Het huis was leeg, iedereen weg. Ik had voor vandaag iets moois gekocht om aan te doen, even een speciaal momentje voor mezelf. Een zwart rib-shirt met lange mouwen, gecombineerd met een panterprint rok. De ochtend begon al goed, ik was happy, blij, de voorpret was van mijn gezicht af te lezen.
Waarom schrik ik van mezelf
-
Rosalie-Roger
- Voornaamwoorden: Hij/zij
Waarom schrik ik van mezelf
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en lees veel en doe veel kennis op. Ik begin mezelf door jullie ervaringen, die jullie allen zo lief delen, beter te begrijpen, echter(!) vandaag had ik een totale inzinking.
Het huis was leeg, iedereen weg. Ik had voor vandaag iets moois gekocht om aan te doen, even een speciaal momentje voor mezelf. Een zwart rib-shirt met lange mouwen, gecombineerd met een panterprint rok. De ochtend begon al goed, ik was happy, blij, de voorpret was van mijn gezicht af te lezen.
Nadat iedereen uit huis was, gauw mijn kleertjes gepakt en begonnen met de beleving. Het slipje, de bh, beetje shapeware voor de billen/dijen. Ik begon het allemaal al behoorlijk intens te voelen. Rustig verder, dacht ik, dus de bh gevuld, rib shirt aan, rok aangedaan, armbandjes, oorbellen in, pruik op, ketting om, hoge zwarte pumps aan…en daar stond ze, ik dus, prachtig, precies zoals ik me had voorgesteld, helaas kreeg ik een climax van geluk, zucht…maar ik bleef in mezelf geloven dit keer. In de spiegel stond mijn evenbeeld van wat ik altijd al ben, vrouw, mooi (eigen mening
) Mijn hart ging tekeer
, ik maakte wat foto’s van mezelf totdat ik wat langer in de spiegel keek. Het werd stil in mij…echt stil…ik wist het niet meer…twijfels, is dit het nu…wilde ik dit? Wil ik dit? Ik heb me zo wel een kwartier staan aankijken
Heel zachtjes kwam er weer wat leven in mijn hersens… Ik was het, ben het…. Maar nu? Kent iemand dit gevoel? Hoe kan ik hiermee omgaan. Die stilte in mij was absurd… alsof je voor een afgrond van geluk staat, maar ik bevroor…(ik kan het helaas niet beter beschrijven…)
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Waarom schrik ik van mezelf
Ik herken dit wel van jaren geleden, het gaat uiteindelijk vanzelf over, maar daar gaat meestal wel een hoop tijd en energie inzitten.
Irene
-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ook ik herken dit van de eerste tijd, die hartslag volgens mij zat deze tegen de 200. Het feit dat het op een bepaalde manier geheimzinnig moet werkt daar aan mee. Maar die blijdschap...en dan?
Zoals Irene aangeeft, dit verdwijnt wel als je het vaker doet.
Daarbij wil ik aanvullen dat de gevoelens, zeker in het begin, van alle kanten komen en te bepalen wat je eigenlijke identiteit is vanuit een omgeving waar het eigenlijk niet volledig wordt geaccepteerd maakt het lastig en verwarrend. Ik ervaarde het in het begin als een deksel die van de pan is en nooit meer terug wilde. Ik wilde vooruit en dit had ook concequenties voor mijn direkte omgeving want je omgeving moet mee in transitie en dit kost tijd en aanpassing voor iedereen. En niet iedereen kan dit of wil dit.
Zoals Irene aangeeft, dit verdwijnt wel als je het vaker doet.
Daarbij wil ik aanvullen dat de gevoelens, zeker in het begin, van alle kanten komen en te bepalen wat je eigenlijke identiteit is vanuit een omgeving waar het eigenlijk niet volledig wordt geaccepteerd maakt het lastig en verwarrend. Ik ervaarde het in het begin als een deksel die van de pan is en nooit meer terug wilde. Ik wilde vooruit en dit had ook concequenties voor mijn direkte omgeving want je omgeving moet mee in transitie en dit kost tijd en aanpassing voor iedereen. En niet iedereen kan dit of wil dit.
