Hoihoi.
Ik heb van de week een gesprek gehad met mijn endocrinoloog.
Ik slik al ruim 2 jaar spironolacton voor testosteronblocker.
Tot mijn verbazing zei nijn endocrinoloog, dat de richtlijnen aangepast waren, en dat ik waarschijnlijk androcur moet gaan nemen, terwijl ze twee jaar terug het niet eens meer voorschreven.
Wat zijn jullie ervaringen wat androcur en spironolacton betreft, en welke haalt de beste resultaten?
Groetjes, ronja.
Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
Androcur of spironolacton ervaringen
-
Ronja
- Voornaamwoorden: hen
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Androcur of spironolacton ervaringen
Ik merk weinig verschil, ben ca 1 jaar geleden overgestapt van Androcur, vanwege de mogelijke bijwerkingen op Spironolacton.
Irene
-
Ronja
Ik snap het in ieder geval niet. Eerst zeggen ze 2,5 jaar terug, wij schrijven alleen nog spironolacton voor omdat androcur meer bijwerkingen kan veroorzaken, en nu is het ineens weer de 'standaard '. Heb wel ergens gelezen dat androcur iets meer positieve invloed kan hebben op je borstgroei, maar dat ga ik dan vanzelf merken. Zit nu op n kleine a.Irene_de_Vreede schreef:Ik merk weinig verschil, ben ca 1 jaar geleden overgestapt van Androcur, vanwege de mogelijke bijwerkingen op Spironolacton.
Maar gezien mijn postuur zie je het amper. Progesteron is nog geen standaard, dus die krijg k niet, zelfs niet via de huisarts, anders had ik dat ook graag geprobeerd. Maar omdat androcur een 'progestene werking' heeft , twijfel ik wat nu beter zal zijn.
-
Dawn
In mijn traject was de standaard 2x50mg/dag Androcur en ethenylestradiol. De laatste is vervangen door meer bio identieke ipv deze chemische variant. De Androcur eordt nu in veel lagere dosis voorgeschreven.
Qua bijwerkingen van mijn cocktail kan ik noemen vermoeidheid en spiervermindering (ondanks mijn werk en sporten) en borstvorming tot in een B cup. Ook geestelijk iets gevoeliger. Borstvorming nam helaas af toen ik moest stoppen met HRT voor mijn operatie die 2x werd uitgesteld.
Qua bijwerkingen van mijn cocktail kan ik noemen vermoeidheid en spiervermindering (ondanks mijn werk en sporten) en borstvorming tot in een B cup. Ook geestelijk iets gevoeliger. Borstvorming nam helaas af toen ik moest stoppen met HRT voor mijn operatie die 2x werd uitgesteld.
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik dacht dat triptoreline injecties nu "de standaard" waren. Die heb ik in ieder geval 9 maanden gehad tussen start HRT en SRS.
-
Ronja
Klopt, maar omdat ik n hekel heb aan naalden, en al gek wordt bij bloedprikken, pak ik die niet. Bloedprikken kom je niet onderuit, maar die injecties geven me de kriebels.

-
Ronja
Oke. Ik gebruik nu oestrogel 3 pompjes per dag, en 150 spironolacton per dag. Maar nu willen ze me dus op de androcur hebben. Vandaar dat ik even ervaringen wil navragen. Thnx voor je post.Dawn schreef:In mijn traject was de standaard 2x50mg/dag Androcur en ethenylestradiol. De laatste is vervangen door meer bio identieke ipv deze chemische variant. De Androcur eordt nu in veel lagere dosis voorgeschreven.

-
Dawn
Dankjewel Heb je nog even een PB met een minitest gestuurd succes met de Androcur.

-
Ronja
DankjewelDawn schreef:Dankjewel Heb je nog even een PB met een minitest gestuurd succes met de Androcur.

-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik gebruik cypro en ondervind geen klachten. De endo had een kwart tablet van 50mg per dag voorgeschreven (dus 12,5mg) maar ik wilde niet meer dan 1/8 tablet "om de dag" slikken vanwege de risico's. De endo vond het goed maar dacht dat het niets zou doen.
Wat blijkt...in ieder geval bij mij is de de testosteron gedaald tot nul.
Dus zeer lage dosis. De endo snapt er niets van :0
Ik slik voor de zekerheid ook vitamine B12 erbij.
Wat blijkt...in ieder geval bij mij is de de testosteron gedaald tot nul.
Dus zeer lage dosis. De endo snapt er niets van :0
Ik slik voor de zekerheid ook vitamine B12 erbij.
Groetjes Laura