CLP bij dr. B.A. de Beer (Flevo ziekenhuis Almere)

Ervaringen met zorgverleners
Forumregels
Forum voor ervaringen met zorgverleners. Hou het netjes, en ter zake.

Verder: ongeremd ophemelen of afbranden is niet toegestaan.

LET OP: dit forum is vanwege het maatschappelijk belang openbaar. Let dus op met privégegevens. Wil je niet onder eigen naam posten, dan kan dat in overleg met het forumbeheer. We zullen je post dan anonimiseren.
Brownie

CLP bij dr. B.A. de Beer (Flevo ziekenhuis Almere)

Bericht door Brownie »

Wie heeft ervaring met chondrolarynchoplasty (CLP) bij dr. B. A. de Beer in het Flevo ziekenhuis in Almere?

Ik heb enkel dit gevonden viewtopic.php?t=7984 maar dat is alweer 4 jaar oud en onduidelijk of het gaat over De Beer of over Van Lith. Ook heb ik het gevoel dat zij toen nog maar net begonnen waren, mogelijk opgeleid door dr. Rinkel (viewtopic.php?t=7046), die kennelijk toen nog op de thyriod zelf sneed). Dr. Rinkel is overigens degene die mij naar haar heeft doorverwezen, kennelijk is dit nu standaard bij het KZcG Amsterdam.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de ervaringen met het litteken. Ik heb mijn intake gehad en de operatie is eind september ingepland. Ik ben erg bang voor een zichtbaar litteken en dr. de Beer deed hier heel makkelijk over. Ze gebruikt nog de oude techniek met de incisie in cervicomental crease (in de nekplooi dus) en zegt dat je daar niets meer van ziet. Ik vind dit moeilijk om te geloven, aangezien vele andere chirurgen inmiddels zijn opgeschoven naar de submental crease (onder de kin) of zelfs transoraal (Kravitz, M.B., Lee, A.H. Chondrolaryngoplasty: A Review of its Past, Present, and Future. Curr Otorhinolaryngol Rep 13, 1 (2025). https://doi.org/10.1007/s40136-025-00516-w).

Ze kon me geen foto's laten zien, dus ik twijfel of ik hier wel verstandig aan doe...

CLP: chondrolarynchoplasty, oftewel thyriod bump reductie / laryngeal prominence reduction, ook wel bekend onder de misnomer trachea shave of de dysforische term adamsappelreductie
Lise

Re: CLP bij dr. B.A. de Beer (Flevo ziekenhuis Almere)

Bericht door Lise »

Ik heb deze operatie ongeveer anderhalf jaar geleden bij de Beer laten doen. Ingreep ging goed; het litteken is voor zover ik het zelf kan beoordelen onzichtbaar tenzij je precies weet waar je naar moet kijken (of de huid met je vingers oprekt). Mijn huid heeft gelukkig nooit zo'n last van overmatige littekenvorming, dus dat was voor mij een belangrijke overweging en natuurlijk per persoon verschillend.

Een andere overweging is dat ik destijds heb gelezen dat hoe verder de incisie verwijderd is van de stemband, hoe groter de kans op stembandbeschadiging wordt doordat de chirurg minder zicht heeft op het gebied. Hoewel de risico's ook dan nog steeds beperkt zijn vielen daarom de 'nieuwe technieken' voor mij af, ook omdat mijn logopediste ooit een cliënte had gehad die behoorlijke stemschade had opgelopen met deze ingreep (geen idee met welke techniek trouwens). Ik heb er bewust voor gekozen dat ik, worst case, liever rond wilde lopen met een litteken dan met een diepere stem.