Hallo allemaal,
Eerst even een kleine schets van mijn situatie. Ik ben non-binair en ik ben 16 jaar oud. Ik ben meer dan anderhalf jaar geleden uit de kast gekomen naar mijn ouders en een paar vrienden. Toen ben ik pas echt onderzoek gaan doen wat non-binair zijn voor mij inhoud etc.
Ik heb kort geleden een intake gehad, wat ervoor zorgt dat ik weer meer over het onderwerp praat met mijn ouders.
Mijn moeder is echt aan het proberen om neutrale voornaamwoorden (die/diens) te gebruiken, maar het gaat moeizaam (wat ik ook heel goed kan begrijpen, want opeens voornaamwoorden gaan gebruiken die je helemaal niet gewend bent is nou eenmaal lastig).
Ook ben ik op zoek naar een andere naam, niet omdat ik die ik nu heb niet mooi vindt, maar puur omdat het een hele vrouwelijke naam is en ik redelijk 'pass' als jongen wat ik dan ook liever heb dan worden gezien als meisje. Mensen kijken me dus stomverbaasd aan als ik me voorstel, en dat heb ik liever niet...
Toch merk ik het zelf ook lastig te vinden om door mijn ouders een andere naam genoemd te worden (we experimenteren wat). Dit komt misschien juist wel omdat ik zelf geen afkeer heb naar mijn huidige naam. Ook vind ik het lastig als ik ze zie 'worstelen' met het gebruiken van andere voornaamwoorden. Ze doen het graag (voor zover ik het weet), maar het voelt toch alsof ik er een soort last mee ben (ik realiseer me nu dat ik eigenlijk ook gewoon met hun daar een gesprek over moet voeren).
Ik kan een gevoel van angst, dat ik een fout aan het maken ben, niet van me afschudden.
Heeft iemand anders hier last van (gehad)? Iemand die deze overgang lastig vond of ook twijfelde of het wel juist is?
Snelle verandering en twijfel
-
berry_Ando
- Voornaamwoorden: die/diens of hij/hem
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Snelle verandering en twijfel
Oh ja hoor het is heel normaal dat je zelf ook moet wennen aan je nieuwe situatie.
Irene
-
Saskia-Vince
- Voornaamwoorden: die/diens
Ben ook non-binair, Amab, en tijdens het experimenteren met een nieuwe voornaam kwam dit ook op mijn pad.
Had echter ook weer niet zo’n hekel aan mijn voornaam ( Vince ) en heb die uiteindelijk gehouden als 2de naam en daar voor mede omdat Vince een echte jongensnaam is een echte meisjes naam er bij gezocht die passend is bij Vince en dat werd Saskia zo is mijn nieuwe voornaam Saskia-Vince ontstaan.
Groetjes succes!
Had echter ook weer niet zo’n hekel aan mijn voornaam ( Vince ) en heb die uiteindelijk gehouden als 2de naam en daar voor mede omdat Vince een echte jongensnaam is een echte meisjes naam er bij gezocht die passend is bij Vince en dat werd Saskia zo is mijn nieuwe voornaam Saskia-Vince ontstaan.
Groetjes succes!
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
5-8-24 start hrt
Vrouw met een penis
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
5-8-24 start hrt
Vrouw met een penis
-
Alexandra11
- Voornaamwoorden: Genderloos
Ik was in het begin heel erg bang, maar meer voor de reacties van anderen. Nu ik ouder ben vraag ik me nu af waarom ik me zorgen maakte.