Bewegen als een vrouw

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bewegen als een vrouw

Bericht door Renske »

Hoi allemaal, heeft iemand ervaring met training om je meer vrouwelijk (of mannelijk) te laten bewegen? Voor je stem naar logopedie gaan komt hier regelmatig voorbij, maar training om vrouwelijk te lopen en bewegen ben ik nog niet tegen gekomen. Iemand ervaring mee?
Liefs, Renske
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Bewegen als een vrouw

Bericht door DominiqueB »

We hebben het wel een keer bij de vrouwengroep gehad.
Als vrouw loop je meer uit de heupen en kruislinks met de armen. Dus linkervoet, rechterarm en rechtervoet, linker arm.
Weet niet of er echt specifieke cursussen voor zijn.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Een vriendin heeft me ooit nog helemaal aan het begin van mijn transitie laten lopen en aanwijzingen gegeven. Of er speciale cursussen voor zijn weet ik niet, maar ik zou wel adviseren om het subtiel te houden. Overdreven maniertjes trekken alleen maar aandacht om op te vallen.
Irene
Vickey

Bericht door Vickey »

Ik denk dat het belangrijkste is dat je jezelf een manier aanleert die voor jou het prettigste en comfortabel voelt.
Kijk en observeer dames hoe ze bewegen en hoe ze lopen en haal daar je eigen manier uit zij heb ik het gedaan en doe ik het nog steeds

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

We hebben nu eenmaal een mannenskelet, dat beweegt wat anders

Ik kan ook wel wat houterig en bewegerig overkomen,, en dan denk ik aan Raven van Dorst, bij haar/hem zie ik dat ook

Geen enkel probleem dus :)
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Geen ervaring met training, maar wat voor mij helpt uit eigen ervaring is rechtop lopen.

Dus mijn tips zijn voor het lopen: oefen in de spiegel, schouders naar achteren, en jezelf uitrekken naar boven toe en tegelijk de binnenkant van je handen iets open draaien (naar voren zichtbaar). Dit laatste is belangrijk. Dan ga je automatisch iets rechter en vrouwelijker lopen vanuit je heupen.
Wat ook kan helpen is, ga regelmatig zijwaarts voor de spiegel staan zodat je heel je zijkant ziet en kijk hoe recht je eigenlijk staat? Ik moet bijv. echt mijn buik intrekken (zoals je je adem inhoudt) om het bekken te kantelen en rechter te kunnen staan en dat oefen ik zowel binnen als buiten vaak en langzaam gaat het ook steeds meer vanzelf.
Groetjes Laura :hbeat:
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

Fay Ola di jee schreef: 24 okt 2025, 07:15 We hebben nu eenmaal een mannenskelet, dat beweegt wat anders

Ik kan ook wel wat houterig en bewegerig overkomen,, en dan denk ik aan Raven van Dorst, bij haar/hem zie ik dat ook

Geen enkel probleem dus :)
Als ik tegenwoordig de meeste vrouwen zie lopen hebben die dat ook.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Fay Ola di jee

Mooi, niks aan de hand dus :)

Punt is dat in veel ogen van anderen wij ons nog meer moeten bewijzen dat we echt wel vrouw zijn, ik pas daarvoor :)
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Hoe je ook beweegt moet feitelijk niet uitmaken maar kan wel het verschil zijn om geclocked te worden of niet. Geclocked worden vind ik persoonlijk niet prettig. Maar doe vooral wat comfortabel voor je voelt, dat is het meest natuurlijke denk ik.
Wat ik doe om me meer vrouw te voelen doe ik dus vooral voor mijzelf maar het gaat om kleine nuances en dus overdrijven.
Groetjes Laura :hbeat:
Fay Ola di jee

Het heeft ook te maken met hoe je jezelf presenteert, definieert, als vrouw, als trans of iets ertussenin?

Persoonlijk vind ik het hokje vrouw ook benauwend, terwijl ik wel de srs aanga, borstjes heb...

Ik fourageer een beetje tussen diverse werelden

Gisteren na een gesprek hierover met een vriendin was mijn conclusie,ik ben eigenlijk geen van beide en allebei, ik ben zowel geen man als geen vrouw of allebei, en dat is ok

Want ik heb die zachte vrouwelijke kant, en ik heb die stoere mannelijke kant...en die 2 werelden kunnen samen (lang gedacht van niet, ik ging mijzelf forceren door dat stoere weg te laten)

Qua bewegen maak ik me daar dus niet meer druk om, ik ben wat of wie ik ben, en de mening van een ander is weinig relevant

Geclocked worden heeft daarom ook geen lading, ik pretendeer niet iets te zijn wat ik niet ben, maar dat is uiteraard persoonlijk