De mensen hier op het forum zullen het wel weten, maar misschien toch goed om te horen dat hier aandacht aan gegeven wordt.
De radiocolumn, die via de onderstaande link te horen is, gaat over de vraag waarom er zo veel irrationele haat is jegens transpersonen bij veel (extreem rechtse) populistische politici.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... ijn-target
(iets meer dan 4 minuten)
Mijn eigen antwoord op de vraag "Waarom zijn radicaal rechtse en conservatieve politici zo geobsedeerd door transpersonen?" is:
De politici van (extreem) populistisch rechts doen dit omdat ze hiermee duidelijk maken dat ze iets tegen, wat zij zien als, de linkse elite doen. De aanhang van (extreem) populistisch rechts accepteert dat. Veel van deze mensen vinden het namelijk prachtig wanneer er een sterke leider is die met gebalde vuisten tegen de (in hun ogen) vijand ingaat.
Tegelijkertijd is het beleid van (extreem) populistisch rechts ook slecht voor hun eigen aanhang (de - zoals zij dat noemen - gewone man en vrouw die hard werkt, veelal met de handen, tegen een laag salaris). Voor die "gewone" hardwerkende slechtbetaalde man of vrouw maakt het echter niet uit. Dankzij alle aandacht voor irrationele zaken van (extreem) populistisch rechts laten deze politici wel zien daadkrachtig te zijn. Dat daadkrachtige optreden zorgt voor grote tevredenheid bij de eigen aanhang, ook al worden ze er zelf helemaal niet beter van.
Dat het juist transpersonen (waaronder - nog even aanvullend - ook non-binaire personen) zijn heeft er volgens mij ook mee te maken dat deze mensen tegen iets in gaan dat onbewust zo ontzettend vanzelfsprekend is; de verdeling van de mensheid tussen mannen en vrouwen. Dat gebeurd al wanneer er een kindje wordt geboren. Onbewust wordt dan al de vraag "Is het jongen of een meisje?" gesteld. We weten niet eens waarom we dat doen.
Behoorlijk veel mensen hebben moeite met afwijkingen. We - om het even generaliserend te schrijven - zijn graag omringt door mensen die hetzelfde als ons zijn. Afwijkingen kunnen als bedreigend worden ervaren. Onzin, want wie tot de doorsnee van de mensheid wil behoren, en zich daar prima bij voelt, mag dat natuurlijk gewoon doen. Als je hetero cisgender bent, dan is dat toch goed. Het wordt je dan echt niet opgedrongen om trans, homo of dat dan ook te worden.
Hier kan nog lang over doorgeschreven worden, maar het lijkt mij iets overdreven om een compleet essay te gaan publiceren. Laten we elkaar gewoon wat meer eigen vrijheid gunnen en lief voor elkaar zijn.
Radiocolumn over waarom radicaal rechtse en conservatieve politici zo geobsedeerd zijn door transpersonen
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Radiocolumn over waarom radicaal rechtse en conservatieve politici zo geobsedeerd zijn door transpersonen
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.