De eerste stap gezet

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Ronnie

De eerste stap gezet

Bericht door Ronnie »

Goeiemiddag allemaal!

Na mijn aanmelding op dit mooie forum heb ik mij heel veel inkunnen lezen in de verhalen en informatie van jullie. Aan de hand daarvan weet ik ook 100% zeker dat ik in transitie wil en heb mij een aantal weken geleden aangegeven bij de huisarts, die gelukkig heel meedenkend is en heeft nog verdere dingen uitgezocht en is hierbij uitgekomen bij De Vaart in Assen. Nu las ik dat meerdere mensen vanuit hier hun traject hier zijn begonnen en nu ben ik wel benieuwd naar hoe dat allemaal in zn werk gaat.

Nemen hun bijvoorbeeld contact met je op voor de eerste gesprekken?
Wat te doen als hun twijfelen over of je wel geschikt bent voor het traject?
En hoe verder daarna?

Op moment van aanmelden (31-05) stond dat er een wachtlijst van 105 dagen staat

Graag hoor ik van jullie :D
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: De eerste stap gezet

Bericht door Laura2021 »

Hoi Ronnie, er zijn meerdere stappen of fases. Zij nemen contact op.

Er is een wachttijd voor intakegesprek en dan weer een nieuwe wachttijd voor de start van de behandeling. Ik weet het, het is balen.

In de tussentijd kun je natuurlijk ook al starten met de sociale transitie en coming out, dat scheelt ook weer tijd later want psychologen weten op deze manier dat je ook echt zelf stappen zet. Belangrijk is hier dat je doet op jouw manier, in jou tempo en wat jij prettig vind als sociale transitie. Er zijn geen eisen, jij bepaald. Ik deed alles in hele kleine stapjes maar dit is heel persoonlijk.

Intussen kun je als je er zeker van bent in transitie te willen een apart gesprek aanvragen bij DV voor geslachtswijziging. Dit staat los van het traject bij DV en is meestal 1 gesprek. Daarna krijg je een formulier van DV voor geslachtswijziging wat je mee kunt nemen naar je geboorteplaats om daar de wijzigingen door te voeren. Dit duurt daarna zoiets als 6 weken doorvoertijd. Dan krijg je bericht via de overheid en kun je een nieuw identiteitsbewijs aanvragen in je huidige woonplaats met je nieuwe geslacht.

Wat ook belangrijk is en waar je nu al aan kan gaan werken is een levensverhaal schrijven van 3-5 kantjes. Meestal is dit te weinig kantjes maar hangt ook een beetje af van je geschiedenis en later van je psycholoog. Dit is een belangrijk onderdeel omdat het verhaal voor jou zelf antwoorden geeft of kan geven. Wie ben ik nou eigenlijk en welke belangrijke dingen zijn er gebeurt in mijn leven.

Dan begint het pas, met de diagnostische fase waaronder wat vragenlijsten. Als er weinig bijzonderheden zijn in je verhaal en gesprekken met de psycholoog dan kan het op zich vrij snel binnen enkele maanden gaan maar als er contra-indicaties zijn dan wordt daar eerst op ingezoomd.

Als wel alles goed en stabiel is word je in het teamoverleg ingebracht en zal daarna een second opinion volgen door een psychiater, bij mij was dit 1 gesprek. Dit is eigenlijk een formaliteit. Daarna volgt een doorverwijzing voor endocrinoloog en hier is meestal ook een wachtlijst al is die meestal korter, enkele weken. Dan volgen de eerste bloedtesten en het volgende gesprek, ook weer enkele weken, met de endo om daarna te starten met de hormonen.

Meestal voor geslachtsoperaties is 1 jaar gebruik van hormonen gebruikelijk, maar als je geen hormonen wil zul je dat wel moeten aangeven.
Ik ben zelf nog niet zover en kan er niets over zeggen.

In de basis komt het proces neer op maatwerk want iedereen is uniek en anders. Mijn verhaal is niet jou verhaal of iemand anders zijn verhaal/proces. Ook werkt iedere zorgverlener en zorgverzekeraar weer ietsje anders, maar dit is voor mij bij DV tot nu toe.

Succes.

Uiteindelijk bepaal jij voor zover mogelijk jou tempo van jou transitie en jij weet als enige of je transgender bent. Een psycholoog kan dat niet bepalen en kan alleen maar genderdysforie vaststellen. Je hoeft ook geen genderdysforie te hebben om in transitie te gaan al is het wel gebruikelijker denk ik, maar het bij mijn weten geen eis.
Groetjes Laura :hbeat:
Ronnie

Bericht door Ronnie »

Wat heb je dit mooi en duidelijk verwoord Laura! Hier kan ik veel mee, dank je wel!
Sophie123

Bericht door Sophie123 »

Laura2021 schreef: 27 jun 2024, 21:50 Hoi Ronnie, er zijn meerdere stappen of fases. Zij nemen contact op.

Er is een wachttijd voor intakegesprek en dan weer een nieuwe wachttijd voor de start van de behandeling. Ik weet het, het is balen.