Groetjes Laura 
-
Rosalie-Roger
Hallo Irene & Laura, bedankt voor jullie reactie. Misschien nog om toe te voegen; ik stoei hier al heel lang mee. Ca. 10 jaar terug had ik vanuit werk de kans om vaker in hotels te zijn. Aldaar ‘s avonds ook veel en de hele avond mijzelf als vrouw beleefd. Met pruik en borstprotheses. Dat gaf toen een fijn en rustgevend gevoel
Toen in die periode was ik ook meer onderweg richting enkhuizen, bij het ketelmeer kon ik wat vaker op hakken buiten lopen (toen was het daar redelijk rustig) echter was die exposure bijna altijd een climax trigger 
Daarna ben ik weer in de ijskast geraakt, ander werk, drukte, stress…maar nu, nu knaagt het weer (niet dat het ooit weg was) en vandaag deze vreemde gewaarwording. Zal mogelijk weer een stap zijn in acceptatie…hoop ik dan maar. Groetjes, Rosalie
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik ben uiteindelijk gewoon in transitie gegaan zonder teveel de nadruk te leggen op kleding.
Vrouw zijn zit hem voor mij veel meer in welk gedeelte ik me bevind van de samenleving. Hoe mensen mij behandelen. Ondanks dat dit soms gruwelijk irritant is als een verkoper gaat mansplainen of een collega een seksistische opmerking plaatst.
Vandaag ben ik na lang twijfelen in een nette jurk naar een vergadering gegaan... met panty... maar eenmaal thuis direct weer de slobbertrui aan.
Je hoeft tegenwoordig niet keer in een jurk naar de psycholoog om te bewijzen dat je trans bent.
HRT is fantastisch... gewoon oestrogeen in je bloed... daar kan geen jurk tegenop.
Vrouw zijn zit hem voor mij veel meer in welk gedeelte ik me bevind van de samenleving. Hoe mensen mij behandelen. Ondanks dat dit soms gruwelijk irritant is als een verkoper gaat mansplainen of een collega een seksistische opmerking plaatst.
Vandaag ben ik na lang twijfelen in een nette jurk naar een vergadering gegaan... met panty... maar eenmaal thuis direct weer de slobbertrui aan.
Je hoeft tegenwoordig niet keer in een jurk naar de psycholoog om te bewijzen dat je trans bent.
HRT is fantastisch... gewoon oestrogeen in je bloed... daar kan geen jurk tegenop.
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik heb ook lang doorgesukkeld hoor tot ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en niet alleen gelukkiger ben geworden, maar ook een aangenamer mens (althans volgens de mensen om mij heen)
Irene
-
Fay Ola di jee
- Voornaamwoorden: Zij
Van kleding of verkleden, naar integratie in jezelf, daar gaat ff eea overheen
Ik leef vooral praktisch, daar past niet echt een minorkje in of kort jurkje, of panty, of veel make up, ik ben een sobere trans op dat gebied en heb vaak geen zin in dat vrouwen gedoe, waarschijnlijk net als de meeste vrouwen van 50 plus
Het gaat ook wat op en af op dat vlak, dat hoort erbij, hrt verandert overigens voor mijn gevoel echt alles, noodzaak iig
Ik leef vooral praktisch, daar past niet echt een minorkje in of kort jurkje, of panty, of veel make up, ik ben een sobere trans op dat gebied en heb vaak geen zin in dat vrouwen gedoe, waarschijnlijk net als de meeste vrouwen van 50 plus
Het gaat ook wat op en af op dat vlak, dat hoort erbij, hrt verandert overigens voor mijn gevoel echt alles, noodzaak iig
-
Rosalie-Roger
Hoi, ik snap dat het voor een ieder een andere beleving is, ik weet ook dat ik zonder enige vorm van vrouwenkleding me vrouw kan voelen. Zodra de stress en/of druk weg is, ben ik mezelf. Ik merk ook dat ik steeds meer moeite heb met haantjes gedrag, testosteron trips van ‘echte’ mannen. Ik voel mezelf zachter worden, meer op gevoel reageer. Voor mij is echter ook de beleving van kleding (en dat kan ook een spijkerbroek en zachte ruime trui zijn-cosy) een extra expressie. Nogmaals dit is voor iedereen anders natuurlijk, niets dan respect voor iedereen !! X
-
Willemijn
- Voornaamwoorden: zij/haar
Dat herken ik wel een beetje veel, de twijfel, rosalie. En durf ik wel? Heel heel langzaam wordt het wat beter. Maar ja die aap op mijn schouder is nog lang niet weg. En die aap kan heel gemene woorden in m'n oor fluisteren.
vrouw met piemel
-
Fay Ola di jee
- Voornaamwoorden: Zij
Die aap is dan je innerlijke criticus, oftewel je ego, herkenbaar, ik zeg dan altijd, doe maar lekker kwetteren lief aapje, ik luister toch niet want ,wat je zegt is niet waar