Vooroordeel bij niet gendergerelateerde behandeling

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Marieke_1977
Voornaamwoorden: purrr

Vooroordeel bij niet gendergerelateerde behandeling

Bericht door Marieke_1977 »

Vooroordeel bij niet gendergerelateerde behandeling?

Onlangs ging ik, vanwege morbide obesitas, naar de arts om een maagverkleining aan te vragen. Voorafgaand aan deze procedure moest ik met een psycholoog praten om mijn geschiktheid te bepalen. De psycholoog vroeg tijdens dit gesprek of mijn eetgedrag en gewichtstoename te maken konden hebben met spijt over mijn transitie, ondanks dat er duidelijk aantoobare, andere oorzaken zijn (langdurige ziekte). Dit voelde als een ongepaste link en zelfs als discriminatie.

In de auto naar huis, heb ik mijn onvrede met mijn vader besproken die erbij was, maar hij begreep mijn ontsteltenis niet. Hij wist me te vertellen dat dit soort vragen eerst in een team worden besproken vooraleer de vraag aan mij te stellen. Hij heeft in het sociaal werk gezeten (is nu met pensioen) en weet hoe dit soort dingen gaan. Helaas maakte dat voor mij het gevoel van discriminatie niet minder.

Mijn vraag aan jullie is: herkennen jullie dit soort vragen? Vinden jullie dat deze vraag als discriminatie opgevat kan worden? Alvast bedankt voor jullie reacties en inzichten.
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vooroordeel bij niet gendergerelateerde behandeling

Bericht door Frederieke »

Beste Marieke,

Het kortste antwoord dat ik kan geven is: als jij het zo voelt, dan is het zo. En op zijn minst een klachtenprocedure of het bespreken waard. Ik weet niet of ik het zelf zo opgevat zou hebben, dat zou er vanaf hangen op welke manier het gezegd is. Als jij in het (voor)gesprek niets gehint hebt over spijt dan is het op zijn minst een opmerkelijke reactie.

Ik heb zelf een keer een klacht ingediend tegen de manier waarop de triage voor de huisartsen spoedpost is gegaan. Dat is heel netjes afgehandeld, de persoon in kwestie heeft mij nog gebeld om het te bespreken. En zouden hun procedures en controle vragen daarop aanpassen.

Sterkte en hartelijke groet,
Frederieke.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik zou de psycholoog best van vooringenomenheid durven beschuldigen. Of desnoods het hele team. Ja, het is absoluut discriminatie. Zouden ze als je daar als getrouwde vrouw binnenkomt ook vragen of het komt omdat je spijt hebt van je huwelijk? Als moeder, spijt van je zwangerschap? Als kniepatient, spijt van je knieoperatie? Als psycholoog, spijt van je beroepskeuze?

Uit onderzoek op onderzoek blijkt dat spijt geen veelvoorkomend veschijnsel is bij transities. Het komt voor, zeker, maar het is geen rode draad die sommigen zo graag zouden willen ontwaren. Het is daarom dus ook geen redelijke vraag om te stellen. Net als de door mij zelfbedachte vragen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Ik sta er iets anders in maar het hangt heel erg af hoe iets gevraagd wordt.
In principe vind ik het gewoon een legitieme vraag, het is geen oordeel of conclusie maar gewoon een open vraag aan jou.... hoe je er zelf over denkt.
Ik denk dat het de taak is van de psycholoog om juist dit soort vragen te stellen, om dingen uit te sluiten.
Als jou antwoord is, dat het niet van toepassing is omdat de aanwijsbare oorzaak een langdurige ziekte is, dan is gewoon einde verhaal, punt.
Groetjes Laura :hbeat:
Dawn

Bericht door Dawn »

Als dit de enige vraag was over achterliggende reden van de obesitas is het hopeloos fout.
Als het er eentje toegevoegd aan een standaardrij is het op z’n minst discutabel.
Als het er eentje in een rij toegespitst op achtergrondinformatie van jouw leven was (waar dus ook andere vragen over dingen die jij specifiek hebt meegemaakt als bv pesten, negeren etc) heeft hij zich goed ingelezen en zou ik het als een professioneel gestelde vraag zien.
Mee speelt ook hoe alle vragen en deze specifiek gesteld werden.
Trouwens geen idee wanneer je obese bent geworden

Extra gekke gedachte:
Eigenlijk kan je ook de omgekeerde vraag stellen ben je uit blijdschap meer gaan eten
Laatst gewijzigd door Dawn op 02 nov 2024, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieke_1977

Dank je Frederieke. Ik weet niet wat je bedoelt met een triage bij de huisartsen spoedpost, maar het lijkt me niet bepaald een goede setting om met vooroordelen geconfronteerd te worden. Ik geef geen aanleiding aan mensen om te twijfelen. Al peins ik er ook niet over om mezelf te bewijzen. Hoe zou je dat ook moeten doen? Moet ik ze vertellen hoe vaak ik mezelf vinger ofzo? Ik zou het prettig vinden als ik dingen voor mezelf mocht houden en dat mensen het fatsoen hadden om me niet ter discussie te stellen. Ik vraag (vroeg) me wel af of ik zelf misschien niet te gevoelig was op dat punt. Zoals gezegd heb ik het me aangetrokken en aan mijn gevoel erover getwijfeld, omdat ik nul-komma-nul begrip heb gevonden in mijn omgeving.