In de tussentijd kun je natuurlijk ook al starten met de sociale transitie en coming out, dat scheelt ook weer tijd later want psychologen weten op deze manier dat je ook echt zelf stappen zet. Belangrijk is hier dat je doet op jouw manier, in jou tempo en wat jij prettig vind als sociale transitie. Er zijn geen eisen, jij bepaald. Ik deed alles in hele kleine stapjes maar dit is heel persoonlijk.

Intussen kun je als je er zeker van bent in transitie te willen een apart gesprek aanvragen bij DV voor geslachtswijziging. Dit staat los van het traject bij DV en is meestal 1 gesprek. Daarna krijg je een formulier van DV voor geslachtswijziging wat je mee kunt nemen naar je geboorteplaats om daar de wijzigingen door te voeren. Dit duurt daarna zoiets als 6 weken doorvoertijd. Dan krijg je bericht via de overheid en kun je een nieuw identiteitsbewijs aanvragen in je huidige woonplaats met je nieuwe geslacht.

Wat ook belangrijk is en waar je nu al aan kan gaan werken is een levensverhaal schrijven van 3-5 kantjes. Meestal is dit te weinig kantjes maar hangt ook een beetje af van je geschiedenis en later van je psycholoog. Dit is een belangrijk onderdeel omdat het verhaal voor jou zelf antwoorden geeft of kan geven. Wie ben ik nou eigenlijk en welke belangrijke dingen zijn er gebeurt in mijn leven.

Dan begint het pas, met de diagnostische fase waaronder wat vragenlijsten. Als er weinig bijzonderheden zijn in je verhaal en gesprekken met de psycholoog dan kan het op zich vrij snel binnen enkele maanden gaan maar als er contra-indicaties zijn dan wordt daar eerst op ingezoomd.

Als wel alles goed en stabiel is word je in het teamoverleg ingebracht en zal daarna een second opinion volgen door een psychiater, bij mij was dit 1 gesprek. Dit is eigenlijk een formaliteit. Daarna volgt een doorverwijzing voor endocrinoloog en hier is meestal ook een wachtlijst al is die meestal korter, enkele weken. Dan volgen de eerste bloedtesten en het volgende gesprek, ook weer enkele weken, met de endo om daarna te starten met de hormonen.

Meestal voor geslachtsoperaties is 1 jaar gebruik van hormonen gebruikelijk, maar als je geen hormonen wil zul je dat wel moeten aangeven.
Ik ben zelf nog niet zover en kan er niets over zeggen.

In de basis komt het proces neer op maatwerk want iedereen is uniek en anders. Mijn verhaal is niet jou verhaal of iemand anders zijn verhaal/proces. Ook werkt iedere zorgverlener en zorgverzekeraar weer ietsje anders, maar dit is voor mij bij DV tot nu toe.

Succes.

Uiteindelijk bepaal jij voor zover mogelijk jou tempo van jou transitie en jij weet als enige of je transgender bent. Een psycholoog kan dat niet bepalen en kan alleen maar genderdysforie vaststellen. Je hoeft ook geen genderdysforie te hebben om in transitie te gaan al is het wel gebruikelijker denk ik, maar het bij mijn weten geen eis.
Mooi overzicht zo! Ik wil alleen nog toevoegen dat je voor je traject in Assen al met logopedie (stemtraining) kan beginnen. Je huisarts kan je hiervoor doorverwijzen en dan wordt het vanuit de basisverzekering vergoed. Wel even opletten dat je verzekering een contract heeft met de logopedist en dat soort dingen, maar dit kan iets heel fijns zijn om al mee te beginnen terwijl je verder overal op moet wachten.

Verder ben ik misschien net iets verder en heb ik een maand geleden de doorverwijzing voor chirurgie gekregen. Dit is minimaal 9-12 maanden aan de hormonen (verschilt een beetje per plek wat ze zeggen), waarna de psychiater je weer doorverwijst. Zo kom je wederom op een wachtlijst en wordt je op een gegeven moment opgeroepen (ik hoop snel). Mocht je geen hormonen willen weet ik ook niet welke grens er dan wordt gesteld, maar dat kan de psychiater tegen die tijd dan wel vertellen.

Heel veel succes en heel veel plezier!
Ronnie

Bericht door Ronnie »

Dankjewel Sophie! Ook wat jij zegt is inderdaad fijn om te weten, ik heb wel een vrij zware en diepe stem dus daar zou ik wel graag van af willen. De hormonen hoop ik ook wel snel te krijgen, maar ik ga er vanuit dat dit wel even duurt en daar heb ik dan ook alle geduld voor. Ik loop er inmiddels al zolang mee dat ik hier nog wel even geduld voor heb.

Dank jullie wel voor deze fijne tips! Ik ga wat jullie nu benoemt hebben allemaal opschrijven en zo het lijstje proberen af te werken
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

Hoi Ronnie

Kijk ff via logoflevo wie er in je regio specifieke training voor transpersonen geeft. Dat zijn er namelijk niet zo veel.

Knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Ronnie

Bericht door Ronnie »

Dankjewel voor de tip Dominique!😊