Wel of niet uit de kast komen naar huisgenoten?

Psychologen en procedures
doll
Voornaamwoorden: zij/haar/haar

Wel of niet uit de kast komen naar huisgenoten?

Bericht door doll »

Beste theeleuten,

Allereerst, als dit beter op een andere subforum kwijt kan laat het even weten, het is een vraag die niet zo goed in een hokje past namelijk.

Het zit zo: ik vertel eigenlijk al een tijd lang niet meer aan mensen dat ik trans ben, het is een relatief onbelangrijk deel van mijn leven en ik heb vrijwel altijd het idee dat mensen mij anders behandelen zodra ze het wel weten. Ik 'pass' niet volledig in de zin dat bijv. de huisgenoten van mijn partner er wel achter zijn gekomen.

Sinds kort woon ik in een studentenhuis met alleen maar andere vrouwen, maar ook genoeg die queer zijn. Ik voel ook zeker niet de drang om aan hen uit de kast te komen als iets anders dan bi. Maar ik ga over een paar maanden naar het buitenland voor SRS en dan ben ik zeker een maand weg, daarna ga ik waarschijnlijk vier tot zes maanden niet kunnen werken, intensief sporten of regelmatig naar school toe. Dus dat zullen zij wel merken. Is het verstandiger om uit de kast te komen of het in het midden te laten? Liegen dat ik op vakantie ben en dan vervolgens doen alsof het helemaal niet raar is dat ik voornamelijk als kluizenaar met de gordijnen dicht leef lijkt me ook weer zo wat.

Ik zou het uberhaubt niet overwegen als ik al beter zou passeren maar mijn FFS komt pas na mijn SRS :-|

Mvg,
crescendoll
Afbeelding
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Wel of niet uit de kast komen naar huisgenoten?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zou er niet over liegen als er specifiek naar gevraagd werd, maar ik zou er ook niet zelf over beginnen.
Irene
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Liegen is volgens mij nooit een goede optie, die boemerang komt altijd terug, maar zo denk ik erover.
Wat is er mis met niets zeggen. Ze hebben een mond en kunnen indien nodig vragen wat er aan de hand is als ze iets opvalt. Dan kun je besluiten om op dat moment pas uitsluitsel te geven. Ik denk ook dat het erg ligt aan de relatie die je hebt met de individuele kamergenoten. Als je meer close bent, zou je iets kunnen zeggen maar als het niet meer is dan een huisgenoot alleen, waarom zou je dan?
Groetjes Laura :hbeat:
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Je kunt na de SRS best vlot weer naar school hoor... intensief sporten is misschien niet handig.

Ik zou ook niks zeggen... ik zat drie dagen na mijn SRS al weer in een teams meeting, die mensen bij die klant hebben nooit iets in de gaten gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
doll

Bericht door doll »

Marije schreef: 21 okt 2025, 19:41 Je kunt na de SRS best vlot weer naar school hoor... intensief sporten is misschien niet handig.

Ik zou ook niks zeggen... ik zat drie dagen na mijn SRS al weer in een teams meeting, die mensen bij die klant hebben nooit iets in de gaten gehad.
Ik ga naar een chirurg die bekendstaat om het feit dat zijn techniek een erg lange revalidatietijd heeft. En van vrijwel iedereen hoor ik ook dat ze niet aanraden om voor vier maanden aan het werk te gaan. Daarnaast verbied de chirurg expliciet het gebruik van de fiets tot zes maanden...

Daarnaast hou ik ook rekening met dilateren, meermaals per dag. Dus ik denk dat ik veel thuis ga doen aan school.
Afbeelding
doll

Bericht door doll »

@Laura2021 ik denk dat dit IDD de oplossing is. Overigens zijn mijn huisgenoten wel echt fijn, ik kan goed met ze overweg en ik maak me bij geen enkele zorgen dat ze er een ding van zullen maken. Zoals ik zei zijn meerdere van mijn huisgenoten ook queer, en een is zelfs non-binair.
Afbeelding
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

doll schreef: 21 okt 2025, 20:44 Zoals ik zei zijn meerdere van mijn huisgenoten ook queer, en een is zelfs non-binair.
In dat geval lijkt het mij makkelijk om het te vertellen.
Maar hoe dan ook; Het is in het geval van dat je een operatie gaat krijgen sowieso het best om het te vertellen. Er omheen draaien of zelfs liegen geeft heel veel spanning.
In andere gevallen, dus wanneer er zich geen opvallende dingen voordoen zoals enige tijd weg zijn voor een operatie en herstel, lijkt het mij wel onbelangrijk om als transgender uit de kast te komen. Als je in de gewenste genderrol leeft, dan is het overbodig om aan iedereen te gaan vertellen dat je een geslachtsverandering hebt ondergaan. Iemand die cisgender is komt daar toch ook niet voor uit de kast.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.