08:15 Is het misschien een idee om te kijken of je via de huisarts bloed testen besteld kan krijgen? 6 maanden tussen bloedtesten is namelijk wel het randje maar echt onnodig lang. Zeker vanwege het belang van goede waardes tijdens de eerste paar jaar hormonen.
-
Ik herken wel dat je endocrinologen , VUmc in mij geval, alleen via Mijn Dossier kunt benaderen en dat ze soms weken nodig hebben om te reageren. Ik heb in afgelopen 7 jaar 6 endo' s 'versleten' en 3 a 4 keer per jaar controle. De metingen kunnen ook per huisarts alleen kunnen die niet in Mijn Dossier toegevoegd worden waardoor grafiek niet compleet is en overzicht ontbreekt. Tevens: lokale oestradiol metingen weken 300% af
-
- Voornaamwoorden: Jeste
Tess_ schreef: 08 apr 2024, 09:13 Over SRS: Ik vertelde dat ik nog geen wens heb voor SRS, en dat ze dan samen met mij hun traject zouden afsluiten en zodra ik daar anders over denk
In gesprek blijven hierover is volgens mij inderdaad goed. Door de (positieve) effecten van HRT kan er immers na verloop van tijd meer duidelijkheid ontstaan. Dat zal niet van het ene op het andere moment gaan, dus in contact blijven op de langere termijn is dan wel belangrijk. Het gaat toch wel over iets dat levensveranderend is.Tess_ schreef: 08 apr 2024, 09:13 Dus ik vroeg om over drie maanden nog een gesprek met hen en besloot toen of we elke drie maanden zouden blijven bellen of een pauze zouden nemen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.