Klopt het dat je lichaamshaar verliest door HRT?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Andrea2
Voornaamwoorden: zij/haar

Klopt het dat je lichaamshaar verliest door HRT?

Bericht door Andrea2 »

Zo ja, hoe lang moet je HRT gebruikt hebben voordat je dit gaat merken, en is het haarverlies significant of heel weinig?

Vraag me dit vooral af opdat ik van plan was mijn borst te laten ontharen bij een laserkliniek. Dit is enorm prijzig maar voel me super dysforisch over de beharing op mijn borst. Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat je lichaamshaar ook kan verliezen door HRT. Ik heb zelf al ongeveer een half jaar HRT gebruikt, een vrij lage dosis voor de eerste maanden maar heb hier niets van gemerkt.
Wat zal ik nu doen? zal ik wachten met de laserontharing van mijn lichaam omdat ik nog lichaamsbeharing kan verliezen of zal ik er nu al mee beginnen?
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Klopt het dat je lichaamshaar verliest door HRT?

Bericht door Laura2021 »

De haargroei wordt als het goed is dunner/lichter maar volgens mij is geen sprake van verlies. Als je het echt weg wil hebben dan lijkt me laserontharing de beste weg. Ik ervaar hetzelfde als het gaat de dysforie en ben pas een paar maanden aan de estradiol maar zonder T-blokker en mijn T zit nog te hoog om zichtbaar vermindering te zien.
Groetjes Laura :hbeat:
Danielle

Bericht door Danielle »

Het is bij mij wel wat dunner en lichter geworden, maar zeker niet weg. Ik was vooral op mijn torso niet heel erg behaard, maar heb wel mijn decollete alsnog laten laseren.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben vrijwel alle lichaamsbeharing kwijtgeraakt door de HRT. Ik weet niet meer precies na hoeveel tijd het significant minder werd. Er zijn nog wel wat plekken waar nog wat groeit, maar dat is niet noemenswaardig.
Irene
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Ik ben heel veel lichaamshaar kwijtgeraakt. Alleen borst en buik had nog wat dun haar over. Het enige punt is, dat wat er nog over is, erg 'matig reageert op laseren. Het is gewoon te dun geworden om genoeg energie op te nemen, maar net niet dun genoeg om voor het oog te verdwijnen. Ik heb dat dan ook na een poging of 3 oogegeven. Dan maar het epileerapparaat er eens in de zoveel tijd op zetten.

Het is dus gewoon een gok: alles nu laten weglaseren gaat je hoogstwaarschijnlijk flink meer kosten dan nodig is, maar wat je dan moet laten weglaseren weet je eigenlijk niet. Terugkijkend zou ik, als ik er toen het geld voor zou hebben gehad, buik en borst hebben moeten laten doen. Maar het geld was er sowieso niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik ben van nature erg ongeduldig en ik heb veel laten weglaseren in het begin. Wat er nu nog zit is flinterdun, blond en heel zacht... ik stoor me er niet aan.

Alleen op mijn benen heb ik nog op een paar plekken wat donkere haren maar te weinig om nu actie op te ondernemen.

Of het minder was geworden door HRT heb ik dus niet afgewacht.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Anon20241026

Bericht door Anon20241026 »

De combinatie van HRT en laten laseren lijkt bij mij nu de vruchten af te werpen. Ruim een jaar bezig en nu lijkt het erop dat ik bijna kan stoppen met laseren. Wanneer je jonger bent is naar mijn mening dit aan te raden omdat je haar niet direct dunner wordt. Dit duurt heel lang en met de laser kan je dit wel versnellen.
Alexandra11
Voornaamwoorden: Genderloos

Bericht door Alexandra11 »

Bij mij ging het vanzelf weg, en haartjes die niet weg gingen, werden blonder zoals op de armen. Op mijn buik en borst zijn de haartjes volledig verdwenen er groeit niets meer. Ik heb een periode van weken geen HRT genomen (vergeten pleisters te plakken), en een paar weken later kwamen er donkere haartjes op mijn armen terug. Dus ik denk dat HRT toch iets doet met haar.

De kans bestaat ook dat gezichtshaar terug komt, dit merkte ik ongeveer 7 jaar na IPL/Electrolyse kwamen er haren terug op het gezicht. Ontharing is dus niet per definitie 100% garantie.

Als je weinig beharing hebt, dan zou ik afwachten wat de HRT doet. Dit kan jaren in beslag nemen voordat alle haren blonder worden. Mocht je erg veel beharing hebben, dan is het handig om te weten dat HRT ze blonder kan maken en ipl/laser later geen resultaat zal hebben. Je zal dan nu al een keuze moeten maken.
Andrea2
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Andrea2 »

Irene_de_Vreede schreef: 15 sep 2024, 07:56 Ik ben vrijwel alle lichaamsbeharing kwijtgeraakt door de HRT. Ik weet niet meer precies na hoeveel tijd het significant minder werd. Er zijn nog wel wat plekken waar nog wat groeit, maar dat is niet noemenswaardig.
Had je veel lichaamsbeharing? Ook borsthaar?
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

Andrea2 schreef: 15 sep 2024, 17:45
Irene_de_Vreede schreef: 15 sep 2024, 07:56 Ik ben vrijwel alle lichaamsbeharing kwijtgeraakt door de HRT. Ik weet niet meer precies na hoeveel tijd het significant minder werd. Er zijn nog wel wat plekken waar nog wat groeit, maar dat is niet noemenswaardig.
Had je veel lichaamsbeharing? Ook borsthaar?
Ik zal niet beweren dat ik zwaar behaard was, maar vooral mijn benen en inderdaad mijn borst stond toch redelijk vol. Op mijn benen heb ik nog wat vervelende plekjes, maar de rest is vrijwel geheel verdwenen al heb ik wel donshaar op mijn armen gekregen, maar dat ziet er wel heel natuurlijk uit.
Irene