mtf HRT methode

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Yasmine55
Voornaamwoorden: zij/haar

mtf HRT methode

Bericht door Yasmine55 »

Hi allemaal, ik heb een vraagje. Ik ben 16 dagen geleden begonnen met hrt. de T-blocker is 11,25 mg. Deze krijg ik elke 12 weken ingediend. En de oestrogeen krijg ik in gelvorm: 1,5 mg per dag (2 pompjes van 0,75mg dus).

Nu vraag ik mij af, is dit niet heel erg weinig? Zijn er ook anderen die met zo een lage hoeveelheid zijn begonnen?
En zijn er anderen die bij het Maasstad ziekenhuis zitten? Ik krijg niet echt het gevoel dat ze weten wat ze doen, maar dat kan ook aan mij liggen haha. Ze hebben mij bijvoorbeeld niet meegegeven wat de resultaten van de bloedtest waren, ik vroeg er ook niet naar tijdens het telefoontje, maar vind het raar dat hun dat niet zelf gelijk zeggen. Mijn volgende afspraak is in juli dan ga ik zeker weten wel om die bloed resultaten vragen.

En is volgens jullie de gel of de pil beter? Die arts zei dat het niet uitmaakt, maar graag hoor ik jullie ervaringen. En maakt het uit waar je het smeert? ik doe de ene keer mijn binnenbenen en de andere keer mijn onder armen zo wissel ik het om af en toe.

Bedankt voor jullie reacties alvast ! :D :hbeat:
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: mtf HRT methode

Bericht door Marije »

Gewoon inloggen met je digid bij het ziekenhuis.

Ik zit ook bij het Maasstad en ben super happy.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Dawn »

2pompjes gel is wat ik ook gebruik.
Tess_
Voornaamwoorden: she/they

Bericht door Tess_ »

Ik ben bijna een jaar geleden begonnen in de Maasstad, eerst met pleisters die wel werkten, maar ik had veel huidproblemen. Vervolgens ben ik in januari overgestapt op spuiten en dat werkt voor mij veel beter. Oorspronkelijk schreven ze 2 sprays 's ochtends en 2 's avonds op mijn oksels voor. Dat had al een veel beter effect op mij, maar na een paar maanden heb ik nog een pompje toegevoegd om me beter te voelen. Ik heb heel ver gezocht of het een verschil maakt om ze te verspreiden, maar ik heb geen duidelijk antwoord gevonden. Sinds een paar weken breng ik niet alle 5 de sprays in de ochtend aan en voel me nog steeds geweldig. Ik doe ook begin februari mijn lenzetto-sprays gedeeltelijk op mijn scr00um en op de bovenste binnenkant van de armen. Ik denk dat dit ook gaat over hoe jij je voelt en wat voor jou werkt, verantwoordelijk zijn voor je eigen welzijn...
SuzanneLemm

Bericht door SuzanneLemm »

Ik heb Lenzetto spray, gel en pleisters gehad. Spray en gel verdampten te snel op mijn huid, pleisters werken beter. Afgelopen half jaar had ik halve pleister ( 25 mg/ dag) en dat gaf 330 nmol/l beta oestradiol in bloed. Pleisters moeten 3.5 dag blijven zitten en laten rode vlek na op huid.
Oestradiol werkt voor mij vooral testosteron onderdrukkend.
Saskia-Vince
Voornaamwoorden: die/diens

Bericht door Saskia-Vince »

SuzanneLemm schreef: 29 apr 2024, 22:46 Ik heb Lenzetto spray, gel en pleisters gehad. Spray en gel verdampten te snel op mijn huid, pleisters werken beter. Afgelopen half jaar had ik halve pleister ( 25 mg/ dag) en dat gaf 330 nmol/l beta oestradiol in bloed. Pleisters moeten 3.5 dag blijven zitten en laten rode vlek na op huid.
Als jij rode vlekken krijgt van de hormoon pleisters, krijg jij in het algemeen ook rode vlekken als je andere pleisters plakt?
Kan zijn dat jij pleister allergie hebt, heb ik ten minste, hier uitleg en wat je er tegen kan doen, https://www.huidinfo.nl/p/pleisterallergie/
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
5-8-24 start hrt
Vrouw met een penis
SuzanneLemm

Bericht door SuzanneLemm »

Saskia-Vince schreef: 30 apr 2024, 07:35
SuzanneLemm schreef: 29 apr 2024, 22:46 Ik heb Lenzetto spray, gel en pleisters gehad. Spray en gel verdampten te snel op mijn huid, pleisters werken beter. Afgelopen half jaar had ik halve pleister ( 25 mg/ dag) en dat gaf 330 nmol/l beta oestradiol in bloed. Pleisters moeten 3.5 dag blijven zitten en laten rode vlek na op huid.
Als jij rode vlekken krijgt van de hormoon pleisters, krijg jij in het algemeen ook rode vlekken als je andere pleisters plakt?
Kan zijn dat jij pleister allergie hebt, heb ik ten minste, hier uitleg en wat je er tegen kan doen, https://www.huidinfo.nl/p/pleisterallergie/
Dank je ! Ik heb een gevoelige huid ja, maar die rode vlek is wel specifiek voor oestradiol pleisters. Systen pleisters plakken beter en laten nog rodere vlek na, waarschijnlijk de lijm
CarlaJansen

Bericht door CarlaJansen »

Even de betrouwbaarheid van de bron controleren, dwz check ook de links naar de achterliggende wetenschappelijke publicaties:
Gel en pleisters lijken veiliger te zijn omdat de opname dan niet via de lever verloopt zoals bij inname door de mond. Dit zou de kans op trombose fors terug moeten dringen. Dan zijn er nog injecties mogelijk.
https://transfemscience.org/articles/or ... dermal-e2/
Ik meen ook dat pleisters de meest constante toevoer verzorgen.

En dan is er nog de plaats: opname via en dus gel gesmeerd op het scrotum en aanverwant weefsel lijkt 4-5x zo hoog.
https://transfemscience.org/articles/ge ... plication/

En het belangrijkste zijn natuurlijk de analyses van jouw eigen verschillende bloedwaarden om te kijken of het regime van jouw arts voor jou werkt of bijgesteld moet worden.

Succes.
CarlaJansen

Bericht door CarlaJansen »

Als je nog wat achtergrond informatie zoekt is het ook nooit een verkeerd idee om de WPATH (World Professional Association for Transgender Health) SoC (Standards of Care), meest recente versie is nu 8, te raadplegen. Het is wel een vrij pittig medisch-wetenschappelijk document.
De download link staat boven midden op de pagina (view the soc here):
https://www.wpath.org/soc8/chapters
HRT is hoofdstuk 12, pagina 112.

Ik krijg af en toe wel het gevoel dat sommige instituties in NL die zeggen WPATH SoC(8 of eerder?) te volgen dat vooral 'in name only' doen...