@Emma, Dat was ook meer mijn manier van denken. Ik denk dat de psycholoog ook niet goed op de hoogte is van de feiten omtrent spijt. Het was een deftige heer, lid van de intelligentsia. Jeweetwel, zo van: “Ik ben mondain, dus ik discrimineer niet.”

Ik heb naar aanleiding van het incident een melding gedaan bij meldpunt discriminatie. In het meldformulier kun je aangeven of ze contact mogen opnemen. Ik heb aangeven dat als ze het er niet mee eens zijn dat ze dan geen contact hoeven op te nemen. Ik heb er niets over weer gehoord.
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Frederieke »

Triage is bedoeld om te bepalen in hoeverre een klacht spoed heeft. Ik wil niet ingaan op wat er precies is voorgevallen omdat het heel netjes is afgehandeld en de persoon in kwestie ook duidelijk geschrokken was en zelf actie had ondernomen.

Als je niet zelf gezegd hebt dat je twijfelt over de transitie dan was de opmerking wat mij betreft niet OK. Als er een mogelijkheid is om de persoon in kwestie hierop aan te spreken zou ik dat doen. En anders een klacht indienen, wat je dus al gedaan hebt.

Hartelijke groet, Frederieke.
Sharoncher

Bericht door Sharoncher »

Marieke_1977 schreef: 02 nov 2024, 15:11 Vooroordeel bij niet gendergerelateerde behandeling?

Beste Marieke, heb jij een intake bij het NOK gehad of elders? Mocht het het NOK zijn dan kan ik je info geven hoe zij te werk gaan.😉 Heb via hen een gastric sleeve operatie gehad en weet precies wat ze allemaal al weten wat de huisarts aan hun doorgeeft. Daarmee praat ik niets goed maar wellicht geeft het duidelijkheid. Groetjes Sharon

Onlangs ging ik, vanwege morbide obesitas, naar de arts om een maagverkleining aan te vragen. Voorafgaand aan deze procedure moest ik met een psycholoog praten om mijn geschiktheid te bepalen. De psycholoog vroeg tijdens dit gesprek of mijn eetgedrag en gewichtstoename te maken konden hebben met spijt over mijn transitie, ondanks dat er duidelijk aantoobare, andere oorzaken zijn (langdurige ziekte). Dit voelde als een ongepaste link en zelfs als discriminatie.

In de auto naar huis, heb ik mijn onvrede met mijn vader besproken die erbij was, maar hij begreep mijn ontsteltenis niet. Hij wist me te vertellen dat dit soort vragen eerst in een team worden besproken vooraleer de vraag aan mij te stellen. Hij heeft in het sociaal werk gezeten (is nu met pensioen) en weet hoe dit soort dingen gaan. Helaas maakte dat voor mij het gevoel van discriminatie niet minder.

Mijn vraag aan jullie is: herkennen jullie dit soort vragen? Vinden jullie dat deze vraag als discriminatie opgevat kan worden? Alvast bedankt voor jullie reacties en inzichten.
Marieke_1977

Van het NOK heb ik nog nooit gehoord. Ik ga naar Leeuwarden. Leeuwarden is sowieso een beetje... Hoe zeg je dat... Een beetje als Zwolle. Ik word over een paar weken geopereerd. Ik ben dus wel door het hele proces gelopen, omdat ik me goed heb gedragen. Maar leuk is anders.
Ik denk dat het de taak is van de psycholoog om juist dit soort vragen te stellen, om dingen uit te sluiten.
@Laura, Je mening is je mening en die wilde ik weten. Dank daarvoor. Ik zie het echter beslist niet zo.
Sharoncher

Bericht door Sharoncher »

Nok staat voor Nederlandse obesitas Kliniek, maar zie dat ze geen vestigingen hebben in Leeuwarden dus dan is het een andere partij. Wat ik je toch nog wil mee geven: Een maagverkleining is een hulpmiddel en lost niet zomaar alles op.... Het gaat juist om een andere levensstijl en eetpatroon. Ik hoop voor je dat het allemaal goed zal verlopen en dat je hierdoor op je streefgewicht mag komen. Het herstel kan pittig zijn. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel van je. Groetjes Sharon