De zomer en dysforie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
saibot
Voornaamwoorden: hij/hem

De zomer en dysforie

Bericht door saibot »

Hoi allemaal,

Ik ben een trans man, die omwille van medische redenen niet kan binden. Nu in de winter "pass" ik redelijk, aangezien ik grote hoodies draag waardoor mijn chest niet zo zichtbaar is. Nu maak ik me veel zorgen over wanneer de temperaturen weer gaan oplopen, want inmiddels ben ik gaan studeren en blijkbaar heeft nog niet iedereen door dat ik trans ben. Hoodies aandoen in de zomer is uiteraard geen optie, helemaal niet in de opleiding die ik doe waarbij de lokalen zo worden verwarmd dat je met een hoodie echt neergaat (en je moet er nog een labjas bij aandoen) en ik vroeg me af of iemand misschien alternatieven heeft om mijn chest zo goed mogelijk te kunnen verbergen in de zomer?
God, wat hoop ik dat ik zomer 2026 mijn operatie zou kunnen krijgen, maar dat is nog zo onzeker.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: De zomer en dysforie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wijde blousen?
Irene
Sharoncher
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Sharoncher »

Mag ik vragen wat de reden is dat je geen binder mag dragen? Wellicht dat je dat al eerder hebt gepost maar kan dat niet terugvinden. Groetjes Sharon
saibot
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door saibot »

Ik mag geen binder dragen vanwege tumor op mijn ribben
San(ne)
Voornaamwoorden: Die/diens

Bericht door San(ne) »

Vervelend dat je geen binder kan dragen. Ik vond binden sowieso nooit heel fijn, deed dat eigenlijk alleen met uitgaan. Kun je wel sport-bh's dragen?
De Nike Swoosh sportbh gebruikte ik altijd in plaats van een binder. Werkte goed genoeg en voelde niet zo strak als een binder. Ook met (intensief) sporten droeg ik dat ding en het beperkte mij niet in ademen/bewegen.

Daarnaast helpt het om laagjes te dragen en kleding te dragen met een textuur (dus geen "normale" t-shirtstof, maar bijvoorbeeld een shirt van een ribstof. Die stoffen zijn ook iets dikker en verhullen je vromen beter). Kies verder voor wat donkerdere kleuren als je een t-shirt draagt. Een dun overhemd open (evt met korte mouwen) over je t-shirt/onderlaag heen helpt ook met je borst een beetje verhullen.