Terugkerende vaginale schimmelinfecties

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
felixdegroot

Terugkerende vaginale schimmelinfecties

Bericht door felixdegroot »

Hallo lieve forumleden,

Graag wil ik om jullie raad vragen aangezien ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Ik ben een trans man en zit nu 6 jaar aan testosteron. Ik heb geen operaties gehad aan mijn geslachtsdeel of reproductie systeem. Sinds ongeveer een half jaar heb ik last van terugkerende schimmelinfecties aan mijn vulva. Een paar maanden voor de eerste schimmelinfectie heb ik ook een blaasontsteking gehad.

In eerste instantie dacht ik dat het lag aan mijn hygiene. Ik houd alles goed schoon, maar heb er nog beter op proberen te letten. De schimmelinfecties bleven of kwamen later teug. Ook op het gebied van mijn seksleven ben ik altijd veilig geweest.

Nu ben ik naar de dermatoloog geweest, aangezien de infectie bleef aanhouden, ook nadat ik vaginale capsules en verschillende antibiotica zalfjes had gebruikt. Ik merkte dat de dermatoloog enigzins handelingsverlegen was, ze wist niet zo goed welke vragen ze moest stellen en had naar mijn idee weinig kennis over transgender personen. Ze heeft me antibiotica voorgeschreven, wat ik langer dan een maand heb geslikt. De jeuk werd wel minder maar is niet helemaal verdwenen. Een week later was de jeuk volop terug.
Ik ben inmiddels terug naar de dermatoloog gegaan, nu een andere professional. Hij heeft mij weer antibiotica voorgeschreven die ik nu twee weken slik. De jeuk is nog steeds niet weg helaas, maar ik ben nog niet klaar met de kuur.

Nu heb ik rond gezocht op het internet en kwam ik twee engelstalige artikelen tegen:

https://www.folxhealth.com/library/test ... l%20change

Uit dit artikel blijkt dat testosteron de PH-waarde van de vagina aantast, waardoor ze meer ontvankelijk zijn voor infecties.

Daarnaast vond ik dit artikel:

https://www.evvy.com/blog/trans-folks-a ... microbiome

Dit artikel geeft aan dat er uit onderzoek is gebleken dat testosteron gebruik bij trans mannen ervoor kan zorgen dat er minder lactobacillen in hun vaginale microbioom zitten. Lactobacillen zijn belangrijk bij het voorkomen van infecties. Het artikel geeft aan dat het kan helpen om oestrogeen gel lokaal aan te brengen.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat denken jullie hierover? Hebben andere mensen op dit forum hier ook last van en wat heeft jullie eventueel geholpen?

Ik ben een beetje ten einde raad, aangezien ik hier langer dan een half jaar al last van heb. Het zorgt ervoor dat ik in mijn dagelijkse leven constant in meer of mindere mate last heb van jeuk, wat enorm frustrerend kan zijn. Ook krijg ik er alleen maar meer dysforie van. Tips zijn daarom erg welkom!
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Terugkerende vaginale schimmelinfecties

Bericht door wolvster »

Wat vervelend!

Ik zou in jouw geval eens kijken of je endocrinoloog iets voor je kan betekenen. Atrofie van het slijmvlies kan bijvoorbeeld voor blaasontstekingen zorgen omdat het get gebied kwetsbaarder maakt. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook schimmelinfecties in de hand kan werken.

Een plaatselijke toediening van estrogeen in de vorm van een capsule kan misschien helpen. Dit heeft verder geen invloed op je testo en je verdere lijf.
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Even mijn mening als dermatoloog. Testosteron kan inderdaad de vagina wand bekleding aantasten en atrofie veroorzaken. Er zijn ook duidelijk aanwijzingen dat testosteron het microbioom van de vagina veranderd. Niet zo zeer minder lactobacillen maar de verhouding van soorten lactobacillen veranderd, waardoor schimmels mogelijk zich makkelijker kunnen vestigen en vermenigvuldigen. Oestrogeen gel is een gebruikelijke manier om de atrofie en de klachten ervan aan te pakken. Maar ik weet niet of dat het microbioom ook gunstig beinvloedt. Je zou ook iets als lactacyd vaginale douche kunnen proberen (drogist). Dat veranderd de ph gunstig waardoor schimmels minder hun gang kunnen gaan.
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Erg vervelend, ik vraag me af hoe het zit mtf... Loop nl net eenzelfde soort café rare klachten sinds 2 jaar.

Reden srs uit te stellen, bij vlagen veel pijn.

Iig hoop ik voor je dat je een oplossing vind, dergelijke klachten zijn uiterst vervelend
felixdegroot

wolvster schreef: 22 apr 2025, 21:21 Wat vervelend!

Ik zou in jouw geval eens kijken of je endocrinoloog iets voor je kan betekenen. Atrofie van het slijmvlies kan bijvoorbeeld voor blaasontstekingen zorgen omdat het get gebied kwetsbaarder maakt. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook schimmelinfecties in de hand kan werken.

Een plaatselijke toediening van estrogeen in de vorm van een capsule kan misschien helpen. Dit heeft verder geen invloed op je testo en je verdere lijf.
lijkt me een goed idee om het bij mijn endo voor te leggen, ga ik doen!
felixdegroot

ElisabethT schreef: 25 apr 2025, 07:24 Even mijn mening als dermatoloog. Testosteron kan inderdaad de vagina wand bekleding aantasten en atrofie veroorzaken. Er zijn ook duidelijk aanwijzingen dat testosteron het microbioom van de vagina veranderd. Niet zo zeer minder lactobacillen maar de verhouding van soorten lactobacillen veranderd, waardoor schimmels mogelijk zich makkelijker kunnen vestigen en vermenigvuldigen. Oestrogeen gel is een gebruikelijke manier om de atrofie en de klachten ervan aan te pakken. Maar ik weet niet of dat het microbioom ook gunstig beinvloedt. Je zou ook iets als lactacyd vaginale douche kunnen proberen (drogist). Dat veranderd de ph gunstig waardoor schimmels minder hun gang kunnen gaan.
Fijn om jouw deskundige advies te horen. Ik ga je voorstellen bespreken met de dermatoloog. Bedankt!
Callixo
Voornaamwoorden: Hen, hun

Bericht door Callixo »

Wat bij mij het best werkt sinds testo is boorzuurcapsules. Die breng je bv eens per week in en dan ben je ook van die "ballenlucht" af. Ik heb hierdoor minder last van candida, wat ik pre testo chronisch had. Mijn huisarts (en eigen ervaring) zei me juist dat Lactacyd averechts werkt. Antibiotica werken ook averechts, steeds na een operatie of kuur voor darmbacterie had ik meer last. Miconazol werkte de eerste twee keer, daarna niet meer.
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Lactacyd maakt net als boorzuur het milieu zuur en daardoor kunnen schimmels minder goed groeien. Dus een goede oplossing lijkt me.
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Het is een soort oma wijsheid, maar heb je al yoghurt geprobeerd? Niet om op te eten maar als spoeling.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
icarus
Voornaamwoorden: hij

Bericht door icarus »

Ik ben er een beetje laat bij, maar heb je al vaginale estriol ovules geprobeerd? Die heb ik tegen mn vaginale atrofie.
02 2020: wachtlijst vu
11 2022: intake vu
01 2024: rood licht
03 2024: groen licht mastectomie
25-04-2024: intake mastectomie Gender Clinic
22 juli: mastectomie!!
24/12/'24: testo!