Hoe ga je om met gebruik van je "verboden" naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Ronja
Voornaamwoorden: hen

Hoe ga je om met gebruik van je "verboden" naam?

Bericht door Ronja »

Hoi, de meesten kennen me hier al wel, maar toch n kleine introductie.
Mijn naam is Ronja, 37 lentes jong, sinds 2018 op dit forum, en na lange wachtlijsten nu ruim 3 jaar in transitie.
Na bijna twee jaar hormonen is er redelijk wat veranderd, en voel ik me veel beter op mijn plek.
Onlangs heb ik mijn gegevens in het brp laten wijzigen van man naar vrouw, en de namen aangepast. Dit was voor mij ook weer een emotionele en grote stap.

Ik loop al 3 jaar als vrouw rond, loop er niet uitbundig mee " te koop" , maar vrouwelijke kleding zoals broeken en n leuk shirtje en wat make up is voldoende.

Iedereen noemt me eindelijk Ronja, omdat dat nu m'n echte naam is.

Echter op mijn werk, noemt m'n baas me nog steeds bij m'n "deadname" , en dat doet me erg zeer. Hij doet er ook weinig moeite voor , als ik er over begin zegt hij ijskoud " daar houd ik me niet mee bezig". Iedere dag een messteek, en k word er gewoon depri van om naar m'n werk te gaan.

Ook een van m'n beste vriendinnen kan er nog steeds niet aan wennen, noemt me nog steeds "bro" , en dat ze me altijd als haar "broer" zal zien.

Ik houd van m'n werk, maar die deadname zorgt er bijna voor dat ik ontslag wil nemen.
En wat die goeie vriendin van me betreft, ik weet dat ze het er moeilijk mee heeft soms, maar toch kiez ik voor mezelf, en kan dat wél langs me neerleggen.

Hebben jullie daar ook nog soms last van? Wat zijn jullie ervaringen? En hoe ga je hier in hemelsnaam goed mee om?

Fijne dag allemaal

Xxx
Ronja

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Laatst gewijzigd door Ronja op 12 nov 2024, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DominiqueB
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe ga je om met gebruik van je

Bericht door DominiqueB »

Ik gebruik zelf ook alleen mijn nieuwe naam en heb nog niet alles geregeld voor de BRP.
De mensen die het weten gebruiken zelden mijn Deadname maar soms schiet het er bij in.

Vooral mensen die het niet weten en me ook al lang niet hebben gezien denken "wie is dat toch ook al weer" en dan komt soms de deadname nog te voorschijn. Maar ik vertel het dan en dan schakelen ze bijna altijd wel naar de nieuwe naam.

Moet weer weg dus ff geen tijd voor meer tekst :cry:

Dikke knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het zijn met name de mensen die me al heel lang kennen die zich nog weleens vergissen, maar verder komt het niet meer voor.
Irene
Eva
Beheerder

Bericht door Eva »

Ik denk dat ik naar een andere werkgever zou uitzien. Komt niet goed.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Soms per ongeluk, waar ik helemaal geen problemen mee heb. Ik vermoed dat mijn zus die 'verboden' naam nog wel eens in een gesprek met anderen gebruikt als het over mij gaat. En er loopt een dorpsgenoot rond die het niet na kan laten, ook online. Maar die lijkt dan ook verdacht veel op Andrew Tate. (Die vergelijking zou hij nog fijn vinden ook.)
Over de ongelukjes luister ik heen, dat van mijn zus laat ik maar los en de opmerkingen van 'Andrew Tate' probeer ik te negeren. Valt mee dus.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Esther78

Bericht door Esther78 »

"Bro" vind ik zelf wel ok, als mensen dat tegen mij zouden zeggen. Een vriend van mij heeft 3 (cis)dochters, en spreekt ze gezamenlijk aan met "Jongens, ...."

Je bij je deadname aanspreken, vind ik niet in orde, zeker niet als je alles al officieel veranderd hebt bij de gemeente. Ik vind het een vorm van fatsoen, je te noemen bij je echte naam. In feite niets anders dan wanneer iemand zijn achternaam heeft veranderd, die persoon blijf je ook niet bij de oude achternaam aanspreken.

Bij mensen die mij heel lang kennen, komt mijn deadname ook bij mij nog voor. Inmiddels voel ik ongeveer wel aan of ze het express doen, of zich gewoon vergissen.

In een zakelijke omgeving, zou ik het 1x of 2x aanspreken. Ik zou het niet accepteren op het werk.
Alexandra11
Voornaamwoorden: Genderloos

Bericht door Alexandra11 »

Ik zou er een stevig gesprek over voeren, en als er dan nog niks veranderd verkassen naar een andere baan. Tja, als ze je transitie hebben meegemaakt dan weten ze nog de oude jou en dat is soms moeilijk voor mensen.
Alice

Bericht door Alice »

Ook weinig problemen gehad na mijn naamswijziging. Dat ik kort daarop in een andere locatie ben gaan wonen heeft vermoedelijk ook geholpen.
Je baas, die is gewoon een hork die het prachtig vindt om je te ziekenen dat zal niet stoppen. Uitzien naar een andere werkgever.
Beste vriendin , je kunt je afvragen of ze wel je beste vriendin is omdat ze jou als broer blijft zien.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Willemijn

Bericht door Willemijn »

och denk ik dan, what's a name. Als mensen me vragen wat ik liever wil: wim of willemijn zeg ik dat ze dat zelf mogen uit maken. Ik heb problemen genoeg om me daar druk over te maken. Vandaag bij het ziekenhuis vroeg arts of ze me met haar of hem moest zien. Zelfde antwoordt, mag allebei.

Maar de baas is duidelijk inderdaad een hork en die bestaan ook, net als transvrouwen. We moeten met bepaalde mensen nu eenmaal dealen.
Kun je het nog uithouden met hem ronja? Je hebt een leuke baan en dat maakt het moeilijk. Bij rotbaan en rotbaas zou het makkelijker zijn.
vrouw met piemel
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door wolvster »

Ik vind mensen die hun best doen en zich zo nu en dan vergissen totaal niet erg. Bij mijn bejaarde familieleden zie ik het maar door de vingers.

Bij iemand die het bewust doet, zoals jouw baas zou ik stappen ondernemen. Ik weet niet wat de bedrijfsstructuur en -situatie is bij jou, maar als er iets als HR of Personeelszaken is zou ik zeker melding maken van deze pesterijen. Want dat zijn het.