Gemeente stelt ouders op de hoogte van naamswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
jazekerdeapotheker
Voornaamwoorden: hij/hem

Gemeente stelt ouders op de hoogte van naamswijziging?

Bericht door jazekerdeapotheker »

Hallo,
Ik heb mijn deskundigenverklaring binnen. Mijn gemeente (X) geeft aan dat ze altijd ouders op de hoogte stellen van naamswijziging d.m.v. een brief, ook wanneer er geen verzoek is om de historische gegevens in het BRP te wijzigen. Heb hier al meerdere malen contact met ze over gehad maar de vaste medewerker op deze afdeling is ontzettend schofferend en praat tegen me alsof ik een klein kind ben zodra ik aangeef trans te zijn, dus ik kan helaas niet veel opheldering krijgen.
Ik heb geen contact meer met mijn ouders vw mijn transitie en ik vind het dan ook belachelijk dat zij dat soort info over mij toegespeeld krijgen.

Hebben jullie ervaring met die informatie die de gemeente doorspeelt aan de ouders? Hoe ging dit bij jullie? Dit wisselt natuurlijk van gemeente tot gemeente, maar ik ben benieuwd hoe dit in andere gemeentes geregeld is. Ik wil heel graag mijn naam laten wijzigen omdat ik ook een BIG-registratie heb waar mijn deadname en oude geslacht pontificaal en openbaar in het register staan, maar dit is nu nog een obstakel waar ik tegenaan hik.

Bedankt!
Mevr B

Re: Gemeente stelt ouders op de hoogte van naamswijziging?

Bericht door Mevr B »

Bij mijn weten mag dat niet als je tegen bent.
Mijn moeder is nooit op de hoogte gesteld, die kwam er pas achter toen ik haar enkele jaren later eens opzocht, en dat was wat mij betreft vroeg genoeg.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Dawn »

Art 2.59 van de wet Basisregistratie Persoonsgegevens:
1 Het college van burgemeester en wethouders vermeldt op schriftelijk verzoek van de betrokkene kosteloos op zijn persoonslijst een aantekening omtrent het niet verstrekken van gegevens aan derden. Het college geeft binnen vier weken gevolg aan het verzoek en doet daarvan terstond schriftelijk mededeling aan de verzoeker, onder vermelding van de geldende regels ter zake. Indien het verzoek bij gelegenheid van een aangifte van verblijf en adres wordt gedaan, wordt aan dat verzoek bij die gelegenheid gevolg gegeven.

Zoek vanmiddag nog even verder.
Dawn

Bericht door Dawn »

Voorbeeldaanvraag bij gemeente Amsterdam

https://omnichanneliv.cdn.salesforce-ex ... 000g3EBAAY

Of gebruik deze zin in bv Google aangevuld met de naam van de gemeente waar het om gaat
aanvragen geheimhouding persoonsgegevens Xxxxxxxx

Er staat nergens in de wet BRP dat de gemeente actief (lees uit zichzelf) derden van wijzigingen op de hoogte moet stellen. Ook wordt bv nergens aanpassen trouwboekje waar kinderen in bijgeschreven kunnen staan genoemd.

Gezien doorlooptijd van 1 maand eerst dit en dan wijziging van je gegevens lijkt mij een betere weg. Of je het na wijziging met je nieuwe gegevens moet herhalen zou een voorzorg kunnen zijn echter aangezien je BSN nummer niet verandert niet nodig moeten zijn.

Blijft de reactie aan de balie naar verwachting negatief zou ik je adviseren alvast een brief aan B&W mee te nemen met nogmaals je verzoek van geheimhouding op grond van de AVG en de wet BRP in het algemeen en het eerder genoemde artikel in het bijzonder, en tevens de gemeente in gebreke stellen voor het geval aan je verzoek geen gehoor gegeven wordt.

Geef deze brief dan af bij de receptie en vraag om een verklaring van ontvangst met datumstempel.

Uiteraard hoop ik dat de laatste stappen niet nodig zullen zijn.
Dawn

Bericht door Dawn »

Nog 1 laatste met informatie dat zo een verzoek geen einddatum heeft en meeverhuisd:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-personen
jazekerdeapotheker
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door jazekerdeapotheker »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!! En Dawn, wat fijn dat je dit helemaal hebt uitgezocht, heel erg bedankt.

Ik ben erachter gekomen dat dit in X gewoon online kan, dus dat is helemaal mooi.